Lenco L75 der skal have rb300 arm

Analog når det bedst

Lenco L75 der skal have rb300 arm

Indlægaf exlærer » tirs 1. apr 2014 19:00

Hej derude.
Kan I hjælpe?
Har lige byttet mig til en Lenco L75. Ved ikke meget om den -så med fare for at lyde dum.. bliver jeg nød til at spørge hvornår den er fra, om den er værd at restaurere på samt hvad alle de vægte og fjedre er til(og hvordan skal de indstilles?)
Sidst men ikke mindst hvad vil I anbefale af pickup og pickup tryk?
På forhånd tak
Senest rettet af exlærer tors 3. apr 2014 22:15, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf jan_stevns » tirs 1. apr 2014 19:13

exlærer skrev:Kan I hjælpe?


Du kan finde en brugsforvirring her : http://www.vinylengine.com/ve_downloads ... l75_se.pdf
jan_stevns
 

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf his067 » tirs 1. apr 2014 19:37

exlærer skrev:Hej derude.
Kan I hjælpe?
Har lige byttet mig til en Lenco L75. Ved ikke meget om den -så med fare for at lyde dum.. bliver jeg nød til at spørge hvornår den er fra, om den er værd at restaurere på samt hvad alle de vægte og fjedre er til(og hvordan skal de indstilles?)
Sidst men ikke mindst hvad vil I anbefale af pickup og pickup tryk?
På forhånd tak

I modificeret stand regnes den af nogle som verdens bedste pladespiller, nogensinde......http://www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html#Eight
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tirs 1. apr 2014 20:35

Hej Jan
100 tak for linket.. så må jeg se om jeg kan blive klogere:-)

Hej his067
Fedt det vidste jeg ikke -tak! Får helt lyst til at gå i gang nu. Gad vide om der er nogen der har et lignende projekt liggende som man kunne være fælles om modificere..
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf Tonni » tirs 1. apr 2014 21:04

Vi er et par stykker der er ved at overveje et projekt. Men er du fornuftig til engelsk kan du finde masser af inspiration på http://www.lencoheaven.net - Derved kan du helt sikkert gøre dig nogle tanker om omfanget af et evt. projekt..!

Du skal være forberedt på vi snakker et (meget) tungt plint, og en ny tonearm, for rigtigt at vride det optimale ud af det værk!
Men som "his067" mere end antyder kan den blive din sidste pladespiller!

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf kbekke » tirs 1. apr 2014 21:43

Pas på med de Lenco'er - de er stærkt vanedannende - og man ved aldrig, hvad det ender med.

:Skor:

XXLenco_004.jpg


Men de er sjove og de kan komme til at lyde rigtigt godt.

Faktisk synes jeg heller ikke at de er helt håbløse som standard, hvis de bliver sat ordentligt op (de kan bare blive meget bedre).

Noget af det første, du skal checke er armens lejer. Det er en relativt simpel operation at udskifte dem, hvis man er forsigtig. En gammel Shure M75 eller M91 pickup kunne være en måde at komme igang på. Nåletrykket afhænger af den valgte pickup og indstilles på den lille arm med de røde markeringer. Den store kontravægt bruges kun til at udbalancere med. Check også at den (kontravægten) ikke "hænger" i forhold til resten af armen. Gør den det, kan du måske fiksere den med en omgang dental floss.

Du står forhåbentlig ikke tilbage med nogle løsdele i form af fjedre - for så er der noget galt ;)

Du kan selvfølgelig også gå direkte i modding-mode. Men så er det en god ide at læse lidt op først. Lencoheaven er helt klart nr. 1 der, men der er også en del Lenco-freaks her på sitet.

G :p fornøjelse!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf Louis » ons 2. apr 2014 08:27

Tillykke med Pladespilleren.

Lenco er en sjov størrelse, det er en billig pladespillere(selvom de er blevet dyrere), men du kan få den til at lyde som en pladespiller til langt flere penge. Jeg har selv haft mange Lencoer, og har to endnu. Den ene er færdig, den anden er jeg lige startet med. Jeg har bygget en del, og prøvet mange forskellige konstruktioner. Man bliver bidt af det, som af vintage hifi:-)

Hvis du vil køre med den helt original, så er manualen god til at hjælpe med indstillingerne. Skal du igang på et tidspunkt. Så start med armen, den er uden tvivl det svageste led.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » ons 2. apr 2014 10:36

Sikke mange gode indlæg. Mange tak.

