Dansk produceret SRT type 605

Analog når det bedst

Dansk produceret SRT type 605

Indlægaf pqrannes » lør 21. aug 2010 13:53

Jeg passerede sådan en i dag på et loppemarked, men lod den stå.

På kassen stod der "His Master's Voice", men på to små ens emblemer i to hjørner stod der Skandinavisk Radio & Television Type 605. Armen lignede B&O, i alt fald var bøsningen til pu og pu'en selv B&O.

Under bunden så man gennem et hul en ret kraftig motor, hastighedsvælgeren tyde på at der kunne være tale om en mellemhjuls-fætter, men der kan jeg nemt tage fejl.

Der har været en på ebay for nylig her: http://cgi.benl.ebay.be/Vintage-SRT-Sca ... 0482538732

Et billede er her:
Billede.

Er der nogen der ved mere end det? Og skulle jeg have taget den med?
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Dansk produceret SRT type 605

Indlægaf mcs_5 » lør 21. aug 2010 14:17

Det er helt sikkert en B&O - nok fra før Beogram 1000. Men ellers ved jeg ikke noget...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dansk produceret SRT type 605

Indlægaf r-l-b » lør 21. aug 2010 14:34

svært og dyrt at få gode pickupper til den - jeg tror den er magen til B&O vf42 - den rumler
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Dansk produceret SRT type 605

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 21. aug 2010 15:23

Jovisst är det en HMV eller Triotrack som den också hette.Allt tillverkat av SRT(Skandinavisk Radio o Television i Danmark).Det var den första versionen som också kom att bli den första hifi-skivspelaren!Den då ganska okände Stig Carlsson(han med högtalarna)gjorde en gång ett stort test av massor av skivspelare och den här var en som kom bland de bästa.Har mellanhjul,men finessen är den mjuka neoprenremmen som går runt tallriken-något som man då var ensam med att ha.Det finns också en mekanisk finjustering av hastigheten.Stroboskop var inte heller så vanligt.Ser ut såhär:
http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm? ... ntentFrame
(klicka på Triotrack record player)
Med tiden blev först tallriken av grått gummi och ännu senare lade man på en extra "ring" av metall,och så fick man den stora tallriken som på din bild.Lyfter man loss denna extra ring,så ser man tydligt att det är precis som de gamla under!
Har skivspelaren FF efter numret,så innehåller den extra RIAA förförstärkare driven av ett 14V uttag på motorn!
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Dansk produceret SRT type 605

Indlægaf pqrannes » lør 21. aug 2010 20:39

Tak for feedback fra Mikkel, r-l-b og Rolf. Den er helt sikkert B&Oish, og ja, vel en slags VF42.

Godt den fik lov at stå tilbage.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster