Protractors

Analog når det bedst

Protractors

Indlægaf MDA » søn 25. maj 2014 14:25

his067 har været så venlig at sende mig et par protactors, som brugerne her inde frit kan benytte.

Citat fra his067:
Hermed de lovede protractors: den ene er beregnet med en inder-rille på 56mm den anden med en inder-rille på 58mm. Jeg har lavet dem så de skulle printe i den rigtige størrelse, men folk skal lige sørge for at checke afstandene fra centrum til nul-punkterne.
Før jeg skannede checkede jeg målene med min skydelære (på min printer måtte jeg korrigere størrelsen med en faktor 0,83137254901961 for at få den rigtige størrelse fra Keith Howards program: men de to som jeg sender er skannede fra min korrigerede print-out).
Da jeg nu har omregningsfaktoren, kan jeg lave flere (f.eks 59mm, 60 mm, eller 63mm inder-radius) hvis der skulle være interesse for det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Protractors

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 28. maj 2014 11:41

Tak for din hjælp, his067
Hvordan skal det med inderrille forståes? 56, 58, 59 osv. mm. Hvilken skal jeg bruge? og hvad er betydningen? Man bliver vel nødt til at tage en beslutning..?! ;)

Det er aftalt med his067, at han har et par dage til at stykke et indlæg sammen herefter... :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: Protractors

Indlægaf his067 » fre 30. maj 2014 23:31

Jeg skal på en mini-ferie i morgen (juhuuuu), så jeg når ikke at lave protractors før i midten af næste uge. Men her kommer så noget om protractors. Det er et sammenkog af Keith Howards artikel fra Stereophile suppleret med mine egne målinger af inder-rille radii.

Det er forholdsvist nemt, men måske lidt overraskende: Yder-rillen på en LP er altid 146,3mm fra centrum, men inder-rillerne kan være meget forskellige. Generelt regner man med en inder-rille der er 60.375mm fra centrum, men den reelle afstand varierer fra 58 mm og opad. En to-punkts protractor, som dem jeg har lavet, er baseret på det faktum, at ligegyldigt hvor lang armen er, er der altid to afstande (’radier’ tror jeg det hedder på geometrilærerdansk [eller er det ’radiuser’?]….men på rigtigt latin er det ’radii’ i flertal) hvor der er 0° vinkelfejl (og dermed lavest forvrænging, eller ’klarest lyd’). Så hvis man ved hvor langt fra centrum den sidste modulerede rille er, kan man beregne de afstande hvor der er 0° vinkelfejl og dermed få den lavest mulige forvrængning over hele pladen.

Så vi skal bruge målene på yder-rille radius og inder-rille radius til at lave en protractor. Yder-rillens radius er fastsat af internationale normer (IEC 60098, third edition, 1987-11: "Analogue Audio Disk Records and Reproducing Equipment," kan findes på http://www.iec.org [men den koster penge!]). Yder-rillen ligger altid på 146.3mm.

Men inder-rillen varierer:
Keith Howard skriver:
'There is a widespread misconception that the minimum allowable radius for the modulated portion of an LP groove is 60.325mm. Well, it isn't. When I laboriously measured my LP collection 30 years ago, I found a significant proportion had minimum radii down to 58mm, which I subsequently recommended as a realistic figure to use in alignment calculations. IEC 60098 doesn't explicitly state a minimum modulated radius, but it can be calculated from the specified locked groove diameter (106.4mm, ±0.8mm), and minimum number of turns (1) and acceptable pitch (6.4mm, ±3.2mm) for the runout groove. If you do the arithmetic (r=53.2mm–0.4mm+3.2mm), it turns out that the minimum permissible radius for the modulated portion of the groove is 56mm. I still believe that 58mm is a good practical figure to use, but for the reason already stated, there is good justification for playing safe and using the theoretical minimum of 56mm—as I have done throughout this article.' (Keith Howard, ’Arc Angles: Optimizing Tonearm Geometry’ Stereophile May 2010 http://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry/index.html)

Så KHs argument er at mindste tilladte radius på inderrillen er 56mm men at de fleste plader i realiteten er 58 mm (og det var den diameter jeg arbejdede med da jeg lavede de to protractors). Da Poul skrev til mig for at få mere at vide om betydningen af de forskellige radii, besluttede jeg mig så for at gøre noget empirisk forskning: jeg halede nogle af mine LPer ud af reolen og målte med skydelæren. Og det er så lidt pinligt….KH siger, at den inderste modulerede rille han har brugt til sine beregninger, er 58 mm. Men mit check siger, at den inderste rille på de af mine plader, som er tættest på centrum er 60mm (Jack Bruce: Harmony Row [Polydor] og Flash and the Pan: PanOrama). På den anden side er radius af side 4 af min kopi af Simon Rattle/Mahlers 2. symfoni på HMV hele 68mm fra centrum. Men under alle omstændigheder har jeg vistnok ikke nogen LPer med mindre end 60mm inderrille-radius (men jeg burde nok checke lidt flere).

Så det korte af det lange er at baseret på mine plader, burde jeg printe nogle flere protraktorer, men det bliver så i midten af næste uge.

Jeg skal prøve at lave en serie med fem eller ti styks, som dækker inderrille-radii på 60-70 mm. Fidusen er så, at folk ENTEN kan bruge 60mm protraktoren (som svarer til den anderkendte standard og derfor er den bedste for ‘dovne’ audiofiler) ELLER beslutte sig for en anden inderrille-radius, som svarer til gennemsnits-radius i lige netop DIN pladesamling. Forskellen er minimal, men det skader jo aldrig at prøve at komme så nær det optimale som muligt. Og som Keith Howard viser, skal der ikke mere end 0.5° afvigelse til for at give en kraftig forøgelse af forvrængningen forårsaget af vinkelfejl.
Billede

Så der er lagt op til mange eksperimenter i de lyse nætter!!!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Protractors

Indlægaf P. M. Hedegaard » lør 31. maj 2014 14:02

Tak igen, for din forklaring, hvor KONKLUSIONEN i hvert fald, er spændende læsning for mig...

Jeg håber, at du nyder ferien.... :p og vender udhvilet tilbage igen. Så tager vi emnet op igen... :lol:
P. M. Hedegaard
 

Re: Protractors

Indlægaf MAJ » lør 1. jul 2017 14:26

MDA skrev:his067 har været så venlig at sende mig et par protactors, som brugerne her inde frit kan benytte.

Citat fra his067:
Hermed de lovede protractors: den ene er beregnet med en inder-rille på 56mm den anden med en inder-rille på 58mm. Jeg har lavet dem så de skulle printe i den rigtige størrelse, men folk skal lige sørge for at checke afstandene fra centrum til nul-punkterne.
Før jeg skannede checkede jeg målene med min skydelære (på min printer måtte jeg korrigere størrelsen med en faktor 0,83137254901961 for at få den rigtige størrelse fra Keith Howards program: men de to som jeg sender er skannede fra min korrigerede print-out).
Da jeg nu har omregningsfaktoren, kan jeg lave flere (f.eks 59mm, 60 mm, eller 63mm inder-radius) hvis der skulle være interesse for det.


Jeg kan ikke få målene til at passe, når jeg printer dem!?
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Protractors

Indlægaf sorenb » lør 1. jul 2017 16:55

MAJ skrev:Jeg kan ikke få målene til at passe, når jeg printer dem!?

sikkert dine settings; prøv at se efter i print settings om der er "Fit to page" el.lign. - gætter på det er tilvalgt pr. default.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Protractors

Indlægaf MAJ » lør 1. jul 2017 17:49

sorenb skrev:
MAJ skrev:Jeg kan ikke få målene til at passe, når jeg printer dem!?

sikkert dine settings; prøv at se efter i print settings om der er "Fit to page" el.lign. - gætter på det er tilvalgt pr. default.


Selvom det er slået fra, passer det stadig ikke. Det er ikke meget, men vi er jo nede i nogle mål, hvor selv "lidt" har ret...
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Protractors

Indlægaf sorenb » lør 1. jul 2017 21:39

MAJ skrev:Selvom det er slået fra, passer det stadig ikke. Det er ikke meget, men vi er jo nede i nogle mål, hvor selv "lidt" har ret...

settings i printer-driveren? Måske nemmere, at hjælpe dig om du oplyser hvilker PDF view'er og printer inkl printer driver du benytter.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Protractors

Indlægaf his067 » tors 9. jul 2020 12:31

Hej Igen,
Jeg faldt over denne Elite Alignment Gauge som har ligget i en skuffe i mange år. Jeg synes den er meget brugbar (hvis man ellers ved hvordan man bruger den. Se her for instruktioner: https://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?townshend/townshend_elite_alignment_gauge_v2.pdf)

Townsend alignment gauge.jpg



Desværre forstørrer min skanner (Epson XP860) cirka 4%, så det er nødvendigt at reducere printout ned til 96%. Så når du har printet skal du lige tjekke målestokken. det gøres nemt ved at sammenligne målestokken langs den øverste kant med en tommestok.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Protractors

Indlægaf hificlassic » lør 23. dec 2023 16:34

Hvad gør man når man har en tonearm hvor man ikke kender data for korrekt montering? Alt for mange arme kaldes for fx 9" selvom pivot to spindle distancen svinger fra 208-223mm. Det samme gør sig gældende for 10-12" armene. Min FR24 arm passer i hvert fald ikke 100% med distancen på Lenco L70 som også har en 10" arm.
Jeg kan selvfølgelig selv måle den effektive længde, som jeg forstår er fra aksen til spidsen af headshell (er alle headshells samme længde?). Men hvad skal der så ganges med for at få pivot to spindle målet?
Der burde være et online tool, men jeg kan ikke finde det. Kan kun finde en masse zip filer jeg ikke må downloade på min arbejds pc.

Jeg har det virkelig mentalt svært med disse unøjagtigheder og kan slet ikke forstå at Rega fx ikke kalder deres arme for 9,5" når de nu er væsentligt længere end både Ortofon og SME 9"
Senest rettet af hificlassic lør 23. dec 2023 20:07, rettet i alt 1 gang.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Protractors

Indlægaf his067 » lør 23. dec 2023 18:39

Dr Feickert har en (dyr) skabelon:

http://www.feickert.org/index.php?id=17&L=0

Jeg har også en Mobile Fidelity Geodisc som jeg kan lægge i posten for dig til låns.

https://mofi.com/products/mfslgd_geo-disc_cartridge_alignment_tool

(Dr, Feickert bliver nok snuppet i tolden....)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Protractors

Indlægaf hificlassic » lør 23. dec 2023 20:06

Men som jeg læser er Dr Feickert til at indstille pickup med når tonearmen er monteret. Det jeg ønsker er at kunne regne ud præcis hvor tonearmen skal monteres, hvis man ikke har de tekniske specifikationer fra en nu lukket tonearmsfabrikant.
Der er alt for mange steder på internettet hvor målene på en given tonearm bliver opgivet med et andet mål end andre hjemmesider. Ofte ser det ud til at folk har byttet rundt eller misforstået forskellen mellem totallængde, effektiv længde og spindle to pivot distance.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Protractors

Indlægaf kbekke » lør 23. dec 2023 21:38

hificlassic skrev:Hvad gør man når man har en tonearm hvor man ikke kender data for korrekt montering? Alt for mange arme kaldes for fx 9" selvom pivot to spindle distancen svinger fra 208-223mm. Det samme gør sig gældende for 10-12" armene. Min FR24 arm passer i hvert fald ikke 100% med distancen på Lenco L70 som også har en 10" arm.
Jeg kan selvfølgelig selv måle den effektive længde, som jeg forstår er fra aksen til spidsen af headshell (er alle headshells samme længde?). Men hvad skal der så ganges med for at få pivot to spindle målet?
Der burde være et online tool, men jeg kan ikke finde det. Kan kun finde en masse zip filer jeg ikke må downloade på min arbejds pc.

Jeg har det virkelig mentalt svært med disse unøjagtigheder og kan slet ikke forstå at Rega fx ikke kalder deres arme for 9,5" når de nu er væsentligt længere end både Ortofon og SME 9"


Hej Verner.

Check på Vinylengine for mounting templates til FR-24’eren. Jeg er ret sikker på at de selv mener at pivot-to-spindle skal være 230 mm for den arm.

Ellers kan du prøve med WallyTools online “beregner”:

https://www.wallyanalog.com/aligncalc

Resultatet afhænger af hvor langt inde på pladen udløbet (typisk) starter. Hvis du tager FR-24’erens effective length på 245 mm som udgangspunkt får du forslag, der varierer med ca. 5 mm. Så meget mere præcist behøver det nok ikke at være. Plader er jo forskellige og der er som regel også mulighed for at finjustere pickuppens placering i headshell. Hvilket jo er det, man bruger protractoren til efter at arm og pickup er monteret.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Protractors

Indlægaf hificlassic » lør 23. dec 2023 23:39

perfekt tak. Det var lige nøjagtigt et værktøj som WallyTools jeg ledte efter
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Protractors

Indlægaf The Canadian » man 25. dec 2023 19:50

his067 skrev:Dr Feickert har en (dyr) skabelon:

http://www.feickert.org/index.php?id=17&L=0

Jeg har også en Mobile Fidelity Geodisc som jeg kan lægge i posten for dig til låns.

https://mofi.com/products/mfslgd_geo-disc_cartridge_alignment_tool

(Dr, Feickert bliver nok snuppet i tolden....)



Dr Feickert kan købes i Danmark, det har jeg ;)
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: CARS10, Google [Bot] og 28 gæster