Nåletryk

Analog når det bedst

Nåletryk

Indlægaf Helbrønd » ons 19. mar 2014 02:32

Hej alle.

Jeg har for nylig anskaffet mig en Beogram 7000 pladespiller.
MMC2 pickup'en som sidder i skal have et nåletryk på 1,6 gram for at lyde godt, men jeg kan læse at den er designet til at skulle spille ved kun 1 gram.
Er der nogen der kan gennemskue hvad det går ud på?
Er det indstillingsfunktionen på selve beogrammen der ikke viser korrekt, eller måske affjedringen i PU'en der er blevet dårlig (Den er jo gammel efterhånden).
Det skal siges at jeg ikke har sådan et aggregat til at måle nåletrykket, så jeg må indtil videre forlade mig på at tro på hvad Beogrammen er indstillet til.

M.v.h.
Brugeravatar
Helbrønd
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2013
Geografisk sted: Hillerød
Lokalitet: Hillerød

Re: Nåletryk

Indlægaf his067 » ons 19. mar 2014 09:49

Jeg har ofte fundet at vinyl kan efterlade en hård overflade på diamanten. Det giver fejlsporing. før jeg skulle bruge briller var det nemt nok at se med en urmager-lup. Men nu skal jeg bruge et mikroskop. ...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nåletryk

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. mar 2014 10:51

Helbrønd skrev:MMC2 pickup'en som sidder i skal have et nåletryk på 1,6 gram for at lyde godt, men jeg kan læse at den er designet til at skulle spille ved kun 1 gram.

Er det indstillingsfunktionen på selve beogrammen der ikke viser korrekt, eller måske affjedringen i PU'en der er blevet dårlig (Den er jo gammel efterhånden).


Det er vigtigere at anvende det nåletryk/den sporingskraft, der gør at pladen lyder godt (=ikke forvrænger) end hvad en brochure/manual siger. Anvender man for lidt, "flakser" nålespidsen rundt i pladerillen - det slider den voldsomt og er jo ikke til at holde ud at høre på.
På et tidspunkt gik der - synes jeg - mode i at konkurrere om at opgive så lavt nåletryk som muligt i pick-up-data
:Skor:
Uforståeligt - selv plader jeg har spillet 100+ gange med 2-2,5 gram og en ikke-nedslidt nål lyder stadig som de skal.

Svært at sige hvad forskellen hos dig skyldes uden en nåletryksvægt, men det kan være:
- indstillingen på Beogram'en
- slidt nål (skift eller få repareret MMC2'en)
- stivnet gummiophæng i MMC2'en)
Hvis det er det sidste, kan man prøve at blødgøre gummiet - se: viewtopic.php?f=569&t=2150&start=75#p40229
Jeg har ikke prøvet på en B&O pick-up, så det sker helt for eget ansvar.

Held og lykke.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nåletryk

Indlægaf nilsvalla » ons 19. mar 2014 12:21

hej helbrønd.
brug lige præcis den vægt der lyder godt. glem alt om testplader, brug kun alm.plader til at afgøre om det lyder godt,for du kan sagtens ende i en situration hvor pladespilleren sporer bedre end 80u ifølge testplader, men samtidig spiller helt flat uden dybdekontrast.
gammelt stift gummi bløder gerne op efter brug så jeg ville undgå væske.
ps. det er sound-Smith der nu om stunder har rettighederne til b&o´s pu.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Nåletryk

Indlægaf Helbrønd » tors 20. mar 2014 13:58

Nilsvalla, jeg har slet ikke nogen testplader eller grej i den retning generelt. Det burde jeg måske nok, men B&O'en er min første ældre grammofon. Jeg købte en Nad fra ny, da jeg begyndte at interessere mig for vinyl, så den har egentlig bare kørt derudad indtil videre.

Jeg synes det lyder sansynligt at det skulle være ophænget der er blevet gammelt og surt, men er der nogen der kan henvise mig til én i københavnsområdet som evt kunne kigge på pickuppen? Selvom den lyder markant bedre ved de 1,6 gram, så var det en fejl at skrive at den lyder godt dér, så der er altså noget med den.
Brugeravatar
Helbrønd
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2013
Geografisk sted: Hillerød
Lokalitet: Hillerød

Re: Nåletryk

Indlægaf Helbrønd » tors 20. mar 2014 14:28

Phoenix, Jeg tør slet ikke give mig i kast med at rode med P.U'en selv. De koster jo en bondegård så jeg ville ikke kunne bære at ødelægge noget. Selvom jeg umiddelbart ikke kan se hvad det skulle skade at prøve at blødgøre ophænget selv, skal jeg nok have én på banen der véd at det ikke kan skade den før jeg tør :?
Brugeravatar
Helbrønd
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2013
Geografisk sted: Hillerød
Lokalitet: Hillerød

Re: Nåletryk

Indlægaf nilsvalla » tors 20. mar 2014 23:49

hej helbrønd.
du kan få den retippet hos sound-Smith for 150usd.
mvh nils
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 172 gæster