Brum i venstre kanal - Rega RB300

Analog når det bedst

Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf haflermicro » lør 29. nov 2014 16:16

Hej!

Brum og Rega RB300 er jo diskuteret i mange fora...osse her på VintageHifi...men alligevel synes jeg
ikke at kunne finde svar på følgende problematik.

Når jeg virkeligt trækker volumenknappen mod højre på forstærkeren...forstærkes osse en dyb brummen fra
venstre kanal....og kun denne kanal.

Fejlen lader sig 100% lokalisere til RB300 armen ....
Alle andre fejlkilder er afsøgt og er i orden...bytter jeg rundt på Rega armens ledninger ved step-trafo flytter fejlen med over i modsatte kanal.
Pickup'en er en Ortofon MC20 Super MKII .. og moving coil er jo normalt følsom for indstråling...men så ville det vel logisk optræde i begge kanaler?
Alle 4 tilledninger til pickup sidder godt og sikkert på pickuppens pins og der kan ikke fremprovokeres en ændring
ved at beføle de forskellige ledninger...så den side af sagen er afklaret.

Har nogen erfaring med at armens interne jording kan have fejl?....som jeg læser det, er armen netop jordet i venstre kanal.
Jeg har prøvet at trække en jordledning fra forforstærkerens stelforbindelse og hent til direkte metal på armen...og det fjerner ikke dette brum.

Alternativt!
Kan det være en fejl i RCA-stikkeks lodning...sSkal jeg klippe de to L og R stik af ledningen og lodde nye stik på?...fejlen/evt. løs forbindelse kan dog heller ikke afhjælpes ved at fiddle med fingrene på ledningerne monteret i step'en...men hvis der er en dårlig lodning på selve stikket bag den hvide plast, så kan man jo heller ikke påvirke det....
Alternativt!
Kan brum generes i venstre kanal pga fejl inde i pickkuppen...nogen der har erfaring med det?

jeg vil mene fejlen altid har været der og nu vil jeg gerne arbejde i at elliminere dette helt....så der er absolut tystnad i begge kanaler...

På forhånd tak for gode input!

Mvh
Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf spuncut » lør 29. nov 2014 17:11

Hej Jesper
Er det også prøvet at bytte kanalerne ude på PU-tilslutningen ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf No1 » lør 29. nov 2014 18:02

Hej Jesper.
Har samme problem med brum i Rega-armen, og det er der vist mange andre end os der har :(
Måske er der et fix her :
http://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonear ... a_mod.html
Har endnu ikke prøvet dette fix (da jeg pt ikke bruger armen), men hvis du prøver det, så drop da lige en linje her om resultatet ;)
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf evox » lør 29. nov 2014 18:07

Hvis du vil montere et andet kabel evt med jord, er der et link her to-do
http://www.winmagic.dk/ramses/htm/wm_di ... 0step.html
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf haflermicro » lør 29. nov 2014 18:23

No1 skrev:Hej Jesper.
Har samme problem med brum i Rega-armen, og det er der vist mange andre end os der har :(


Aha...interessant :roll:

Og har i osse brum lokaliseret til kun een kanal...altså den venstre?

Brummer RB300 osse når den sidder i træplinth på en REGA Planar?

Min arm sidder jo i en Micro Seiki, hvor armen sidder direkte ned i et metalchassis...altså...vil man kunne fjerne
brum ved at isolere armen med plastskiver mellem chassis og arm så der ikke er stelkontakt?...hvis nogen kan svare på om deres Planar 3 er helt støjfri, så ville det jo være fedt.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf haflermicro » lør 29. nov 2014 18:27

spuncut skrev:Hej Jesper
Er det også prøvet at bytte kanalerne ude på PU-tilslutningen ?
MVH spuncut


Good question Spuncut...det kan jeg jo lige prøve....og jeg kan osse teste ved at skifte pickup'en helt ud
med een mawens til fra skuffen...giver dette samme brum..nåja...så ER det 100% armen.

Kan selvfølgeligt godt vælge at leve med det brum, når man nu har levet med det i ÅREVIS...men nu har jeg
bare set mig gal på det 8) 8) :p
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf No1 » lør 29. nov 2014 18:47

Og har i osse brum lokaliseret til kun een kanal...altså den venstre?
Ja herfra, men kan ikke lige huske om der var venstre kanal, men det var I hvert fald kun i den ene kanal.
Brummer RB300 osse når den sidder i træplinth på en REGA Planar?
Ja herfra !
vil man kunne fjerne
brum ved at isolere armen med plastskiver mellem chassis og arm så der ikke er stelkontakt?...
Jeg tror ikke det hjælper - tror at eneste rigtige kur er at "strikke om" i jordingen i selv armen som angivet i det link jeg postede (og sikkert også i linket fra evox, men har ikke lige fået læst det link igennem).
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf haflermicro » lør 29. nov 2014 19:22

No1 det var nyttig info :OLO: ...tak skal du ha'...så gider jeg end ikke skifte pickup som test eller arbejde i at teste arm mod plinth eller endsige skifte RCA-stikkene!
Jeg finder på et tidspunkt en guru som kan rode følsomt med de ultra-tynde ledninger...min loddekolbe vil bare æde de tynde ledninger og når de så er blevet for korte, så har vi for alvor balladen...

Tusind tak for afklaring....men det er da faktisk ærgerligt at Roy Gandy ikke har valgt at lave konventionel
ledningsføring som bare duer allesteder og i alle konstellationer...det er jo en dejlig tonearm som kun forringes unødigt af denne "forkerte" beslutning fra Gandys hånd....underligt !!

Go' lørdag :p
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf No1 » lør 29. nov 2014 20:58

Tak - det var så lidt. Prøv dog for en sikkerheds skyld at grave lidt mere i emnet på nettet.
For mig virker det besynderligt at Rega (af alle !) har designet jordingen på den måde man har gjort
når nu den åbenbart giver brum-problemer rundt omkring. Jeg kan ikke garantere at mine erfaringer
og linket jeg droppede er den evige sandhed - derfor : meld gerne tilbage her hvad DU finder ud af !
Brum kan være en ren Satan i grammofoner - nogle (heldigvis få) gange meget sværere at komme til
livs end man umiddelbart tror ! Dit (vores) problem tror jeg dog er til at have med at gøre iflg det man
læser lidt rundt omkring. Go' lørdag til dig også og alle der er med på tråden ;)
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Brum i venstre kanal - Rega RB300

Indlægaf spuncut » lør 29. nov 2014 22:15

"There can only be one..." Har du to parallelle stelforbindelser et sted så er der ballade.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 182 gæster