pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Analog når det bedst

pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf Mads-skov » tors 20. feb 2014 10:44

Hej med jer.

Jeg har efterhånden fundet frem til at jeg er mere tilhænger af analog lyd frem for digital, derfor er jagten gået ind på en "begynder" pladespiller (da jeg aldrig har været i den liga før).

Jeg er i den forbindelse blevet tilbudt en Michell Gyrodec mk III med en Alphason Delta toneart arm og en Ortofon MC 30super pickup, i en bytte handel. MEN, nu har jeg efterhånden gennemsøgt nettet for info vedr. pris og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad sådan en må koste, som brugt. Er der nogen her der muligvis kan hjælpe? alderen er omtrent 15-16 år og der er også mulighed for en Manticore Magician arm, hvis denne skulle finde sig bedre. Hvis der derudover er nogle der kender til denne pladespiller og som kunne tænke sig at dele lidt af deres viden/ erfaringer ville dette være yderst velkommen, da jeg som sagt er meget nu på pladespiller området.

mvh Mads
Mads-skov
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 feb 2014
Lokalitet: Lindved

Re: pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf Tonni » tors 20. feb 2014 11:08

Kender ikke armen, men en hurtig googlesøgning gav disse to hits:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?p=70438
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 63211.html

Ikke meget hjælp, men måske der er mere at finde der ude... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf hmt » tors 20. feb 2014 11:52

Hej Mads

Jeg havde en Gyrodeck med SME arm for en del år siden. Jeg mindes at det er et særdeles vellydende drev, men også lidt tricky at vedligeholde, da ophænget løbende skal justeres for at den spiller optimalt, hvilket dog gælder nærmest alle TT'ere med flydende ophæng.

Jeg vil ikke kategorisere den som en begynder TT'er, men hvis du vil satse seriøst på analog lyd, så skal du alligevel lære at indstille korrekt, og Gyrodecken kunne så være anledningen.

Den er dog utrolig flot og lidt af en skulptur af have stående, så hvis du vil bruge tid på at være over den, så får du både lyd og look. Priserne kender jeg ikke så meget til, men hvis der skal nye fjedre til og den generelt skal have en overhaling, så bør det trække noget ned. Reservedele burde ikke være noget problem, da den stadig er i produktion i nye udgaver.

Tjek at den holder hastighed og kan sættes i vater før at du beslutter dig for at slå til.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf his067 » tors 20. feb 2014 12:08

Du skal regne med en pris imellem 7000 og 11000 kr for en Gyrodec med arm. Gert Pedersens modifikationer af Gyrodec http://www.pedersensgyro.dk/Info-priceser velanskrevne, selv her i Storbritannien.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf Helikon » tors 20. feb 2014 13:07

Der er mindst tre typer forsyning til den: en alm. nettrafo til at sætte i stikkontakten, så er der en der hedder QCPSU der ligner deres Alecto forstærkere (meget kunstnerisk look), og så er der en nyere jeg mener hedder noget med HR
I 1997 kostede værket 10.000,- og QCPSU kostede 5000,- mener jeg at kunne huske..
jeg kender ikke Mk versionen på den jeg har, men der er inverteret leje på den.
En Gyrodeck er fremragende som den er født og der er basis for mange forbedringer hvis man vil det.
Hvad type strømforsyning er der til din?
Der var en artikel i HighFidelity "Pedersens pladeplov" tror jeg den hed. Det er samme Pedersen his067 henviser til.
Hvis du starter med den så er du ret langt oppe på stigen vil jeg mene også mht. pris. Det vil måske være en ide at anskaffe en billig en fra genbrugen til at eksperimentere med og øve sig på ved siden af. Det er jo pokkers ærgeligt at lave en irreversibel modifikation der så viser sig at være noget møg, på noget i den priskalsse.

Vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: pris på brugt Michell Gyrodec mk III

Indlægaf his067 » tors 20. feb 2014 15:54

Der var også forskellige motorer: I mange år blev den lavet med Papst Assenläufermotor (samme som i Mørch GS6) og derfo provede jeg at købe en QCPSU fra Michell. Vi gav op til sidst, for den blev ødelagt af postvæsenet hver gang den blev sendt fra London til Aberdeen. ÆV.
Jeg ved ikke hvad den nye motor er for en, men den blev taget ind i produktionen fordi Papst holdt op med at producere motorer til pladespillere, og derfor ikke fordi den nye motor er 'bedre'.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 182 gæster