flydende underophæng

Analog når det bedst

flydende underophæng

Indlægaf r-l-b » ons 29. dec 2010 15:15

Jeg har haft lidt problemer med resonanser fra højtalere via et blødt gulv op gennem reolen og vi de tynde justerbare ben på men 40 kg birke x - finer plinthede garrard pladespiller

I dag købte jeg nogle hoppebolde (i min barndom hed de james bond bolde) c. 4 cm i diam

Jeg lagde dem så de ikke skulle rulle i nogle kraftige metalskiver fra nogle håndvægte og satte så pladespilleren oven på

Når man skubber til pladespilleren er den ligeså flydende i sin opførsel som en Thorens 160 - men den tager er helt ligeglad med resonanser via gulv og reol (lid skræmmende med 40 kilo woblerplinth)

Nu vil jeg lave en dobbelt hylde med 8 bolde i stedet for 4 så den bliver knap så gyngende i sin adfærd men dog så den ved bliver at dæmpe resonanserne fra gulv (min væg kan ikke klare en hylde med den belastning)

Jeg gav 10 kr. for 3 bolde i jysk så jeg flottede mig så jeg også har til at sætte under mine rør forstærkere

Det er set andre steder men tippet vil jeg da lige give videre hvis nogle skulle bakse med resonans/tilbagekobling
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: flydende underophæng

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 29. dec 2010 16:16

Jeg er ret fascineret af den der hoppeboldsløsning, fikst med de store skiver til at styre boldene. Det skal helt sikkert bringes i anvendelse, jeg har en (Lenco), plan. En anden effektiv resonanssluger er luft :) Alt efter størrelse finder man en cykel- eller lignende slange, mini eller børnecykelstørrelse passer sikkert til de fleste formål, man pumper kun en smule luft i, lægger den mellem hylden og en stiv plade og retter lidt til. Så kan apparatet "svæve" oven på denne luftsandwich :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: flydende underophæng

Indlægaf r-l-b » ons 29. dec 2010 17:55

Carla Bleys "Live" LP fra c. 1980 har aldrig lydt bedre :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: flydende underophæng

Indlægaf bjerager » ons 29. dec 2010 18:37

For nogle år siden havde New Balance i nogle sportsforretninger en reklamesøjle for deres dengang nyopfundne indlæg i deres løbesko, lavet af et materiale kaldet Abzorb. Reklamesøjlen bestod af et plastikrør med en kugle lavet af materialet inden i. Når man så "tabte" kuglen ned gennem røret oplevede man, at den ikke hoppede op igen, men bare lagde sig på bunden af røret. Kunne man få fat i sådan nogle kugler kunne man sikkert få noget sjovt ud af dem.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster