Rensning af plader

Analog når det bedst

Rensning af plader

Indlægaf LektorBlomme » tors 30. sep 2010 16:33

Hejsa

Jeg har postet sporgsmålet på et andet forum, men ville lige høre her, da der nok er en del her der spiller på vinyl.

Jeg har en billig manuel pladevasker som egentlig gør jobbet meget fint. Den har bragt plader til live, som jeg næsten havde opgivet. Modellen hedder vist Disco-antistat, og der fulgte noget rensevæske med (disco-antistat mixture(?)), som jeg efterhånden er ved at løbe tør for!

Så kommer spørgsmålet:
Jeg kan muligvis købe en ny dunk af det nævnte rensevæske, men jeg tænkte om der ikke var nogle alternativer. Rensevæsken har nemlig nogle bivirkninger, som jeg gerne ville være foruden. For det første er det vist ikke helt sundt (lugter fælt), og det værste er at det efterlader et meget fint lag på pladerne, således at min PU samler en god bussemand, som skal renses fra efter (næsten) hver plade! Derudover er det ikke helt billigt.
Jeg havde forestillet mig noget destilleret vand, men hvad skal jeg blande i? En smule sulfo, eller afspænding? og skal pladerne så skylles bagefter? Det skal de nemlig ikke nu, og det vil jeg helst undgå, ligesom jeg gerne vil undgå at tørre pladerne (nu bliver de stillet i et dertil indrettet tørrestativ).

Nogle gode forslag til hjemmelavet rensevæske?

mvh
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Rensning af plader

Indlægaf Edge » tors 30. sep 2010 17:23

Jeg har samme renser Knosti Antistat hedder den, og jeg bruger min egen blanding af rensevæske (1 dråbe opvaskemiddel uden parfume og 1 Dl. afspænding. Fyld flasken der kom med maskinen op med Distelleret vand) men jeg "skyller" med Distelleret vand i en forstøverflake efter vask, bare et par sprøjt på hver side inden den ryger i tørrestativet. Det gør at "bussemændene" bliver væk :D
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Rensning af plader

Indlægaf Anders » tors 30. sep 2010 17:59

Hvad gør i med pladernes labels?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Rensning af plader

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 30. sep 2010 19:18

Jeg skyller pladen i rindende varmt vand, bruger fingrene (ikke neglene, og ingen børster til MINE plader..... ) og lidt Vel Ultra og gør rent i cirkler. Herefter skylles pladen, lægges på viskestykke, nyt viskestykke over og herefter dubbes det meste vand af. Herefter stilles pladen til rest-tørring (luften tager det aller-sidste). Man skal selvfølgelig ikke plaske label'en til, men en smule vand tager den ikke skade af :thumbsup:
P. M. Hedegaard
 

Re: Rensning af plader

Indlægaf LektorBlomme » tors 30. sep 2010 21:52

Edge skrev:Jeg har samme renser Knosti Antistat hedder den, og jeg bruger min egen blanding af rensevæske (1 dråbe opvaskemiddel uden parfume og 1 Dl. afspænding. Fyld flasken der kom med maskinen op med Distelleret vand) men jeg "skyller" med Distelleret vand i en forstøverflake efter vask, bare et par sprøjt på hver side inden den ryger i tørrestativet. Det gør at "bussemændene" bliver væk :D


Det var noget i denne retning jeg havde forestillet mig. Den afspænding du bruger, er det sådan noget man køber til opvaskemaskiner?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Rensning af plader

Indlægaf Edge » tors 30. sep 2010 22:05

Jeps, det er lige nøjagtig hvad det er.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Rensning af plader

Indlægaf his067 » tors 30. sep 2010 22:50

Kig på Library of Congress web sider, der finder du deres opskrift på plade rensning: http://www.loc.gov/preserv/care/record.html
VH
Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rensning af plader

Indlægaf LektorBlomme » søn 3. okt 2010 20:56

Så har jeg fået renset de fleste plader :)

Jeg har dog lidt problemer med et af mine nye indkøb.
Jeg fik endelig fremskaffet et nydeligt eksemplar af The Wall. En specialudgave der ikke var helt billig :oops:
Ved nærmere eftersyn af pladen, ser jeg at der er nogle lyse bølgelignende aflejringer på pladen, hvilket jeg netop har læst mig til kunne være tegn på, at den har været udsat for vådafspilning :(
En tur i vaskemaskinen hjalp lidt, men der er stadig en - næsten konstant - svag knitren ved afspilning.

Den knitren der er, mistænker jeg så kommer fra kalkaflejringer ved vådafspilning. Hvordan fjerner jeg bedst kalk fra pladerne? Er der nogen chance for at almindelig kalkfjerner (evt. eddike) ikke skader pladerne?

Blomme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Rensning af plader

Indlægaf bjerager » søn 3. okt 2010 22:17

Jeg tror nærmere det stammer fra støv, som er blevet presset ind i rillerne - jeg tror det bliver mere end vanskeligt at få det løst. Jeg har en udgave af Sinatras "in the wee small hours" i mono, som lyder helt forrygende flot - den lider bare af det samme problem, som du beskriver.

Jeg har i øvrigt brugt almindelig vinduesrens på plader med rimelig succes efterfulgt at demineraliseret vand.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster