Acoustical 2800 fasekondensator

Analog når det bedst

Acoustical 2800 fasekondensator

Indlægaf jcr1972 » man 7. apr 2014 17:43

Der var engang en som i en anden tråd spurgte til motorvibrationer på den Acoustical pladespiller jeg har.
Nu er jeg imidlertid ved at gøre den i stand i forb. med salg, og har derfor taget et par billeder under chassis'et.
Den originale fasekondensator var på 0,47uF, selvom der på selve motoren er stemplet 1,5uF v. 220V/50Hz. Jeg forsøgte mig lidt frem, da 0,47uF får den til at vibrere kraftigt. Jeg fandt at 1uF var det bedste alternativ og nu vibrerer den stort set ikke længere og den er fuldt ud lige så stærk som med 1,5uF der fik den til at udsende en "brummende" lyd. Derudover skiftede jeg de efterhånden hårde gummiophæng på motoren ud med små fjedre istedet, og klistrede "blygummi" på undersiden af chassis/motorplade. Nu er den aldeles lyddød og der kan overhovedet ikke anes vibrationer fra motoren under afspilning længere. Faktisk et meget vellyket tiltag!

Her et par billeder, desværre er det ene ret sløret...

Billede
Billede

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Acoustical 2800 fasekondensator

Indlægaf X-ray » tirs 8. apr 2014 00:49

Super - Tak for info... :thumbsup:
Som jeg lige husker det, endte jeg på 7-800nf - for bedste resultat. Projektet er pt. sat på hylden...! Når jeg genoptager det - vil jeg prøve at fine-tune med et par modstande...!
Jeg ligger lige et par linier ind... fra Hanze-Hifi...
The Papst can be a very quiet motor, provided that the phases of the motor are properly tuned. The standard 470 nF capacitor used by Thorens is a far from optimal value. Deviations from the suggested 500nF (by Papst) induces quite an amount of electromagnetic vibrations when used in the Papst. Now this value is not sacrosanct. Each individual motor has its own individual properties and the capacitance required varies accordingly. The graphs below show the improvements when this is done properly. As you can see there is a combination of capacitors in order to obtain the 530nF that was required for this specific motor.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster