Lenco 75

Analog når det bedst

Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » tirs 7. sep 2010 22:28

Hejsa

Jeg købte en Lenco 75 for et par år siden, som min første grammofon i lang tid. Grunden var at jeg ville have en billig afspiller, så jeg kunne se om vinyl var noget for mig, og det er det :)
Jeg valgte Lencoen da den jo kan opgraderes og ombygges til ukendelighed, men jeg har erkendt at jeg ikke bare falder over en god billig tonearm, og der går lidt tid før jeg har sparet nok sammen til en ordentlig arm, og den store plint lader også vente på sig, bl.a. fordi det eksemplar jeg fik fat i, faktisk ser hæderligt ud.

Men nu skal der alligevel ske noget, da jeg netop har fået ny CD-afspiller der på flere punkter lyder bedre end Lencoen. Derfor er jeg gået igang med lidt små-tweaks af pladespilleren.
Jeg kan jo ret godt lide udseendet af den originale, og mit eksemplar er også i en meget pæn stand (på nær
støvlåget). Jeg prøver derfor så vidt muligt at holde udseendet som det er.
Det første jeg er gået i gang med er en opgradering af plinten, hvor jeg har fjernet fjederophænget, og min
kære far er ved at lave en ny bundplade, dobbelt så tyk og i mdf, som kommer i weekenden. Endvidere har jeg
købt noget bitumen til at beklæde plinten og chassiset indvendigt.
Dernæst er turen kommet til armen, og der er jeg lidt mere berøringsangst. Efter at have læst en del, er jeg
kommet frem til at den ikke er så meget værd at bruge energi på, så jeg nøjes med at stive armen af, ved at
snøre det bageste gummiled på selve røret med tandtråd og superlim, så den bageste del ikke længere hænger, og armen er nu helt lige, hele vejen. Derudover vil jeg gerne skifte v-gummiklodserne som armen ligger i, da de er lidt
slidte, og mange mener at der noget at hente her, men kan man overhovedet få sådanne v-klodser? og hvor?

Endvidere kan der helt sikkert hentes en del ved at skifte PUen, men jeg ved ikke helt hvad der ville passe godt
til den originale arm, den er jo noget tung, nogen forslag?
Jeg overvejer kraftigt Ortofon 2m blue, men tænker også at hoppe på MC-bølgen og prøve en Denon DL-103.
I øjeblikket sidder en Grado Black på.

Jeg håber at nogen kan hjælpe, og hvis der er nogen der kender flere nemme/billige tweaks er jeg meget interesseret. På forhånd tak :)
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 7. sep 2010 22:41

Hej og velkommen til herinde.

Har lige svaret på dit indlæg på "The Dark Side Of The Force" :lol: Vi prøver bare her også. Du er vel tilmeldt bruger på lencoheaven.com?! Nye V-blocks kan du købe hos http://www.svalander.se, hvor der også er en beskrivelse af, hvordan du udskifter dem.

Hvad er en "billig" tonearm for dig?

Hvilken pick-up har du på nu? Fulgte den med pladespilleren?

Tilføj lige i din profil, hvorfra i landet du kommer.
P. M. Hedegaard
 

Re: Lenco 75

Indlægaf Louis » tirs 7. sep 2010 23:15

Hej. Hvis du mangler råd til plint og bygge ideer - har jeg mange på lager - Lenco'er er en af mine store kærlighede. Og der kan laves virkelig mange flotte plinte.

Hvis du mangler en tonearm har jeg endvidere en Mayware Formula jeg skal skille mig af med. Send mig ev. en privat besked.

Billede


Her monteret på min egen hjemmelavede Lenco l75.

Billede

Held og lykke med byggeriet i hvert fald. Og en lille note: Det er en god ide at understøtte topplade så meget så muligt. Hvis du forsår hvad jeg mener:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » tirs 7. sep 2010 23:20

Hej igen :D

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg ændrer min profil, synes jeg har skrevet København ved oprettelsen, men kan ikke se hvordan jeg viser det i min profil.

Jeps, jeg bruger på Lencoheaven. Jeg har kigget inde på Svalander, og på billederne ser det ud til at de originale v-blokke er hvid plast, og de nye er sort gummi. Hvis det er tilfældet, så er de blevet skiftet på min arm før :?

Da jeg købte afspilleren sad der en forholdsvis ny Grado Black (hvor nålefanen muligvis er blevet lidt skæv under en flytning :oops: )
En billig arm hmm, lige pt kan jeg ikke investere meget mere end de tusse, og så vil jeg næsten hellere spare lidt op. Jeg havde forestillet mig en Rega af en art. På lang sigt er drømmen en stor plint med en Michell Tecnoarm og en 12" Jelco :Thumpsup:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. sep 2010 23:23

Jeg har en god ven her på sitet, som har rodet en del med 75eren. Han har to stående - en orginal og en som er totalt ombygget med ny kraftig plint og en SME 3009 imp. arm. På den ombyggede model med sme armen benytter han en Ortofon OM 30 og det fungerer rigtig godt. På den orginale spiller han med en af de gamle Shure 75 pickupper og det fungerer faktisk også rigtig godt. Nu har jeg ikke fået sammenlignet dem rigtig grundigt men Søren (brugeren) mener
faktisk at den orginale med Shure pickuppen er mere musikalsk eller 'mellow' i sin musikalske udfoldelse. Den pensler lidt bredere i sounden, mens den nybyggede model er mere stram i lyden. Jeg tror han fortrækker den gamle model, men igen, det kommer jo også an på personlige preferencer og lydidealer. Den gamle kan faktisk godt komme til at lyde hæderligt hvis man ofrer lidt knofedt og f.eks sender mellemhjulet over sundet til Svalander for at få det afrettet. Det koster ikke mange basseøre og så slipper man samtidigt for at ødelægge Lenko'en totalt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » tirs 7. sep 2010 23:44

Hej Louis
Har sendt dig en PB. I øvrigt forstår jeg godt hvad du mener med understøtte toppladen. Jeg har som sagt planer om at klæbe bitumen på bagsiden, men skal jeg også prøve at klemme noget ind i kanten mellem toppladen og plinten?

Hej Jesper
Jeg synes det lyder meget interessant at finde en Shure som mere eller mindre er lavet til armen (eller hvad?), Det må da passe sammen. Men min musikstil hælder måske lidt mere til den stramme side.
Min Lenco er i rimelig god stand, og jeg har derfor heller ikke specielt lyst til at ødelægge den, men jeg vil da lige kigge en ekstra gang på mellemhjulet, for at se om det kunne trænge til an afretning
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf SJ21 » ons 8. sep 2010 17:23

Hej lektorblomme
Det er mig Gottschaclk omtaler i tidligere indlæg. Det er rigtigt, at jeg har en original og en ombygget L75. Den ombyggede er lavet af birkekryds, og der er skåret et hjørne af værket for at kunne montere en SME 3009. Denne kombination er jeg meget tilfreds med. Som Gottschalck også nævner, synes jeg også den originale L75 med Shure M75 spiller rigtig godt. Den har ikke samme præcision og opløsning, men musikken flyder fint med god tyk bund og, man bliver glad af at høre musik på den. Jeg har prøvet at dæmpe det originale værk med blygummi. Efter min opfattelse fik det musikken til at dø, men andre har en anden oplevelse. Jeg har renset og smurt lejet og lejerne i motoren og v-blokkene er skiftet i tonearmen. De kostede 64,- kr. incl. forsendelse fra Svalander i Sverige. Lad være med at spare her. I øvrigt har jeg en færdiglavet plint lavet i massiv spånplade. Den står rå og skal nok males. Du gerne få den, hvis du vil eksperimentere lidt.
Send mig en pm.

Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » fre 17. sep 2010 16:49

Hej Søren, og alle andre

Jeg har fået poleret, vasket og renset min l75 (kun kosmetisk) så den ser rigtig fin ud, og derfor vil jeg ikke lige eksperimentere med ny plint (ikke i år, i hvert fald), men 1000 tak for tilbudet.
Jeg har fjernet fjederophænget, og monteret en tyk bundplade i stedet for, og så har jeg plastret den til med bitumen indvendigt.
Umiddelbart vil jeg sige at det har haft en positiv effekt. Ud over at jeg nu kan lytte til plader, og gå på gulvet samtidig, uden at nålen danser rundt på pladen, så synes jeg at lyden er blevet en kende mere stram. Endvidere er noget af den boomede bas blevet dæmpet lidt, hvilket i hvert fald er en fordel på nogle plader.
Min nyindkøbte pladevasker har fået en del at se til, og der bliver nu vendt skiver i stor stil :)
Det næste der skal ske (imens jeg leder efter ny PU) er at jeg gerne vil have renset centerlejet og lejerne i motoren. Jeg har stadig lidt berøringsangst, når det kommer til finmekanikken, så hvis man kan sige noget generelt om hvordan jeg bedst renser og "skifter olie" i disse, hører jeg gerne om dette.
Armen hænger stadig lidt med halen, selvom det dog er blevet bedre efter tandtråd-tweaket, og så må jeg vist hellere få nogle nye v-blokke, hvis den skal yde sit maksimale.
Mht PUer er jeg ved at have set mig lun på Audio Technica, men jeg ved ikke helt hvilken :? mon en AT95E overhovedet vil være bedre end min Grado, og vil der være tydelig gevinst ved at tage en AT120E/T i stedet?
hvad med AT440MLa, den passer ikke helt så perfekt mht compliance, betydet det så at AT120 alligevel vil være bedre?
Mange spørgsmål. Jeg har fundet ATerne på en tysk hjemmeside til priser fra ca. 400,- til ca 1250,- for de nævnte, er der andre i prislejet jeg bør overveje? helst ikke low output MC ...endnu

Mvh
Jens
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf SJ21 » fre 17. sep 2010 18:32

Hej lektorblomme
Fint du har fået din Lenco til at spille. Lencoheaven giver mange gode tips og tricks. Find hjemmesiden og søg i "How to" Her vil du finde fine fotodokumenterede vejledninger til hvordan du skiller moteren ad og giver den nyt fedt. Der er ligeledes en fin vejledning til hvordan du tager lejet ud, renser og smørrer det. Print fotovejledningen ud og følg proceduren step by step. Det burde ikke gå galt.

Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » fre 17. sep 2010 18:48

Selvfølgelig har de den slags der, tak for henvisningen.
Ved du hvor man kan købe det rette fedt? bruges det samme til motor og leje?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf SJ21 » fre 17. sep 2010 19:08

Hej Lektorblomme
På lencoheaven anbefales en god tynd motorolie til lejet. Problemet er, at lejebrønden ikke holder tæt. Nogle har forsøgt at lime bundpladen tæt med noget sekundlim. Men hvordan får man det fra hinanden igen næste gang lejet skal renses? Derfor kører jeg kører nu med teflonfedt fra den lokale cykelhandler. Der er mange meninger om olietyper i lejer, og jeg vil tro, at der findes eksperter her i foraet som ved meget om det.
I motoren skal du bruge fedt. Køb det hos en cykelhandler.
Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lenco 75

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 17. sep 2010 19:37

Hej lektor

Jeg kender og har brugt Grado black til "beskidt arbejde". Den er i bedste fald lidt kedelig at lytte til, men det er jo også deres billigste. Jeg er helt sikker på at du vil elske dig selv for at finde en bedre pickup. Men hvilken der går godt til Lencoarmen - der må nogle andre tage over...

Jeg er ret fascineret over den renæssance Lencoen har fået, håber på også få mulighed for at prøve en selv.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » lør 18. sep 2010 16:26

Ja, det er egentlig også min egen opfattelse, selvom jeg ikke rigtig har så meget at sammenligne med. Umiddelbart vil jeg også beskrive Gradoen som lidt "støvet" i lyden, forstået på den måde, at der ikke rigtig er så meget af noget-som-helst - "et tykt lagen hen over højttalerne" ville nogen måske sige
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Lenco 75

Indlægaf Bent Egholm » lør 18. sep 2010 17:05

Hmm, lyd opfattes heldigvis forskelligt. Jeg er faktisk meget glad for min Grado Black, og har ikke oplevet de dårligdomme som Bob og Lektoren beskriver....
Det skyldes måske min efterhånden fremadskredne alder og reducerede hørelse...:-))
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lenco 75

Indlægaf LektorBlomme » lør 18. sep 2010 17:20

Som beskrevet har jeg ikke så meget at sammenligne med, og den manglende detaljegrad skyldes nok i høj grad armen og den originale plint. Jeg håber bare på at det alligevel kan blive noget bedre med en anden PU :)
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 41 gæster