et mysterie eller 2

Analog når det bedst

et mysterie eller 2

Indlægaf Runkeldunk » lør 18. sep 2010 22:16

!S

Hej allesammen. jeg er den lykkelige ejer af en sony PS-1350 pladespiller. Den er sikkert ikke noget specielt, men jeg synes at den er flot og passer ind til møblementet. Den har en træ plinth o g er ikke sort:-).

Nå men mysteriet består i at der er et hul jeg ikke ved hvad skal bruges til øverst i venstre hjørne over tallerkenen. I manualen står der at det er en shell stand eller support de coquille på fransk. Det er ikke puck holderen men det er noget andet. nogen ideer. jeg er så pisse nysgerrig på det.. så håber der en af jer der kan fortælle mig det.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28136 billede af den ca midtpå siden. Min er i samme stand og farve og hullet kan anes til venstre for tallerkenen. Det samme hul ses faktisk også på det første billede.

Andet spørgsmål. er der en måde at idenficere en pickup på når der umiddelbart kun står producents navn. i dette tilfælde Pioneer, men ikke noget model nummer.


mvh

karsten
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf r-l-b » lør 18. sep 2010 22:31

det er til at sætte et ekstra aftageligt pickup "headshell" /shell på så du kan skifte fra en pickup til en anden uden først at skulle afmonterer den fra dit headshell
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Gottschalck » lør 18. sep 2010 22:31

Hullet er til dit pick-up hus eller headshell som det også kaldes og kan også bruges til et ekstra hus.
Hvis du skruer huset af din tonearm passer enden ned i hullet - hvis du forstår.
Man kan også bruge det hvis du nu har et ekstra hus og dermed har mullighed for at benytte forskellige pickupper.
Du skruer bare huset af ved at skrue mod uret der hvor det sorte hus møder armen.
Håber det er forståeligt
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Runkeldunk » lør 18. sep 2010 23:07

Selvfølgelig silly me.. Hvad med det pioneer spørgsmål..
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf pqrannes » lør 18. sep 2010 23:20

Hej Karsten,

Det var det jeg sagde: spørg til dit "shell stand" hul på vintagehifi.dk og så er der nok nogen der ved det.

På min biltur i dag op ad memory lane (tilbage til "mit" gymnasiums 50 jubilæum - jeg var sgu umiddelbart eneste fra min gl. klasse!) og hen ad landeveje som jeg ikke har kørt/været på siden første halvdel af 80erne, tænkte jeg lidt over "shell stand" problematikken og kom ca. frem til det samme.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Runkeldunk » lør 18. sep 2010 23:28

ja og når man nu tænker over det er det jo ret indlysende...
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. sep 2010 23:34

En ikke ualmindelig feature på pladespillere fra den tid, hvor vi gik så meget op i det, at vi måtte have flere shells m. pu. stående i nærheden. Tror faktisk, at det var ret normalt på mange af Pioneers - hva. m. Sansui's? Mener også, at der er sådan 'en på Marantz 6300/6320

Jeg har i hvert fald set det relativt mange gange.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 19. sep 2010 12:57

Der er også en shell stand på min Pioneer PL530. Ikke at den bliver brugt til noget...

Det er ellers en nydelig størrelse motor der sidder i din Sony, det er helt sikkert ikke den værste spille med elastikfremførelse :)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Runkeldunk » søn 19. sep 2010 20:56

jeg er ikke den bedste til at sige hvordan den lyder, men jeg synes at den er bastant bygget og jeg ville så gerne have at en af jer lånte den og derefter kom med den ærlige mening. Og nu sidder der et headshell i hullet. bevæbnet med en Denon DL 80
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa

Re: et mysterie eller 2

Indlægaf Kim Christensen » lør 2. okt 2010 12:32

Runkeldunk skrev:Selvfølgelig silly me.. Hvad med det pioneer spørgsmål..


Du kan søge på Pioneer hos Cartridge Database. Der er også billeder.

http://www.vinylengine.com/cartridge_da ... rlo=&prhi=
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 44 gæster