Hej Louis
Spændende at høre fra en der har bygget en del vildt flotte udgaver. Det er et spændende projekt men desværre er hænderne ikke skruet så godt på. Så er lidt bange for at ødelægge mere end gavne. Derfor kan den godt ende med kun at få skiftet arm, hvis jeg kan finde en der bare sættes i hulet. Har ikke kunne åbne linket til manualen:-( Alt godt Johan

Hej Kbekke
Tak for advarslen , den gode vejledning og de gode råd:-) Har faktisk stadig den originale Shure fra dengang den var ny. Havde håbet at sætte en Ortofon om 30 på den men det afhænger jo også af armen der er på/kommer på. Tak for det udførlige svar.Alt godt Johan

Hej Tonni
Vil da gerne være med i overvejelserne:-) Hvad vil I investere i/ gøre? Mine planer var oprindeligt at skifte armen(måske til en RB300),skifte pickup til en Ortofon om30, reparere trækabinettet og fylde bly i hvor det var muligt samt udskifte signalkablet. Jeg er ikke så god til at arbejde med træ så derfor var løsningen lidt at leve med det. Lencoen skal i øvrigt hænge på vægen så rystelser er ikke så stort et problem. Håber snart at høre mere. Alt godt. Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf Klausen » ons 2. apr 2014 14:14

exlærer er du meldt ind på http://www.vinylengine.com/ så kan du hente de manualer du vil.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » ons 2. apr 2014 16:20

Tak Klausen
Nej det er jeg ikke. Vil lige gøre det når man ikke kan gå ind på normalvis.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf kbekke » ons 2. apr 2014 19:51

Du kan komme et stykke af vejen ved at beklæde det indvendige af kabinettet med bitumen fra Så-Kører-Det-For-Dig-T-Hansen - men pas på ikke at blokere de bevægelige dele.

DSC00124.JPG

Man kan også give lejet et eftersyn, hvis man har mod på det. Proceduren er beskrevet med billeder flere steder også på Lencoheaven. Det er også en god ide lige at checke tilstanden på mellemhjulet.

Signalkablet og tonearmens kabler er forbundet på en loddeterminal under pladetallerkenen, så det er ikke noget problem at skifte det, hvis det er det, man vil. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at forsøge at "rewire" selve armen, medmindre det er nødvendigt pga. skader.

IMG_0694.jpg

RB300-armen er for lang til at kunne bruges som et "drop-in" der hvor den originale arm sidder. Hvis man altså går op i overhang og effektiv armlængde - og det bør man nok. En Linn Akito passer derimod i længden og det lød fint på min L75. Men den korte headshell på Linn-armen er lidt træls i længden, hvis man gerne vil eksperimentere med pick-upper.

DSC00040.JPG

Hvis man selv bygger sin plint, er man mere frit stillet. Men man kan jo sagtens tage det i etaper.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » ons 2. apr 2014 21:17

Hej Kbekke
Tak for de gode oplysning både i tekst og i billeder. Det hjalp faktisk en del. Havde selv tænkt på at få lavet en metalplade der skulle dække hullet fra Lenco armen og så lave et hul i den der ville passe til 300 armen. Nu skrev du at Linn Akito armen passede i det originale hul. Hvor er det bedst at finde/købe dem? Eller er der endnu bedre alternativer? Sme andre Linn etc.
Håber du har nogle gode løsninger.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf Tonni » ons 2. apr 2014 21:30

Hvis du vil i retning af en MC pick-up er en anden arm, der kan passe i hullet, Ortofon AS212. Den er ret underrated og dermed til at finde til en rimelig pris...
Men generelt skal du, hvis du vil have en drop in erstatning, finde armlængden (spindle to pivot) og se efter en anden arm der opfylder samme mål.

Den plan jeg går med skulle gerne blive til en afart af/over denne:

Billede

- Men det er noget helt andet end at tweake den bestående. Og jeg forventer da heller ikke det er "bare lige"...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf kbekke » ons 2. apr 2014 22:13

Tonni skrev:Hvis du vil i retning af en MC pick-up er en anden arm, der kan passe i hullet, Ortofon AS212. Den er ret underrated og dermed til at finde til en rimelig pris...
Men generelt skal du, hvis du vil have en drop in erstatning, finde armlængden (spindle to pivot) og se efter en anden arm der opfylder samme mål.

Den plan jeg går med skulle gerne blive til en afart af/over denne:

Billede

- Men det er noget helt andet end at tweake den bestående. Og jeg forventer da heller ikke det er "bare lige"...


Næh, til den variant er det ligeså vigtigt at kunne skære "rundt" :Thumpsup:

-Bemærk lige som det er vist på Tonni's eksempel, at man også skal have styr på hvor højt/lavt tonearmen skal sidde i forhold til pladetallerken. Her er RB300-armen lidt speciel og ikke umiddelbart så fleksibel som mange andre. Men den er god!

Edit: Akito-armen købte jeg af en bruger her på forum. Det er et udmærket sted at starte.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 10:36

Tak for jeres indlæg Tonni og Kbekke. Syntes det virker som en lidt for vanskelig opgave at få Rb 300 armen til at passe. Så nu må Linn jagten gå ind. Har I nogen idé hvor de kan fås til en overkommelig pris?
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 152 gæster