Granatchok

Analog når det bedst

Granatchok

Indlægaf mcs_5 » ons 8. sep 2010 04:22

Jeg har købt en granat! Den er sort, orange og brun!

Det er for meget over sengetid til at tage billeder, men her er forsiden af brugsanvisningen:

Forside.jpg

Den ser ud til at have overlevet Hermes, men den var også godt pakket (transportskruer monteret, pladetallerken og kontravægt taget af m.m.). Indtil videre har jeg kun fundet ud af at motoren kan køre og armliften virker. Den er iøvrigt ikke fuldautomatisk på trods af de mange knapper.

Den originale Supraphon pickup sidder på men uden nål. Jeg har kun en meget nedslidt nål der passer...

Flere undersøgelser imorgen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mcs_5 ons 8. sep 2010 22:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Granatchok

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 09:30

Granat har jeg godt nok aldrig stødt på før. Er det en østtysker eller?
Hvordan med byggekvalliteten - plastic eller træ - fortæl fortæl - det ligner lidt den gamle Philips 202 eller 212, især armen.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Granatchok

Indlægaf mcs_5 » ons 8. sep 2010 22:29

Gottschalck skrev:Granat har jeg godt nok aldrig stødt på før. Er det en østtysker eller?

Ja. Fra VEB Elektronische Bauelemente "Carl von Ossietzky" Teltow :cool1:

Hvordan med byggekvalliteten - plastic eller træ - fortæl fortæl - det ligner lidt den gamle Philips 202 eller 212, især armen.

De Philips modeller kendte jeg faktisk ikke. Den lille fuldautomatiske Storm P Philips jeg havde som barn, har nok givet mig lidt Philips allergi ;)

Men der er mere plastik end træ... Selve værket sidder på et chassis af metal. Det er så "flydende" ophængt i toppladen, der også er af metal. Den udvendige ramme er af plastik (med alu på front og bagside), og den er skruet på toppladen. Bunden er af noget træ/fiber/et eller andet. Kassen vejede 11kg, så der er også andet end plastik i. Pladespilleren blev også solgt bygget ind i racks, bygget sammen med en forstærker osv. Derfor kunne man også let bygge en pæn trækasse til den, og så bare pille plastiksiderne af.

Her er et lidt bedre billede:

Billede

Og lidt baggrundshistorie. Dem der vil have mere action og mindre mormor, kan jo zappe videre til billederne...

Den Granat jeg har købt, er en 227-2. Den første model i serien fra '73 hed Granat 216 og blev lavet af Ziphona. Den var udstyret med pickuppen MS 16 SD - den første østtyske magnetiske pickup. Det var en speciel (elektrisk og mekanisk) moving iron type. Den skulle belastes med 3k3 og 4700pF, så den var ikke så kompatibel med "normale" forstærkere. Men da østtyske pladespillere altid har RIAA'en indbygget var det jo ikke et problem. Men en pickup der kun passede i bestemte arme og til specielle RIAA'er var ikke den store eksportsucces... Så senere blev der udviklet en pickup til ½" montering og normale RIAA'er - MS 27 SD. Derfor blev Granat 216 til Granat 227 i '80. Andre ændringer var variabelt nåletryk (det var jo ikke nødvendigt når der kun kunne bruges en pickup...), og variabel anti-skating. Senere blev 227 til 227-2. Det skete nok i '84, for det er årstallet på brugsanvisningen. Min har dele fra 81-83, så den er nok også fra '84. Ændringen fra 227 til 227-2 er så vidt jeg kan finde ud af, kun pickup typen. Den nye har Tesla/Supraphon pickup fra Tjekkiet istedet for den østtyske. Desuden er produktionen flyttet til Teltow, så de også kunne lave lidt Konsumgüter. Så kunne Ziphona jo koncentrere sig om direct drive, tangentialarme og andet high tech...

Men hvorfor skifte til den tjekkiske pickup? Fordi den var bedre? Nej, men de østtyske solgte så godt i Vesttyskland at der ikke var nok til hjemmemarkedet. De østtyske pickupper er en lidt underlig sag. De minder om Shure pickupper, og efter hvad jeg har læst blev de lavet af nogle Shure dele, og nogle "hjemmelavede" dele. Shure delene skulle komme fra Rusland, hvor en fabrik licensproducerede Shure pickupper... Tesla/Supraphon pladespillerne bliver iøvrigt lavet endnu - de hedder Projekt ;)

Og her kommer der så lidt flere billeder. Der er jo fin indbygget stroboskopskive i pladetallerknen. Det er meget high-tech - den er trykt på et stykke pap der så er klæbet på :cool1:

Billede

Pladetallerknen er iøvrigt af jern (igen), og vejer et par kilo. Når man tager tallerknen af, ser der sådan ud:

Billede

Undertallerknen er lavet af noget der ligner bakelit. Og her er der zoomen ind på armen.

Billede

Nåletrykket indstilles ved at flytte på den vægt der sidder på armen. Kontravægten bruges kun til at indstille nulpunktet.

Her er pickuppen:

Billede

Den reservenål jeg har, er slidt i bund. Men en ny koster ret meget, så der skal jo nok en ny pickup på istedet for.

Fra bunden ser det sådan ud:

Billede

Der er egentlig meget elektronik, når det nu er en manuel pladespiller... Hvis man kigger nøje efter, kan man se nogle ekstra huller på bagpanelet. Det samme panel blev brugt i Ziphonas forstærkere. Men der er jo en aluplade på yderst, så man kan jo ikke se hullerne udefra.

Motoren er en AC motor, men den kører ikke bare på AC fra nettet. Den bliver forsynet af en AC-generator (det nederste, lodrette, print). Udgangstrinnet består af fire transistorer, hvoraf to lige kan anes nederst her:

Billede

Rigtigt gættet - AC187K og AC188K (germanium-power til folket!).

Printet lige over er RIAA'en.

Billede

Det er det "normale" kredsløb der er brugt utallige gange. To NPN transistorer (SC239 = BC239) og RIAA-filteret i modkoblingen. Her er det så udviddet med en reguleret strømforsyning.

Her er den halvautomatiske del:

Billede

Leen, der er forbundet med armen, skal bevæge sig ind under metalkassen på printet. Men hvad er der så i den?

Billede

En sikrings-pære og en LDR modstand - meget analog optokobler.

Men desværre har Hermes-sygen ramt igen. Der er noget der er blevet bøjet undervejs, så "leen" støder ind i kassen før pladen er spillet færdig :Bande:

Billede

Der sidder en stak jernplader ovenpå motoren. Hvad skal det gøre godt for?

Billede

Der er lavet plads til et logo på låget, men her står der bare Stereo ;)

Billede

Er der nogen der er vågne endnu? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Granatchok

Indlægaf mcs_5 » ons 8. sep 2010 22:30

---
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Granatchok

Indlægaf KlausM » ons 8. sep 2010 22:55

Hej Mikkel

Jeg synes det er imponerende at du kender til en Granat uden at kende "the good old Philips 202/212", men det er sjovt at se dine DDR hifi indkøb.

Mon ikke den stak jernplader på motoren er noget resonans korrigerende gennem vægtøgning?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Granatchok

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 23:04

Og iøvrigt !
hvor dælen har du alt den viden om østgrejet fra?
Godtnok en grundig beskrivelse af din nye spille. Imponerende.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Granatchok

Indlægaf Tonni » ons 8. sep 2010 23:13

Hej Mikkel!

Må indrømme de øst-ting er ret fasinerende! - Der er en del ting der er gjort "anderledes"! Men tingene er lavet til at blive brugt, og det har bestemt en charme!!!

Mange tak for du giver dig tid til at vise det frem!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Granatchok

Indlægaf mcs_5 » tors 9. sep 2010 03:43

KlausM skrev:Jeg synes det er imponerende at du kender til en Granat uden at kende "the good old Philips 202/212", men det er sjovt at se dine DDR hifi indkøb.

Jeg forbinder mest Philips med grimt sølvfarvet plastik fra 80'erne. Det var det eneste Philips jeg så dengang - ikke det gode de evt. også lavede. Og så var der den skønne pladespiller jeg selv havde med plastikarm og krystalpickup. Storm P mekanikken var ret fascinerende, men så er det gode vidst også sagt ;)

Mon ikke den stak jernplader på motoren er noget resonans korrigerende gennem vægtøgning?

Jo, sikkert.

Gottschalck skrev:Og iøvrigt !
hvor dælen har du alt den viden om østgrejet fra?
Godtnok en grundig beskrivelse af din nye spille. Imponerende.

Man kan finde meget på nettet. Inkl. brugsanvisninger og diagrammer, og tit også servicemanualer. Diagrammerne fulgte med når man købte tingene (ingen hemmeligheder), så de er nemme at få fat på. Jeg har også en stak årbøger fra Funkamateur (omkring 20). I dem er der hvert år en reportage fra messen i Leipzig hvor det nyeste indenfor elektronik, radio/TV, computere og meget andet blev vist frem...

Tonni skrev:Må indrømme de øst-ting er ret fasinerende! - Der er en del ting der er gjort "anderledes"!

Ja, det er jo det der er sjovt. Efter jeg fik rettet den bøjede lampeholder ud, virker det højteknologiske auto-stop perfekt. Når pladen er spillet færdig, slukker motoren og armen bliver hævet - helt lydløst.

Men hvilken pickup skal man så bruge? Det ligner ikke ligefrem en ultralet arm... Jeg havde en nedslidt OM10, så den puttede jeg på. Og nu spiller den da. Indtil videre kun med min A210K forstærker, og en gammel byg-selv højttaler.

Hvis i kigger grundigt på billedet af bunden, kan i se en hvid ledning langs kanten. Det er 230V AC! Skal de forskellige brumfelter ophæve hinanden eller hvad? ;)
Den lille pære til stroboskoplyset er en glimlampe. Det er bl.a. derfor ledningen ligger langs den ene side...

Men på mirakuløs vis kan jeg ikke høre noget brum. Der er derimod en svag tone når pickuppen kommer ned på pladen. Men det er jo noget mekanisk...

Og iøvrigt kan jeg oplyse til mellemhjulsfanatikerne, at østtyskerne også lavede mellemhjulere :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Granatchok

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 9. sep 2010 14:58

Sikke en dejlig historie! Jeg elsker alt det anderledes, keep on rocking Mikkel :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Granatchok

Indlægaf DJmon » lør 11. sep 2010 13:26

Spændene sag med lidt alternative løsninger.
Tak for den udførlige gennemgang det er spændene læsning.
Anlægget er midlet ikke målet

1.System Audio 1270/Marantz PM 7200/Pioneer PD s901/pioneer f-551l/Denon DRS 810 /Dual CS5000/Ortofon OM30

2. NAD 7120 /Beocord 1900/larsholt signalmaster mark 8/ Wharfedale Denton 2xp/Marantz AT-6 .
Brugeravatar
DJmon
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13 maj 2010

Re: Granatchok

Indlægaf mcs_5 » ons 20. jul 2011 02:00

Jeg så lige følgende på fjernsynet for kort tid siden:

110720_013915.jpg

Det er vidst et tegn fra oven, der fortæller mig at min Granat skal sættes i stand :shock:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster