Lenco L75 der skal have rb300 arm

Analog når det bedst

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf High Sky » tors 3. apr 2014 10:54

Hej
Jeg skal starte med at sige, jeg er vild med Lencoheaven og alle disse DIY projekter. MEN lige netop indstilling af armbasens højde og de problemer det tager med sig, gør at det kunne spændende at lave en blind test af en standard Rega3 med 300 arm også en L75 med samme arm og PU.

Er det jeres overbevisning at I ville kunne høre forskel ?
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf Tonni » tors 3. apr 2014 11:49

Hvis det er en Linn Akito du vil gå efter, så se her.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf CarstenB » tors 3. apr 2014 13:47

Er der nogle som har arbejdet med " TJN Mod" ? Synes jeg kan læse mig frem til, at det virkelig skulle flytte noget omkring performance af disse ?
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 15:56

Hej igen Tonni og tak for linket. Havde håbet der var noget indenlands så man også kunne se /hente armen. Må lige prøve at sætte en annonce op omkring køb. Heldigvis har jeg også dit link.

Hej High Sky. Det kunne være spændende. Der var faktisk en på nettet der havde gjort det. Der stod så bare at det ikke var helt optimalt. Ved ikke om det var p.g.a. lyden eller indstilling/tilpasningen af delene sammen. Har selv kørt i 24 år med en 300 arm på en Planar3 med Ortofon pickup-og vi blev aldrig gode venner. Havde dog mulighed for at købe en Rb300 arm af min svoger til dette projekt.. men det lyder for besværligt at få det til at passe
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf kbekke » tors 3. apr 2014 16:46

High Sky skrev:Hej

Er det jeres overbevisning at I ville kunne høre forskel ?


Måske, men i virkeligheden er det ikke det, der interesserer mig mest :p

En Planar 3 med RB300 arm og f.eks. en DL-110 er en ganske udmærket pladespiller-combo, som jeg har haft og sagtens kunne leve resten af mit liv med, rent lydmæssigt.

En Lenco er noget helt andet og ikke noget, jeg kunne drømme om at bygge fordi "den lyder bedre". Jeg gør det, fordi jeg kan (med lidt hjælp) og fordi jeg synes at det er pivhylende sjovt at bygge selv og ha' en pladespiller stående, der er så stor og grim og tung at alle der kommer på besøg liiige skal hen og se, hvad det mon er...

Det er heller ikke altid at det, man bygger, lyder godt. Men når det gør, så lyder det bedre end ALT andet :Thumpsup:

Men hm, altså. Pointen fra min side var mere rent praktisk: At man efter min mening udmærket kan bruge en RB300 arm sammen med et L75 værk - hvis man vel at mærke konstruerer sin plint, armboard osv. sådan at tingene passer sammen.

RB300-armen fikseres normalt fra undersiden ved hjælp af en kontramøtrik og en rudimentær højdejustering kan så foretages ved at anvende skiver som "mellemlæg". Det er et yderst simpelt princip og det fungerer ganske udmærket, der hvor RB300 armen er designet til at sidde - nemlig på en Rega pladespiller. Som vi jo skal huske ikke bare er en "pladespiller" - men faktisk et system, hvor alle delene er designet i forhold til hinanden og hvor alt er der fordi Roy Gandy har tænkt det sådan.



Andre steder kan det imidlertid godt være en udfordring. Men selvfølgelig en udfordring, der kan løses.

Andre arme (f.eks. Akito, Lustre GST-1 eller den FR-24, som jeg bruger en del for tiden) har en separat fod eller base, der spændes fast på plinten, hvorefter armen så kan reguleres "trinløst" op og ned og fikseres ved hjælp af en skrue på siden af foden. Lidt ligesom den originale Lenco-arm.

Det sidste er en hel del nemmere at have med at gøre, især hvis man har brug for at justere mere end en gang.

Ortofonen, som blev nævnt tidligere, kender jeg ikke. Men dette eksempel fra Lencoheaven, hvor meget af det originale udtryk er bibeholdt, ser jo ikke helt tosset ud - selvom headshell'en måske er lidt... anderledes i den sammenhæng:

l75as212.jpg

Det er værd at bemærke, at L75'eren er lidt specielt udformet derved at den rimeligt tykke tallerken er delvist nedsænket i selve chassis'et. Så hvis man sætter en fremmed arm i en standard L75 plint (eller en, som den Tonni viste), skal man være forberedt på at den måske skal sidde noget lavere end der, hvor den oprindeligt kom fra. Jeg bruger så to (2) tallerkener, men det er en helt anden historie.

Jeg tror godt, du kan regne med at en toptunet L75 lydmæssigt kan måle sig med en ditto Rega (i hvert fald en vintage Planar 3'er). Personligt er jeg ret vild med dem begge to og et shoot-out er jo altid interessant. Men man skal nok holde sig for øje (øre), at det er to ret så forskellige konstruktioner.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf madsen » tors 3. apr 2014 18:11

Her er en Lenco jeg lavede for en 5 - 6 år siden i 3 lag mdf plader, og armbaser fra Micro DDX 1500, den hviler på 3 fødder, udskæringen ser lidt voldsom ud. men der er gjort plads til en SME armbase som fylder en del, der skal i fremtiden monteres en SME 3009 Improved, dejlig nemt med muligheden for at justere armene i alle planer
Her billede
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 18:56

Hej Madsen.
Tak for billeder og indlæg. Har du stadig de tekniske optegnelser på, hvordan du gjorde?
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf madsen » tors 3. apr 2014 19:34

En nem måde er, for at gøre plads til al det mekaniske neden under pladetallerkenen : Afmonter pladetallerkenen, der sidder så vidt jeg husker kun 2 skruer under tallerkenen som du skruer ud, så er pladespilleren fri af plinten, kan ikke huske om netledning og tonearmskabel er fastgjort på stålet, men mener det er, når du har afmonteret Lenco armen, vender du værket med bunden op, skær et stykke klar plast i samme størrelse som bunden og læg den ovenpå, så kan du med en tuspen tegne de områder op der skal være fri, husk at tingene er bevægelige, juster max - min for at gi plads til mekanikken, dybden kan du måle dig til.
Da du vil bruge en bestemt arm. skærer du hul i stålet indenfor stålrammen, skær det lidt større end det skal være, armen monterer du i træet under, og gør plads til tonearmskablet, jeg har haft en serie lll S arm monteret på den måde og den kom fint ned så den kunne tilpasses, da pladetallerkenen er meget lav er du nød til udskæring, alternativt er der nogen der lægger en ekstra måtte på, så kan tonearmen sidde i stålet, men det synes jeg ikke er optimalt, det er bedre at montere i den tunge plint, men der er mange muligheder, håber du ka bruge lidt af det her.

VH madsen
Brugeravatar
madsen
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 feb 2014
Lokalitet: Gørlev

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf High Sky » tors 3. apr 2014 19:48

Hej, kbekke

Jeg er helt med hvad angår din forklaring. Men er det så i virkeligheden ikke mere designet end lyden som nu bliver vigtigst.
Jeg synes også de fede plinte med smukke s-arme rykker. Bare vi som hi fi nørder så er bevidst om designets værdi.
Samtidigt med at lyden rykker ned på 2.pladsen.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf P. M. Hedegaard » tors 3. apr 2014 20:00

High Sky skrev:Hej
Jeg skal starte med at sige, jeg er vild med Lencoheaven og alle disse DIY projekter. MEN lige netop indstilling af armbasens højde og de problemer det tager med sig, gør at det kunne spændende at lave en blind test af en standard Rega3 med 300 arm også en L75 med samme arm og PU.

Er det jeres overbevisning at I ville kunne høre forskel ?


Mener du en standard L75 eller en ombygget?

Der er meget mere "knald" på et L75-værk i custom-plint i forhold til Planar 3-værket.... MIT udgangspunkt har været forbedret lyd og DEREFTER alt det som kbekke nævner... :thumbsup:

Iøvrigt vil jeg henvise til al den "korrespondance" vedr. Lenco, som allerede ligger herinde. Det er tilladt selv at "grave" lidt... :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 22:06

Tak Madsen for den udførlige byggevejledningen. Får helt lyst til at kaste mig ud i det nu. Er lidt spændt på selv opmålingen.. som hvordan man måler op hvor armen skal være så den kan gå rigtigt ind og ramme pladen nu hvor det faktisk blev en helt anden arm -en rb300
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 22:14

>>>>>Seneste update<<<<< Har valgt en rb300 da den kunne fås til en overkommelig pris og er blevet overbevist af Hificlassic og Madsen om at det ikke er så svært som jeg først antog
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Lenco L75 der skal have rb300 arm

Indlægaf evox » tors 3. apr 2014 22:40

Her er en lille 'teaser' på, hvordan den kan komme til at se ud
https://www.youtube.com/watch?v=oL6aGJqHBDM
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Lenco L75 ...what´s hap´ning

Indlægaf kbekke » tors 3. apr 2014 22:44

High Sky skrev:Hej, kbekke

Jeg er helt med hvad angår din forklaring. Men er det så i virkeligheden ikke mere designet end lyden som nu bliver vigtigst.
Jeg synes også de fede plinte med smukke s-arme rykker. Bare vi som hi fi nørder så er bevidst om designets værdi.
Samtidigt med at lyden rykker ned på 2.pladsen.


Jep. Der er heldigvis ingen facitliste :thumbsup: Jeg synes at diskussionen om, hvad det lige præcist er, der gør vintage fedt, er super-interessant. Men måske en anden tråd?

Mit ærinde her var mere praktisk - i retning af at dele ud af egne (tvivlsomme) erfaringer ;) Beklager, hvis jeg lod mig rive med.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 der skal have rb300 arm

Indlægaf exlærer » tors 3. apr 2014 22:49

evox skrev:Her er en lille 'teaser' på, hvordan den kan komme til at se ud
https://www.youtube.com/watch?v=oL6aGJqHBDM


Nice link evox.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 169 gæster