Pioneer PL-12D problem

Analog når det bedst

Pioneer PL-12D problem

Indlægaf Gottschalck » lør 17. jan 2015 20:36

Hej.
Jeg har en pioneer PL12D stående som har problemer med pladetallerknen, da den har svært ved at dreje rundt. Spørgsmålet er så om centerspindlen skal kunne dreje rundt eller og den bare sidder fast?
Hvis jeg løfter tallerknen lidt kan jeg mærke at det hele kører nemmere. Måske der mangler en lille Skive i bunden af spindlen. Nogen der har en tilsvarende pladespiller som kan undersøge lejet og tallerknen og hvordan det ser ud?
Det hele er smurt men uden held.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Pioneer PL-12D problem

Indlægaf Captain Phoenix » lør 17. jan 2015 21:05

Spindlen hviler på en stål-kugle, der ligger inde i et messingleje (der er ingen skive).
Det er bundsolide kvalitetsmaterialer og fungerer fantastisk selv efter 40 år (har to stk.) - hvis de får lidt frisk olie (og den gamle, indtørrede olie fjernes først).

Gør sådan:

    - Af med pladetallerkenen og løsn (2-3 omdr.) de to skruer, der sidder ud for de to revner/slidser i metalpladen, hvori der sidder/løber en lille metal-"pal".
    - Glid pal'erne til den modsatte ende af slidsen - nu burde du kunne løfte/vippe toppladen af træ-rammen.
    - Løsn skruen, der sidder på siden af metallejet hvori spindlen går ned (skruen forhindrer at spindlen kan trækkes ud af lejet).
    -Spindlen kan nu trækkes ud af metallejet, den gamle olie fjernes/aftørres og ny (3-4 dråber) tilføres
Genmonter det hele i baglæns orden.

På dem jeg har sat i stand, har det taget lang tid for spindlen at synke ned i bunden af lejet (forudsat skruen lige sidder fast i sit gevind) - det signalerer snævre tolerancer. Når det er fixet vil pladetallerkenen (uden remmen monteret) snurre 1 min. eller mere hvis den sættes i rotation - det funger!

Husk at give motoren nogle dråber olie også.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pioneer PL-12D problem

Indlægaf Gottschalck » lør 17. jan 2015 21:34

Ok tak, Jeg prøver. Det hele sidder totalt fast og rykker sig ikke en tøddel. Tænk at det kan sidde så fast at man ikke tror det er et leje og en brønd.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Pioneer PL-12D problem

Indlægaf MaxJ » lør 17. jan 2015 22:15

Pas på kuglen der ligger i bunden af centerlejet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer PL-12D problem

Indlægaf Gottschalck » lør 17. jan 2015 22:25

Skal jeg nok. Der skulle 2 vandpumpetænger til at løsne spindlen, men det hele overlevede. Det hele har fået syrefri olie og kører perfekt igen.
Utroligt at den slags kan gro sammen.
Tak for hjælpen.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Pioneer PL-12D problem

Indlægaf Tonni » lør 17. jan 2015 22:57

Giv det hele en ordentlig rensning med petroleum el lign. Og så frisk olie!
Ellers er det en stakket frist...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster