Mere om Thorens TD124

Analog når det bedst

Mere om Thorens TD124

Indlægaf his067 » lør 24. aug 2013 18:34

Vi fik høvlet gulve i Maj måned og siden da har Thorensen stået opmagasineret ide i mit kontor/skur. Jeg har arbejdet på at sætte værket i en flot plint lavet af Jim i Amerika. Jeg måtte også købe et par afstandsstykker til SME armen, Spikes til at sætte under plinten. Men idag satte jeg den så op igen....hvor har jeg dog savnet den.



Lige nu kører den med min SPU gold---Leonard Cohen "I'm Your Man". Hver en detalje står skarpt og jeg undrer mig over hvordan jeg dog har kunnet holde Spotify og alt det andet ud. Sikket et held at jeg fik 200-300 LPer med hjem fra min fars efterladte samling da jeg sidst var i Danmark.

Den tunge plint har helt fjernet de sidste rester af rummel i Thorensen. Og nu spiller David Bowie "The next day": Typisk Tony Visconti lyd: Multi-track mono men med masser af detaljer. Dyb, detaljeret bas. Det bliver spændende at høre hvordan den lyder med de andre SPUer, og med klassisk musik.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf X-ray » søn 25. aug 2013 10:44

his067 skrev: ...i en flot plint lavet af Jim i Amerika...

Sådan en tekst burde udløse et par billeder.... ;)

Vil gerne ha' din opskrift på en rummelfri TD124... hva' har du gjort - som jeg lige har overset? Bruger du nogle særlige motor-ophæng eller...?

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf Ehapa » søn 25. aug 2013 10:56

Det strøm førende kabel kan skabe en del rumlen, hvis man stadig har det gamle 60'er kabel siddende bør man nok skifte det ud, jeg var ret overrasket over hvor meget det lavede ballade på min 124.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf his067 » søn 25. aug 2013 12:53

X-ray skrev:
his067 skrev: ...i en flot plint lavet af Jim i Amerika...

Sådan en tekst burde udløse et par billeder.... ;)

Vil gerne ha' din opskrift på en rummelfri TD124... hva' har du gjort - som jeg lige har overset? Bruger du nogle særlige motor-ophæng eller...?

Hilsen X-ray.


Der er ikke nogen tvivl om at prikken over i-et var den tunge plint.
Billede

http://www.ebay.com/itm/Thorens-TD-124-Raw-Oversized-Baltic-Birch-Plinth-/330717985133?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item4d0053f96d

Jim Campbell har også en masse andre dele:
Jeg har gjort alle de sædvanlige ting:

Nye lejer fra Jim i motoren (bagte i olie i ovnen for at suge olie)

Billede

og et "Bearing Kit" fra Jim:

Billede


og et sæt motorophæng fra Schopper. Jeg har også fjernet "overtrækket" på motorens forsyningsledninger.


Jeg har for tiden en glaspladetallerken liggende oven på en Schopper "overpladetallerken", men måske skifter jeg den til en akryl plade tallerken fra min gamle SOTA. Jeg brugte glastallerkenen for at kunne bruge en Polypush vakuum-måtte: når man sætter bælgen fast på den, bukker overpladetallerkenen og skraber på den underste pladetallerken. En 5mm akrylpladetallerken er ikke stiv nok til at forhindre det.

Endeligt: jeg lader pladetallerkenen køre 24/7. Som Ivor Tiefenbrunn sagde om Linn Sondek LP12. "it is designed to wear in, not wear out".

Jeg skal prøve og tage mig samme til at sætte nogle billeder af min egen TD124 op, men lyset er lidt dårligt til billeder for tiden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf his067 » tirs 27. aug 2013 12:59

Et ikke særligt klart billede af det nuværende (og meget midlertidige) setup.

Jeg skal prøve at tage nogle bedre billeder med et rigtigt kamera senere

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf Jarle » tirs 27. aug 2013 18:34

Jeg har etter litt innsats fått rummelnivået ned på et bra nivå. Følgende har blitt gjort:

Smøring av motor og lager med sett fra Joel i Tyskland
Smurt mellomhjul med fett, og satt på gummi under trustplate på mellomhjulet
Lett polering av alle aksler
Ny drivrem fra Joel
Latt mellomhjulet ligge i to døgn i tykk silikonolje
Nye "mushroms" mellom spiller og plinth

Nå er partier på platene som skal være stille slik de skal være.
Mesteparten av beskrivelser av gode "tweaks" har jeg funnet på dette glimrende forum :thumbsup:
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Mere om Thorens TD124

Indlægaf his067 » ons 11. dec 2013 20:35

Jeg har fået Hanze Hifi's Fjedersæt til motoren i TD124 ind af døren idag.

http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/thorens/spring-time-for-td-124
og
http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/thorens/td124.

Forbedringen er ikke til at tage fejl af: Det er nu helt umuligt at høre motor-rummel når nålen sidder i rillen og motor støjen er helt druknet af overfladestøj.

Sættet koster €40 og det er jo til at overkomme!!

Absolut anbefalet!!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 185 gæster