DD grammofon er død efter års henstand.

Analog når det bedst

DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf pqrannes » man 15. dec 2014 21:10

En fin Luxman PD 272 Direct Drive grammofon har stået ubrugt hen her hos mig i årevis, og da den var udset at skulle ende som julegave til en nevø, blev den fundet frem og sat til strøm i går.

Med ved I hvad? Den har stået og er gået i stykker. Pladetallerkenen drejede ikke rundt, men når omskifteren (som også er tændsluk-knap) blev skudt fra 33 til 45, drejede tallerkenen et lille nøk og derefter: død.

Da den havde stået en halv aften med strøm på drejede den pludseligt lidt rundt (ikke hurtigt nok og uden kraft), når den stod på 45 og pitchen, som sidder under bunden, blev drejet helt op. På 33 var der fortsat ingen liv.

Jeg er lidt uforstående overfor hvad der er sket med den. Kan det mon skyldes, at jeg i flere omgange har haft nogle kraftige alnico-højttalerenheder liggende oven på grammofonens låg?

Måske nogen kan hjælpe med en forklaring.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Boptilyoudrop » man 15. dec 2014 21:33

Et forsigtigt bud. Selvom alnicoerne er kraftige, så gør konstruktørerne jo alt hvad de kan for at få så meget som muligt af feltstyrken ledt til svingspolen, så mon de har kunnet ændre magnetringen i motoren? Jeg ville prøve noget kredsløbsfejlsøgnin før jeg skrottede. Men der er nok andre der er klogere på det her...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf No1 » man 15. dec 2014 22:50

Hej PQR.

Jeg ville prøve at give de to pot-metre til hastighedsjusteringerne noget Kontakt 61 og en masse "gymnastik".
Evt skal Tænd/Sluk-knappen have samme tur ...
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Fredmarantz » man 15. dec 2014 23:43

Jah - jeg tænker indledningsvist, at der skal renses nogle trimmere/potentiometre/kontakter - og herefter skal jeg henlede opmærksomheden på kondensatorer af lytteslagsen, som nok/måske har overskredet holdbarhedsdatoen......

Her er en Audiogon-tråd, som kommer ind på emnet og med én, som har nogle lignende problemer med sin PD-272.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... 1266563985

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Tonni » tirs 16. dec 2014 06:44

Tror, som Freddy, at det er lytterne der er degenererede, især de mindre af slagsen... Håber den genopstår!

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf KlausM » tirs 16. dec 2014 08:12

Jeg har haft samme problem med en PD-272, det viste sig at være en defekt transistor i motor styringen. I øvrigt en dejlig pladespiller med en super god arm.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf pqrannes » tirs 16. dec 2014 10:47

Tak for det gode feedbacks; jeg tror, at alle er på sporet af noget.

Jeg har givet pitchkontrollerne et skud rensemiddel (jeg nævner ikke typen; man skal jo ikke rode op i ilden), så der ligger problemet nok ikke (længere).

Kontakten, der skifter mellem 33 og 45, har jeg også skudt efter,men jeg er ikke sikker på at noget trænger ind der.

Styreelektronikken er nok - som der peges på fra flere sider - synderen. Når grammofonen har været tændt et stykke tid, går det lige som bedre. Den er ikke oppe på 45 om/m (endnu), men i går aftes snurrerede den også (lidt), da den stod på 33; det gør den ikke nu til morgen.

Servicemanualen angiver forskellige justeringsmulighed vha et oscilloskop, men det går umddelbart hen over hovedet på mig.

Nuvel, selvom det er en stilfuld og elegant grammofon, med en rigtig spændende arm, som spiller godt, holder tanken om den mig ikke vågne om natten; jeg har andre sjovere grammofoner. Så måske skulle spekulere i at lade den gå videre til en eller anden, der er mere elektronikkyndig end mig, måske i et bytte med en ældre men god tonearm, som passer på et Delphon-værk (212 mm) og som (helst) har smefatning til headshellen.

Måske skulle jeg hellere sætte den Luman på hylden og koncentrere mig om de andre julegaver.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf No1 » tirs 16. dec 2014 15:10

Hej PQR.

Hastighedsvælgeromskifteren sidder i serie med de to pitchkontrolpotmetre og det er derfor vigtigt at du er
sikker på at du har fået givet kontaktsættet i den et sprøjt af det unævnelige :shock: . Prøv evt. at lægge en lus mellem omskifterens midterben og det ben på omskifteren der svarer til den indstillede hastighed og se hvilken indflydelse det har på problemet. Et sidste af de nemme "skud i bøssen" vil være at give de to trimmere til grundjustering af hastighederne (på diagrammet VR2 og VR3) et lille drej på et par grader til hver side (og måske et sprøjt af det unævnelige :shock: ) for at se om det har nogen indvirkning på problemet.
Luxman PD272 - 01.jpg
(Lånt fra vinylengine.com)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Tonni » tirs 16. dec 2014 16:51

Når den reagerer, lidt, positivt på at blive "driftsvarm" vil jeg endnu en gang skyde efter elektrolytter. Og dem sidder der vel ikke så mange af i dyret? ;) - Og når den virkede, da den blev sat hen, men stilstanden har påvirket begge hastigheder må der næsten være tale om en forsyningsspænding der driller..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf møffe » tirs 16. dec 2014 17:41

Hej. Ude på radioværkstederene (dem der findes endu) er FROSTSPRAY og en HÅRTØRRER de to vigtigste våben. Hvis skidtet virker ved opvarmning er der meget der taler for dårlige "lytter"
Jeg vil deruduver kikke på afbrudte eller svigtende trimmere...

møffe
møffe
 

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Kberg » tirs 16. dec 2014 22:33

Helt enig med No1 og Tonni
Har netop fikset en helt magen til...dødfunden fra genbrugsen.
Nye lytter, der er ikke så mange..begge pots og trimmerne på printet renset og motioneret.
Og endelig kontakten, det tog lidt tid at lure men den kan pilles ud og renses :QQS:
-på trimmerne satte jeg et par tuschstreger.
Altså ca. 1-2 timers god vintage hygge; den kører nu igen, stabilt på de rigtige hastigheder...og scopet har ikke været fremme :OLO:

Det var bestemt arbejdet værd..

Mvh
FrankK
Kberg
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23 aug 2010
Lokalitet: Kerteminde

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf pqrannes » tors 18. dec 2014 22:16

Tak, kberg, for input. Din erfaring runder de andre kommentarer flot af.

Det bliver ikke til denne jul Luxman'en skal op og køre.

Det er dejlig grammofon, men ikke en jeg selv savner. Jeg har grammofoner nok.

Hvis ikke ham underboen Aqrannes (som er ved at flytte) sidste år var så umanerlig heldig en dag at have en Ortofon/Thorens TD-124 med hjem i rygsækken på en motorcykeltur (viewtopic.php?f=569&t=694&p=36195#p36195), kunne han ha' fået lov at overtage den; nu kan han få lov at (hjælpe med at) reparerer den.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf aqrannes » lør 19. nov 2016 13:42

Jeg er så heldig at have fået lov til at reparere den fine PD272 som længe bare har stået og ventet. i sidste uge valgte pickuppen på min TD124 kun at spille i højre side er jeg nu nødsaget til at få kigge på den luxman, da jeg tænker at bruge den indtil jeg har råd til en ny Denon dl103 eller lign.

Jeg skiftede for længe siden alle de små lyttere på motorstyringsprintet, men det hjalp desværre ikke noget.
Når jeg på hastighedsomskifteren går fra 33 til 45 bevæger motoren sig et lille hak.


Jeg har prøvet at måle på de forskellige transistorer, og syntes ikke der er nogle målinger det virker helt forkerte. Hvad gør man så? Er der nogle der har erfaring med denne maskine eller har oplevet noget ligende?
Det ville være rart med et diagram, men den service manual der findes på nettet kan jeg ikke få til at passe med printet i min.
2016-11-19 12.21.22.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf Tonni » lør 19. nov 2016 14:08

Et dumt spørgsmål August. Du har styr på den løse sikringsholder der ikke?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DD grammofon er død efter års henstand.

Indlægaf aqrannes » lør 19. nov 2016 14:39

Tonni skrev:Et dumt spørgsmål August. Du har styr på den løse sikringsholder der ikke?

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål? Begge sikringsholder sidder fast ned gennem printet. Men der er på printet gjort plads til større holder tror jeg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster