Protractor

Analog når det bedst

Protractor

Indlægaf P. M. Hedegaard » lør 16. mar 2013 21:54

Jeg er i tvivl om, hvilken protractor jeg skal bruge.Armen er en SME 3009 Imp. med aftagelig headshell tidlig serie. Det er lidt forvirrende læsning på VE, for mig i hvert fald. Et kvalificeret bud?
P. M. Hedegaard
 

Re: Protractor

Indlægaf his067 » lør 16. mar 2013 22:24

Det afhænger af serienummeret: Hvis det er under 439606 skal dine nulpunkter være 60.4 & 117.3 mm fra centertappe; hvis serienummeret er over 439606 skal nulpunkterne være 66. og 120.9 mm.

Men det bliver selvfølgelig endnu mere kompliceret hvis du overvejer hvilken 'ideologi' du vil følge: Bärwald eller Löfgren (lavest gennemsnitlig forvrængning) eller Stevenson (lavest forvrængning i de inderste riller). Der er en lang artikel om den slags i Stereophile http://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry. Artiklen har også henvisning til Keith Howard's regneark som kan bruges til at lave en skabelon til at indstille arm/pickup.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Protractor

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 20. maj 2014 12:55

Jeg tager lige tråden op igen: Denne gang skal jeg have fundet en protractor til en Blaupunkt-forklædt Lenco B52. Værk og arm forbliver originalt, plinten custom-made, stor og tung...

Vinylengine kan, såvidt jeg kan se, ikke supplere med oplysninger på armen, så forslag til protractor er velkomne :p
P. M. Hedegaard
 

Re: Protractor

Indlægaf his067 » tirs 20. maj 2014 14:26

Hvis du bruger Keith Howards regneark som du finder her: http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html, er du godt kørende.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Protractor

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 20. maj 2014 14:33

his067 skrev:Hvis du bruger Keith Howards regneark som du finder her: http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html, er du godt kørende.


Tak for indsparket. Det er muligvis lidt for teknisk for mig, så jeg søger nok i stedet en protractor, lige til at printe... :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: Protractor

Indlægaf his067 » tirs 20. maj 2014 15:09

P. M. Hedegaard skrev:
his067 skrev:Hvis du bruger Keith Howards regneark som du finder her: http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html, er du godt kørende.


Tak for indsparket. Det er muligvis lidt for teknisk for mig, så jeg søger nok i stedet en protractor, lige til at printe... :lol:


De eneste tal du har brug for er indre spillediameter og ydre ditto. Regnearket vil så give dig de to nul-punkter og en mulighed for at printe en protractor ud.

Keith Howard skriver ' For a modulated-groove-radius range of 56–146.3mm, they should be at 61.6 and 118.4mm; or, for 58–146.3mm, at 63.6 and 119.6mm. If you don't have a two-point protractor, or you do but it has the wrong zero-tracking-error radii, a Windows utility called ArmGeometer, available from the freeware page of my website, will draw a two-point protractor for you, and perform other alignment calculations besides.'

Så du kan se, det afhænger lidt (men ikke meget) af hvor stor den minimale 'spille-radius' er (Howard giver maxima og minima som 63.6 og 58 mm). den ydre 'spilleradius er altid 146,3 mm.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 153 gæster