Min første Lenco L75

Analog når det bedst

Min første Lenco L75

Indlægaf DJ Poul O » ons 21. jan 2015 09:20

Lige et hurtigt morgenbillede af min første L75 med skiftet arm - Helius Scorpio (III mener jeg det er). Armen er ikke vintage, men trods alt købt fra ny i midt 90'erne, monteret på en Systemdek IIx.
Pickering xv-15 med ny nål. (Original fabriksny).

Lencoen er ellers bare renset og tilføjet elastik til den slappe fjeder.

Hvordan lyder det så?

Tja, der kan godt blive ryddet ud i pladespiller samlingen. Spiller skræmmende godt. Har lige præcis det punch jeg har manglet. Pludselig lyder mine Sansui SP-5500 højtalere levende med min Sansui Solid State 7000.
Hvordan skal det så ikke blive med ny plinth etc...

Vh
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf High Sky » ons 21. jan 2015 10:26

Ser rigtigt godt ud, dog ser det ud som om armen ikke er vandret når den kører i rillen. Altså at armbasen skal lidt ned. Eller at der skal en ekstra måtte på pladetallerkenen.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Tonni » ons 21. jan 2015 11:27

Dejligt at se endnu en Lenco der spreder glæde! Tillykke :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf DJ Poul O » ons 21. jan 2015 12:05

Armbasen var ganske rigtig sat for højt. Den er sænket og der er også kommet en tykkere måtte på.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Louis » ons 21. jan 2015 13:07

Ser godt ud Poul - så er du igang;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf preludo » ons 21. jan 2015 13:21

Tillykke med din L75 :p

Venligst Flemming.
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf DJ Poul O » tirs 3. feb 2015 23:10

Projektet kører stille videre.
Alle der har haft fingre i en gammel L75 ved at pladetallerkenen er grå og trist, så her er et billede af min efter den første grovrensning/slibning. Først blev den grundig renset med vand, opvaskemiddel og skuresvamp. Det kan tage noget. Så blev det slipol og skuresvamp. Og til sidst stålblank og vådslibepapir (korn 1000). Det kunne nok godt have været lidt grovere, men det var lige hvad jeg havde.
Næste trin bliver polering.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Tonni » ons 4. feb 2015 06:43

Angiveligt har en L75's originale arm 193,9 mm fra spindle til center af armbasen, mens Helius Scorpio III har 210,6 mm. Har du husket at flytte armen de 16,7 mm? Ellers kan du let få problemer med at få især inderrillerne til at fungere optimalt, samt forvrængning grundet fejlsporing...

Ellers ser det godt nok flot ud med den tallerken! Lad nu være med at vise konen det nye fad, ikk? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf his067 » ons 4. feb 2015 10:25

Jaeh, nu må man altså lige sige at Vinylengines database er forkert afmarcheret. Jeg har lige været ude og måle på min L75 for at være sikker. Der er 212 mm fra centerspindel til centrum af Lencos armudskæring, så altså ikke mere end 1.6mm forskel (og perfekt til Ortofon's og Mørchs arme). det skulle nok kunne justeres ind ude i enden af armen. eller med en excentrisk møtrik i Lencos monteringshul
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Tonni » ons 4. feb 2015 10:59

Jeps! Det burde det! :) Beklager Vinylengines misforvirring... Burde egentligt have lettet mit luksuslegeme og tjekket selv... :Skor:

Beklager ulejligheden! Og endnu en gang tillykke med resultatet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf preludo » ons 4. feb 2015 16:18

det ser godt ud , ser frem til et billede når den er poleret :p jeg skal slv igang med at slibe/polere 2 L75 tallerkener :roll:
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf his067 » tors 5. feb 2015 21:56

En smule off-topic og alligevel ikke: Jeg har besluttet mig for at renovere min Ortofon AS212 arm (som skal sidde på min Lenco) a la Alfred Bokrand.

'Spise-seddelen' er jo ikke kompliceret: Jeg vil sætte nye kugler i de vertikale lejer og i lejerne i det horisontale plan og måske skifte ledninger.

De horisontale er sådan set nemme nok: nye ABEC 11 lejer?

Billede

Men de vertikale lejer?
Først skal man jo ind i dem og det kræver en særlig skruetrækker:

Billede

Er der nogen af jer der ved hvad sådan et skruetrækker-værktøj hedder (og hvor man kan få fat på det)?

Og så er det spørgsmålet, hvad man skal bruge istedet for de slidte kugler? Jeg tænker, om det kunne lade sig gøre (og om det er bedre) med 1,3mm Rubin kugler? Juveler er jo mægtigt hårde og derfor gode. MEN de kan IKKE tåle slag, så splintrer de. Så måske en slags Keramik?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Tonni » tors 5. feb 2015 22:16

Det er "kun" skruen i midten der har direkte med lejerne at gøre. Men har du god tid i weekenden, tror jeg du vil få meget ud af at læse på lencoheaven. Der er mange tråde om AS212, bl.a. denne...

Håber det kan hjælpe... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf his067 » tors 5. feb 2015 22:22

Tonni skrev:Det er "kun" skruen i midten der har direkte med lejerne at gøre. Men har du god tid i weekenden, tror jeg du vil få meget ud af at læse på lencoheaven. Der er mange tråde om AS212, bl.a. denne...

Håber det kan hjælpe... ;)


Joeh, det vidste jeg jo godt, men den 'ydre ring' skal helst løsnes før man skruer på pinolen.

Men nu jeg skal jo altså lige have læst på lencoheaven. Tak for URL.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min første Lenco L75

Indlægaf Tonni » tors 5. feb 2015 22:40

Ja det har jeg kunnet klare med en miniature låseringstang... Håber meget det går godt det projekt!
Og pas på! De kugler er, som du selv er inde på, djævelsk små! - 1,2 mm...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 168 gæster