Mylles grammofon

Analog når det bedst

Mylles grammofon

Indlægaf r-l-b » søn 28. okt 2012 16:30

Har aldrig brudt mig om Mylle - men fed pladespiller havde han
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Mylles grammofon

Indlægaf his067 » søn 28. okt 2012 17:05

Det må da være en af Statsradiofoniens: med stop-ur og en skala så man kan se hvor på pladen man er.....

Forøvrigt husker jeg endnu hvordan Mylle introducerede Rolling Stones: "Her er en gruppe fra England som mener at en saks kun er til at klippe negle...."

Den er næsten lige så slem som Michael Bundesen om Punk-Rock: "Næste gang du ser en med sikkerhedsnål gennem næsen, er det ikke en sygehjælper, der er kommet galt afsted"

Og så endelig en der stadig gør mig syg om hjertet: om U2 "Sunday, Bloody Sunday" : "her er en sang om en af de søndage hvor man bare ikke kan komme ud af sengen"
(jeg tror det var Kim Schumacher)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bloody_Sunday_(1972)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mylles grammofon

Indlægaf Captain Phoenix » søn 28. okt 2012 18:27

Nu vil jeg ikke gå særligt i brechen for Jørgen (de?) Mylius (og slet ikke hans TV-optræden...), men husk lige på, at da manden startede sin mediekarriere, havde pop-/beat-/rock-/ungdoms-musik ingen plads i monopol-radioen.
Så på dén måde var han jo en fortrop for noget mange af os sætter pris på.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mylles grammofon

Indlægaf Cinemad » søn 28. okt 2012 19:01

Under alle omstændigheder må man ha' respekt for den viden om musik, der er gemt inde bag den mands pandeskal.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Mylles grammofon

Indlægaf MDA » søn 28. okt 2012 19:02

Respekt for hans viden, men han er godt nok træls at høre på :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Mylles grammofon

Indlægaf haflermicro » søn 28. okt 2012 20:35

Jørgen Mylius & afdøde Christian Flagstad var min bardoms radiostemmer når DR kørte med alle hitlisterne...og der var mange af disse på P3 i starten og midten af 70'erne.
Christian Flagstad var virkelig en kapacitet med superglad stemme, men Mylius var altid et hestehoved foran og ihvertfald min favorit.
Han blegnede dog fælt da han gik på skærmen...dels med håbløs optræden som vært i Dansk Melodi Grand Prix...dels selvsmagende og pænt amatøragtig - en dårlig cocktail.
Osse popnøglen i 1978/79 med Claus Hagen som cykelpumpebestyrer, var egentligt et godt og underholdende program, men havde osse det der Mylle-agtige touch som gjorde det for pjanket....det affødte dog en vinder..Keld Reitov som skulle vise sig at benytte sejren som springbrædt ind i radioen, hvor han blev en glimrende og seriøs radiovært.
Flere programmer kom til i starten af firserne...skåret af samme læst og med Mylle i vanlig selvglad stil.
Så var der Eldorado....ja osse noget godt for ungdommen med masser af aktualitet...men igen smurt ind i overfladisk Mylle-pjank.
Jeg har aldrig forstået at han ikke har kunnet skære den der trælse platside væk...ærgerligt at ingen rådgiver har haft held af at ændre ham, for hans tæft for at opsnuse og afspille aktuel ungdoms-musik var uforlignelig.
Nu kører han sine Eldorado-programmer på radioens P4, hvor han er godt nede i syltekrukken og spille hits fra hans gamle playlister.
Det gør han da ok godt, men jeg har faktisk skrevet til ham og brokket mig over, at hvis ikke hver pause mellem numrene så hveranden, bliver brugt til at reklamere for hans CD-udgivelser af Eldorado-box 1-2-3-4-........
Og så en ting med Mylle som jeg altid har fundet træls - og det er hans gamle travere som ALTID hives frem i hans udsendelser...ja det er nærmest trademark Mylius at afspille Sir Henry, Tommy Seebach, Tommy Steele, Hank Marvin, Cliff Richard, Elvis Presley, Tommy P., Keld Heick, Johnny Reimar......Men som sagt Mylius har pioneragtigt gjort meget godt for mig og sikkert osse mange andre radio-lyttere dengang i 60'erne og 70'erne...mens hans TV univers er noget mere lala!!
Senest rettet af haflermicro søn 28. okt 2012 21:59, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Mylles grammofon

Indlægaf r-l-b » søn 28. okt 2012 21:49

Problemet - dybest set - med Mylle - er at han ikke har udviklet sig blot en millimeter siden DR lagde verden for hans fødder - fint at han via et klagebrev kom ind og fik sat skub i dækningen af pop og rockmusik - men sikken en chance for at skabe noget stor han brændte - dybest set fordi han var et småborgerligt uinteressant menneske hvis våde drøm var det skamløse overforbrug af dårlig flitterstads som Cliff Richard og Melodi Granprix er eksponent for - tænk sig hvad han kunne have opnået hvis han havde haft visioner der strakte lidt længere.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Mylles grammofon

Indlægaf haflermicro » søn 28. okt 2012 22:02

Ja r-l-b......du har ret!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Mylles grammofon

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. okt 2012 22:05

Ja - jeg kommer i tanker om Jan Borges - Keld Reitov (allerede nævnt) - og ikke mindst Erik Kramshøj......

Havde "Mylle" kunnet anlægge denne lidt mere seriøse stil - og "in depth"-agtige vinkel ville jeg have syntes, at han ville have været mere interessant at lægge øre til.

I min optik har han nu alligevel været en kulturbærer i særklasse . Han har altid været en kæmpe-del af pop-musik-kulturen har i DK . Da jeg for første gang midt i tresserne hørte "Fool on the Hill" - Beatles - Jimi Hendrix - Cream - Manfred Man - Kinks osv , var det Mylle, der præsenterede - nemlig i det gamle "Top Tyve" hvor "Hey good looking - instrumental"" - var kendingsmelodien....

Hvis man lader ham være det, som han egentlig er, nemlig formidler af langt overvejende let tilgængelig pop i radioen, så synes jeg , at han har gjort det mere end godt -

Jeg har det dog vældig anstrengt med, at det virker som om han skal have klappet nogle af "de gamle venner" på ryggen en gang i mellem, når de måske mangler penge eller omtale. Der er også i særlig grad rygklappet adskillige dansktopkoryfæer (som også "Haflermicro"er inde på) - dette giver mig kvalme.

Jeg er dog glad for, at han altid lyder begejstret og glad - grænsende dog til det naive - Det letter ligesom lidt, hvis man selv går rundt og plages af de alt for høje momssatser.

Jeg kan godt lide Mylle, kan nok i virkeligheden ikke rigtigt undvære ham, - men han skal, som "svagt" er antydet :D i tidligere indlæg, holde sig fuldstændig væk fra TV - det går bare slet ikke.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 29. okt 2012 00:52, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mylles grammofon

Indlægaf his067 » man 29. okt 2012 00:46

Var det ikke Ole Reitov?

Man kan sige meget om Mylle, men jeg ville ikke invitere ham hjem til middag...Jeg tror jeg ville kede mig ihjel. For mig vil han altid stå som indbegrebet af det gamle danske ord "pladevender" med en musikalitet og nysgerrighed på højde med (eller måske endda lidt under) Jørn Hjorting.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mylles grammofon

Indlægaf haflermicro » man 29. okt 2012 00:52

Nej Keld Reitov er det korrekte...Ole Reitov er journalist.

Se popnøglen her med Keld Reitov og nyd Mylle som vært + Claus med det fantastiske gimmick....cykelpumpen...GYYYS!

http://www.dr.dk/bonanza/search.htm?nee ... &limit=120
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Mylles grammofon

Indlægaf KlausM » man 29. okt 2012 12:22

haflermicro skrev:Og så en ting med Mylle som jeg altid har fundet træls - og det er hans gamle travere som ALTID hives frem i hans udsendelser...ja det er nærmest trademark Mylius at afspille Sir Henry, Tommy Seebach, Tommy Steele, Hank Marvin, Cliff Richard, Elvis Presley, Tommy P., Keld Heick, Johnny Reimar......


og Shakin' Stevens!!!!!!!!!!!!

Mvh
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Mylles grammofon

Indlægaf haflermicro » man 29. okt 2012 13:06

Ja sgu....Shakin Stevens har han altid dyrket på samme måde...ikke lang tid siden jeg hørte ham pløje
3 RysteRasmus numre i træk i Eldorado på P4...lissom Svenne Hedlund (Svenne & Lotta) osse har en urimeligt
stor plads i hans programmer!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Mylles grammofon

Indlægaf kbekke » man 29. okt 2012 13:16

Jeg synes faktisk, at de Mylius gør og altid har gjort det ganske godt indenfor de rammer, han nu engang har valgt.

Husk på at manden jo netop ikke er rockarkæolog eller medlem af jazzpolitiet. Han formidler POP, som i populær musik og i den genre er det vist ikke meningen, at det skal være ALT for seriøst.

Hvad angår nogle af hans tv-optrædener, så bør de nok ses i relation til samtiden og det udbud, der iøvrigt var tilængeligt dengang: "Kanal 22" og "Landet Rundet" med Preben Heide husker jeg ihvertfald heller ikke som det mest ophidsende, man har set på en fjernsyns-skærm.

Mandens viden og engagement i musikken kan man ikke sætte spørgsmålstegn ved og selvom jeg er et helt andet sted rent musikalsk, så synes jeg egentlig godt at man kan anerkende "Myllen" som den institution, han retteligt er.

Personligt er jeg måske også bare ved at have den alder, hvor man begynder at sætte pris på at dem, der sætter sig foran en åben mikrofon også er i stand til at formulere sig og tale et bare nogenlunde korrekt dansk.

Ham behøver vi bestemt ikke at skamme os over (IMHO).
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1339
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Mylles grammofon

Indlægaf his067 » man 29. okt 2012 15:04

Jeg synes at kunne huske at have lyttet meget til Jan Borges, Erik Kramshøj og Ole Reitov på DR III i midten af halvfjerdserne (altså før Popnøglen). Kramshøj og Reitov spillede meget af den nyere engelske Progressive Rock (Yes, Genesis, Gentle Giant og den slags). Så tog han vidst et år eller to til Afrika og vendte tilbage på P2 som "seriøs" journalist. det passer da osse mget godt med at han nu er engageret i Freemuse http://www.guardian.co.uk/music/2012/mar/17/punk-rock-state-oppression-burma
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 17 gæster