Thorens BTD-12s pickup

Analog når det bedst

Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf hadka » lør 27. dec 2014 16:57

Jeg har for noget tid siden været så heldig at finde en Thorens TD 124 mk 1, og den ser umiddelbart ud til at være i nærmest perfekt stand. Den er monteret med Thorens BTD-12s tonearm, men desværre er nålen på pickuppen knækket.

Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig med gode råd og idéer til hvordan jeg får min "nye" pladespiller til at spille igen. Skal jeg få renoveret den gamle pickup, købe en ny, helt ny arm eller hvad vil I foreslå mig?

Mvh. Kåre
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af hadka søn 28. dec 2014 12:23, rettet i alt 1 gang.
hadka
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: Odense

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf his067 » lør 27. dec 2014 18:01

Det er jo en Ortofon SPU, så den er værd at få repareret. det er ikke billigt, men der er få pickupper der lyder bedre på en Thorens TD124. Jeg solgte min Sota Star Sapphire med Mørch DP6 og Ortofon MC7500 til fordel for hvad du ser i min signatur efter at jeg næsten for sjov købte TD124+SMG212+SPU Gold af R-L-B. Jeg har stadig ikke fortrudt....

Ortofons reparations service findes her: http://www.ortofon-shop.com/shop/dj?page=shop.browse&category_id=55

Du kan læse mere om armen her.
http://www.stefanopasini.it/Thorens_TP14_vs_EMT929.htm
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf hadka » søn 28. dec 2014 12:28

Tak for dit svar!

Jeg har lige lagt et billede til op af pickuppen, hvor den er sidder på. Har du noget bud på hvilken model det er? Der står ikke noget på den, men jeg tænkte nok det var en Ortofon, da der står "Made in Denmark" på undersiden.

Mvh. Kåre
hadka
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: Odense

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf his067 » søn 28. dec 2014 13:34

Det er en SPU fra midten af tresserne. Hvis jeg læser serienummeret korrekt (30270) er den fra midten til slutningen af årtiet. Idag vil du finde den som 'SPU Classic GM'. Det kan være at den har haft en ellipse-nål; hvis det er tilfældet mener jeg det står på indersiden af SPU-huset (du kan komme til det ved at fjerne 'bug-skjoldet' ved at skrue den ene skrue ud som du ser i billedet....men hvorfor? Ortofon skal nok fortælle dig hvad det er/var). Ellers er det en konisk nål....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf hadka » søn 28. dec 2014 15:39

Ja, serienummer er 30270. Om det er konisk eller ellipse ved jeg ikke, og der står ikke noget på indersiden. I første omgang skulle jeg bare finde ud af om det kunne betale sig at renovere på den gamle, eller om man skulle købe en ny. Da jeg ikke ved så meget omkring emnet var det jo oplagt at spørge herinde :-)

Egentlig kunne det også have været spændende at sætte en anden SPU på armen for at høre hvordan resten lyder inden jeg bruger penge på den. Da benene på min er længere end andre, er dette nok ikke muligt...

Mvh. Kåre
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hadka
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: Odense

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf his067 » søn 28. dec 2014 18:48

SPU går for omkring 3-4000 kr på e-Bay. I den stand du har den vil den måske indbringe 1000-2000 kr sammesteds. men vent til begyndelsen af januar. priserne er altid lavere efter jul....
Men jeg ville ikke betænke mig på at få den repareret...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens BTD-12s pickup

Indlægaf hadka » tirs 30. dec 2014 18:23

Ok. Jeg vil få den gamle repareret. Tak for hjælpen! Mvh. Kåre
hadka
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 dec 2014
Lokalitet: Odense


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 170 gæster