Lenco 75

Analog når det bedst

Re: Lenco 75

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 18. sep 2010 19:44

Nu vil jeg altså ikke svine Grado Black. Men jeg har trofast haft Gold-modellen i nogle år, forskellen er godtnok til at mærke! Klangen er bedre, åbenhed og detaljer, mere medrivende.

Hmm, hvad vil jeg egentlig sige med det? Måske bare det at opgradere sin pick up, det er en vidunderlig oplevelse :D
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco 75

Indlægaf Bent Egholm » lør 18. sep 2010 20:10

Alt andet lige bør en Gold vel også være bedre end en Black, hvorfor ellers prisforskellen? Men til de 5-600 som en Black koster er der sgutte ret mange pick-uper i den prisklasse der spiller bedre.....
Min favorit i øjeblikket er dog en Ortofon OM30 skarpt forfulgt af en gammel VMS20...
Desuden holder jeg meget af en oldgammel GAS 2MF.
En opgradering kan virkelig være en fantastisk oplevelse, måske man skulle gå på jagt efter en ny pick-up.
Nogen gode forslag???
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lenco 75

Indlægaf Gottschalck » lør 18. sep 2010 20:18

Tjae jeg har opgraderet til en brugt Ortofon MC 200/T20 trafo fra en helt ny Shure 97 og sikken en forskel.
Selvom den er fra midtfirserne spiller den fantastisk. Den shure pu med Jiconål kommer aldrig på igen.
Giver dig ligeledes ret i at OM30 er en killer. Den passer samtidigt rigtig godt på mange af de gamle arme.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Lenco 75

Indlægaf mcs_5 » søn 19. sep 2010 00:44

Gottschalck skrev:Giver dig ligeledes ret i at OM30 er en killer. Den passer samtidigt rigtig godt på mange af de gamle arme.

Hvordan passer det med at OM30 er til lette arme, og mange af de gamle arme er halvtunge/tunge?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lenco 75

Indlægaf Gottschalck » søn 19. sep 2010 01:18

Tjae jeg havde faktisk kun SME 3009 imp. i tankerne samt armen på min Pioneer PL630, som lige har fået et nyt hjem.
Passer også på flere af armene på Luxafspillerne men du har nok ret i dine antagelser
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » søn 19. sep 2010 12:25

Jeg har efterhånden fået snævret de potentielle ind til AT120E/T og Grado Gold. Jeg er dog noget nysgerrig for at prøve ATen, bare for at prøve noget en anden fabrikant.
Jeg kunne også meget godt tænke mig at prøve en Ortofon, men har svært ved at finde nogen der passer i en tung arm..
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 19. sep 2010 12:43

Jeg ved faktisk ikke om black og gold har samme compliance? Det er nok værd at undersøge.
Senest rettet af Boptilyoudrop søn 19. sep 2010 20:37, rettet i alt 1 gang.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » søn 19. sep 2010 15:38

Jeg har tjekket, og det er præcist det samme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » tirs 21. sep 2010 13:17

Hej igen
Jeg har nu fået kigget godt på Lencoheaven, og konstateret at jeg sagtens kan gå igang med at smøre lejet og lejerne i motoren :)
Et spørgsmål dukker dog op: Kan/bør jeg skifte kuglen i centerlejet og "nylatron plate'en" (ved ikke hvad sådan én hedder på dansk)?
Jeg tænker at disse er udsatte sliddele, og at det måske kunne være en fordel at skifte disse.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 21. sep 2010 13:33

Hvis kuglen er helt homogen og blank i overfladen og pladen ser pæn ud, så burde det ikke være nødvendigt. Jeg har ikke set et Lenco leje "indefra", men lidt alm. mekanisk fornemmelse.. :)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco 75

Indlægaf Louis » tirs 21. sep 2010 19:16

LektorBlomme skrev:Hej igen
Jeg har nu fået kigget godt på Lencoheaven, og konstateret at jeg sagtens kan gå igang med at smøre lejet og lejerne i motoren :)
Et spørgsmål dukker dog op: Kan/bør jeg skifte kuglen i centerlejet og "nylatron plate'en" (ved ikke hvad sådan én hedder på dansk)?
Jeg tænker at disse er udsatte sliddele, og at det måske kunne være en fordel at skifte disse.


Kuglen tror jeg ikke du skal tænke på. Det er mere nylatron pladen du skal skifte hvis det er. Man kan købe et kit på Lencoheaven for jeg mener 5 dollars med nye kugle bundplade og smørrelse. Men hvis lejet køre lydløs og uden slør er det jo ikke nødvendigt :-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco 75

Indlægaf Runkeldunk » man 27. sep 2010 21:59

!S

Låner lige den her tråd.

Jeg har jo selv fundet en 75. Må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad i snakker om mht af forbedringer af den. (er ny på området)

jeg syens at den er i rigtig pæn stand. låget har det ikke godt men ellers er plinthen intakt og pæn der er lidt rust omkring der hvor armen sidder fast.. Loddet til antiskating er der også armen er intakt. Regner med at den skal have æren af at overtage min elskede sony's plads...

så jeg nøjes lige i første omgang med at spørge om følgende:

Er den oprindelige arm noget skod eller duer den indtil jeg har råd til at sætte en anden på. passer OM serien til den oprindelige arm??

mvh Karsten
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: Lenco 75

Indlægaf r-l-b » tirs 28. sep 2010 00:05

den duer til du sætter en ny på, men dens lejer er lavet af gummi! og disse bliver slidt på en måde at der kommer temmelig meget slør

da motoren er stor og da den over førere kraften til plade tallerknen via et mellemhjul kan der opstår en del rummel - navnlig da motor, leje og arm alt samme sidder fast i samme ret tynde metalplade der så er skruet fast i en ret tynd plast eller spånkasse

slå på en tom papkasse og så kan den larme ret meget - slå en der er fyldt med tunge bøger - så siger den knap så meget

derfor bygger folk kasser af massivt træ/træplader fx skiftevist af et lag mdf plade og et lag x-finer - typisk mellem 4 og 8 lag - I en sådan kasse kaldte en plinth skærer man ud til at det er plads til at sænke værket ned - man fjerne så lidt som muligt - dog så meget at motoren kan komme af med varmen etc.

Så skruer man metalpladen fra lencoen så fast som muligt til plinthen da denne ligesom en papkasse fyldt med tunge bøger ikke siger særligt meget - faktisk opsuger al den masse der er i plinthen ikke kun den rummel lyd du kan høre men også vibrationer

Alt dette gør at din pladespiller bliver meget bedre - og løfter sig fra at være en standard hifi konstruktion til at måle sig med noget af det bedste anno 2010

Dog skal du huske at der rundt om i verdenen har stået flere hundrede tusinde (måske millioner) Lenco og spillet fint hver eneste dag siden 1950 - min første pladespiller var en Lenco som jeg købte 75/76 og som jeg først lavede om på i 84/85 ...

Men som udgangspunkt er armen det svageste led - men vil du beholde den i starten kan du se vejledninger for hvordan du skifter gummilejet som man kan købe hos svelander i sverige

du kan læse og se flotte lencoer på www.lencoheaven.net

god fornøjelse
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Lenco 75

Indlægaf Runkeldunk » søn 3. okt 2010 14:56

!S

Min Lenco lugter meget af kælder. Har i nogen idé til at fjerne den lugt, har prøvet med eddike, men det har ikke fjernet lugten.

kan jeg sætte en OM pickup på den originale lenco arm???

Og sidste spørgsmål. Min Lenco er udstyret med et din stik. Jeg skifter det til RCA, men hvad med ground? Er den fælles med den stel der er i lydkablet???
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: Lenco 75

Indlægaf r-l-b » søn 3. okt 2010 15:39

rodalon?

Hvis det kun er metaldelene så er kærnemælk god til at fjerne jordslået lugt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster