Ortofon Om 40 hus

Analog når det bedst

Ortofon Om 40 hus

Indlægaf madsen » tirs 11. mar 2014 13:21

jeg har nyligt erhvervet et Ortofon Om 40 hus (guld v.), siddende på en Sme 3009 improved arm. fra start har de været lidt problemer med udfald i lyden især venstre kanal, forparten er en OM30.
Det viste sig at der var en defekt i 40 huset, og min teori er (hvis den er rigtig), da jeg købte den, var huset monteret med en OM pro DJ P.U. :-X (helt gak,) men der fulgte en Om 30 med, som var ok.

Tonearmskablet og stikket er renset og poleret og gennemmålt alt er ok ? det interne kabel er også 100% iorden

Kan det være den kraftigere spænding som DJ P.U. leverer der har ødelagt spolerne ?

Jeg har nu monteret 30eren i et standard Om Hus, og nu kører det fint. vil der være nogen lydmæssig gevinst ved at købe et Super Om hus.

VH. madsen
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf Hackenberg » tirs 11. mar 2014 14:58

Det foresvæver mig at man ikke kunne downgrade nåleforpart til LM/OM-serien. Altså OM30-hus med OM40-nål men ikke omvendt. Det var et eller andet mekanisk der forhindrede det. Hvis der har været "voldet" en mindre nåleenhed på dit OM40-hus kan det måske have lidt skade.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf madsen » tirs 11. mar 2014 17:11

Hackenberg skrev:Det foresvæver mig at man ikke kunne downgrade nåleforpart til LM/OM-serien. Altså OM30-hus med OM40-nål men ikke omvendt. Det var et eller andet mekanisk der forhindrede det. Hvis der har været "voldet" en mindre nåleenhed på dit OM40-hus kan det måske have lidt skade.



[color=#4000BF]
Ja den har været monteret med en PRO nåleenhed (DJ), som har en magnet der er en del større i diameter end hi fi serien 5 - 10 - 20 - 30 - 40 som alle så vidt jeg kan finde frem til kan bruges i både standard OM, og SUPER OM huset som skulle være lidt bedre kvalitet, som sagt kører 30 eren fint i OM standardhuset.

Her er et link fra vinylengine. http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 19&t=60577

Men er der noge der har erfaringer med de 2 huse ville det være fint, man kan stadig få Super OM huset hos William Thakker

VH. madsen
[/color]
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf Almarx » tirs 11. mar 2014 17:24

Så vidt jeg husker var LM serien en anelse større end OM serien.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf madsen » tirs 11. mar 2014 20:34

Almarx skrev:Så vidt jeg husker var LM serien en anelse større end OM serien.


[color=#4000BF]Det er nok rigtigt, LM er den gamle eller første i serien, OM og Super OM er begge brugbare med OM seriens PUer, og det ville være interresant om nogen kendte de evt. forskelle lydmæssigt, eksv.koster et Om hus ca. 40.00 kr , så hvis ydelsen kunne forbedres med et Super Om hus til feks. den dobbelte pris er det jo værd at ofre

Her er svaret i tidligere tråd.

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 558&t=2720

VH. madsen
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf exlærer » lør 5. apr 2014 22:48

Hej Madsen
Så har jeg mulig for forhåbentlig at kunne hjælpe dig igen. Har selv haft super om 30 og nu om 30. Min oplevelse er at om super er mere hård i diskanten nogen vil nok kalde det mere detaljeret. I min verden er det mere cd-agttig lyd hvor imod om lyder mere blød. Syntes selv at om´eren er mere bahagelig at lytte til.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf madsen » søn 6. apr 2014 19:17

exlærer skrev:Hej Madsen
Så har jeg mulig for forhåbentlig at kunne hjælpe dig igen. Har selv haft super om 30 og nu om 30. Min oplevelse er at om super er mere hård i diskanten nogen vil nok kalde det mere detaljeret. I min verden er det mere cd-agttig lyd hvor imod om lyder mere blød. Syntes selv at om´eren er mere bahagelig at lytte til.


[color=#0040BF]
Ok tak for respons, så er OM standard huset nok lige mig, er meget tilfreds med Om 10 og 30 rigtig fine MM PUer

VH. madsen
[/color]
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Ortofon Om 40 hus

Indlægaf exlærer » søn 6. apr 2014 19:53

Det var godt at kunne hjælpe lidt igen Madsen :-)
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 152 gæster