Beogram 3000

Analog når det bedst

Beogram 3000

Indlægaf mickr » man 10. sep 2012 23:22

Jeg har anskaffet mig sådan en fin gammel sag, der skal spille på et børneværelse.

Der er tale om denne version af Beogram 3000: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=288

Den er monteret med en SP10 og spiller faktisk ganske godt. Jeg kunne imidlertid ikke dy mig for at udsætte den for min tyske "dhfi Schallplatte 2 - Hörtest und Meßplatte", og det skulle jeg måske ikke have gjort, for det viser sig at armen har overdrevet meget egenresonans fra 20 Khz og ned til en 16 - 17 stykker. Det peb og hylede alt imedens den übercool tyske herre talte os ned fra Zwanzig tausend Herz.

Er det noget jeg skal være ked af, og kan der gøres noget ved det monstro?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Beogram 3000

Indlægaf Bent Egholm » tirs 11. sep 2012 02:54

Jeg lavede et armboard til min Thorens TD 124 hvorpå jeg monterede en arm og en modificeret lift fra en Beogram 1000 med SP12. Denne arm har en"kirkeklokke" effekt (egenresonans?) som var temmelig irriterende at høre på.
Jeg proppede herefter armrøret godt og grundigt med pladevat og sandelig om ikke det hjalp....
Det er dog stadig en skrækkelig arm efter min mening og mon ikke Beogram 1000 armens dårligdomme er de samme for Beogram 3000. Armene er jo stort set identiske.
Men prøv, du kan jo altid hive vattet ud igen...

Hilsen, Bent
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Beogram 3000

Indlægaf mickr » ons 12. sep 2012 00:19

Jamen det vil jeg da forsøge mig med. Kunne jeg lokke dig til kort at beskrive arbejdsgangen, så selv en fummelfingret tåbe som jeg, kan mobilisere modet til at gå i gang med forehavendet?

Kan det da forøvrigt være rigtigt at den tonearm er så dårlig? Så vidt jeg har kunnet læse mig til, regnes Beomaster 3000-2 og den matchende Beogram 3000 som ganske anstændigt udstyr.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Beogram 3000

Indlægaf mcs_5 » ons 12. sep 2012 00:54

Så vidt jeg husker er armen på 3000 en del tyndere end den på 1000. Eller er det mig der husker forkert?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Beogram 3000

Indlægaf Bent Egholm » ons 12. sep 2012 01:47

Jeg kender ikke forskellen på 1000 og 3000 armen, men det kan jo tænkes at B&O har indført forbedringer på den sidste. Dårlig arm? Vel egentligt ikke, jeg tror bare ikke armresonancer og lignende var noget der blev tænkt på da den blev konstrueret. Da mine andre arme er Mørch UP4, Ortofon 212 og SME er der jo et vist spring til en 1000 arm.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Beogram 3000

Indlægaf Bent Egholm » tors 13. sep 2012 12:02

Det er rimeligt nemt at fylde armrøret med vat. Efter at pick-uppen er afmonteret, løsner du den lille skrue på undersiden af armen og lirker fatningen ud med forsigtig hånd, da ledningerne i armen er meget tynde...
Så er det ellers bare at gå igang med proppe vat i, jeg brugte en tynd blomsterpind som "ladestok". Tålmodighed tilrådes da det tager sin tid før røret er fyldt. Om det giver noget på 3000 armen ved jeg ikke. Men i min 1000 arm og i mine ører gav det absolut en forbedring i bas og mellemtone området.
Billede
Hjemmelavet armbase til Thorens 124/Beogram 1000 arm med modificeret lift
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Beogram 3000

Indlægaf mickr » man 24. sep 2012 11:23

Efter en meget grundig justering af nåletryk (den er svær at udbalancere den tonearm, eller rettere "betjeningsanvisningen" tillader ret stor fejlmargen) går det meget bedre. Nåletrykket var helt klart for lavt før. Nu er der stort set ikke mere piveri længere, bortset fra en smule hørbart fnidder omkring 18 - 19 tausend Herz i "Linker Kanal". Mine gamle smadrede ører hopper på ved 13 - 14 tausend, og det er nok som det skal være.

Den spiller rigtig fint nu med SP10'en. Selv Mozart klaversonater formidler den ganske hæderligt. Den lyder faktisk ganske musikalsk.

Jeg ved ikke om det ville kunne betale sig at investere i en retipping af pickuppen eller en ny SP12. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre den med en god SP12, så hvis nogen i nærheden af Århus skulle ligge inde med sådan en, som jeg måtte låne en weekend, ville jeg være meget taknemmelig.

Det skal dog ikke være før jeg får løst det sidste lille "problem" med spillen: Jeg kunne godt tænke mig at den satte nålen i rillen med lidt mere finfølelse. Det er ikke fordi den hamres ned, uden dæmpning, slet ikke - men jeg synes alligevel at en lidt mere blød landing, ville være elegant. Det er nok noget med noget olie der skal skiftes i en brønd.

Ellers er jeg ved at være klar til det kosmetiske: Lidt af det blå, en meget forsigtig polering af låget, en superskånsom slibning af plint og efterfølgende olie og så står den virkelig mint, med masser af WAF på børneværelset i Frankfurt. Noget særligt, jeg skal tage hensyn til med hensyn til pladetallerkenen - og de flotte gummibånd som pladen hviler på? Jeg har læst at de er behandlet med en særlig film...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Beogram 3000

Indlægaf mickr » tirs 9. okt 2012 16:05

Ser sådan her ud: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1KSUp7O26sU&feature=youtu.be[/youtube]

Er det som det skal være?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Beogram 3000

Indlægaf classic » tirs 5. mar 2013 09:33

Jeg så lige denne tråd idag.
Hvis det stadig er interessant så har jeg lige nu "gang i" at få SP pickup'er med forskellige forbedringer.
Re-tipning med forskellige diamant cutting
Re-tipning med udskiftning af ophæng (som jeg tror er ret væsentlig)

mickr
Du kan godt låne nogen af disse pickup'er hvis det stadig har din interesse.
et klassisk udstyr - Beolab 5000 fra 1967 - http://www.beolab.dk
Brugeravatar
classic
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 jun 2010
Geografisk sted: Venø - Struer

Re: Beogram 3000

Indlægaf mickr » tirs 5. mar 2013 10:37

Det vil jeg sygt gerne. :cool1:

Setuppet strålede her i stuen nytårsaften, da vi havde besøg af de nybagte forældre, hvis søn skal have det, og det spillede meget musik ganske overbevisende, men børnestemmer og kvindevokal "fnidrer" ofte. Både med den SP10 der fulgte med spillen, og med en SP14 som jeg har byttet mig til. Ikke desto mindre var begge forældre så begejstrede for anlægget, at de nu har besluttet sig for at hugge det til stuen i første omgang :GFF:

Inden jeg investerer mere i projektet, og installerer det i Frankfurt, vil jeg imidlertid meget gerne have afklaret hvor godt den kan lyde den smukke 3000.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Beogram 3000

Indlægaf citronix » tors 27. nov 2014 11:21

Så har jeg også erhvervet mig en Beogram 3000, med SP 12 pickup. den spiller fint, med de begrænsninger der nu engang er. Derfor håber jeg at få ideer til at tweake den her . Jeg er på ingen måde originalitetsfreak og har overvejet både at skifte arm/pickup og at bygge en ny mere resonansdød ramme/bund til den. Bare fordi det kan lade sig gøre :-)

jeg har også prøvet at afmontere pickup/holder, for at fylde armrøret med vat, men stikket i armen siddder uhjælpelig fast.

Hvad gør jeg forkert?
citronix
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17 aug 2012
Geografisk sted: århus
Lokalitet: århus


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 164 gæster