projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Analog når det bedst

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » fre 7. jan 2011 21:53

Hej ruben, jeg har det originale kabel, ellers mange tak for venligheden, det var da et yderst velsindet tilbud!
og til Jesper; jeg er igang med at handle med en Englænder og hvis alt går som det skal, er det næsten nemmere, men mange tak for tilbuddet, og jeg vender tilbage skulle min handel med den førnævnte Englænder slå fejl!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf pqrannes » fre 7. jan 2011 22:25

Hej Santa Søren,

Til lykke med dit flotte qxl-fund.

Skønt at se den energi, du lægger i en TD-125 og det potentiale, den indlysende indeholder.

Min egen TD-126 mkII, som jeg har haft i næsten 10 år, men som i flere år har været min sekundære grammofon - som indtil for nylig, hvor jeg spillede på en anden quasi-mellemhjuler (end TD124eren), min Braun PS500 med Denon DL-103 pu -, har længe været ret misundelig på den opmærksomhed som f.eks Thorens Td-124 grammofonerne har fået. Jeg har dog i nyere tid fået 5 ekstra armrør til min TD-126 og det har givet mig mulighed for nemt at sætte den ind i nye sammenhænge (nye pickupper) og det lovet godt.

Jeg følger nysgerrigt med i tråden her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Louis » lør 8. jan 2011 09:53

Hej Søren

Smukt arbejde med grammofon, såvel som arm. Det meste var måske bare kælderstøv? Det er sjovt hvor sælger kun har valgt at fjerne armliften og ikke hele "Dashpottet"? I hvert fald flot og hurtigt arbejde. Det kan jeg lide, ikke noget med at ligge på den lade side :thumbsup:

Pladespilleren er jo også en flot sag syntes jeg. Så jeg syntes da du skal se om du kan få en tallerken til. Der findes vidst også nogle der har bygget nye plinte, til netop 125'ere og 126'ere, og med stor succes. Men hvis det skal være 100% originalt så er det nok ikke den rigtige vej at gå :-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 8. jan 2011 11:32

Held og lykke med at få stumperne! Jeg krydser fingrene og sender gode energier for at centerlejet ikke behøver skiftes også.

Havde en SME (ikke improved - uden fatning) liggene i mange år uden at have noget at brug den til, så skulle der ryddes ud og den røg sammen med en del andre stumper for en billig pris til en interesseret. Det fortryder jeg nok lidt idag :lol: Især når jeg følger med her.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » lør 8. jan 2011 17:19

Tak skal i begge have, jeg er igang med at lave en handel med englænderen for resten af stumperne, det kommer til at koste lidt penge, men lad os nu se!
Vi har enten en aftale om at jeg sender nogle Revox dele til ham for at han sender mig det jeg har brug for, det er bare om jeg tør løbe risikoen med at det måske bliver dyrere, bare at vinde auktionerne...
Men han virker flink og er hurtig til at svare, så jeg håber vi finder en god deal!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf eggers » lør 8. jan 2011 18:33

MDA skrev:eggers, jeg skal måske til Skotland igen og det bliver sikkert via Amsterdam, hvis jeg har plads til den, kan jeg muligvis bringe den til Amsterdam Schiphol Lufthavn.

Men det ved jeg mere om i starten af næste uge.


Hej MDA
Mange tak for tilbudet, men du har helt sikkert ikke plads til den i et fly. Den er jo ret stor og skrøbelig. Jeg ville aldrig kunne bede nogen om at tage den med på flyvetur, det er for bøvlet or risikabelt. Men altså – tak for tanken.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Idag hentede jeg en Pakke

Indlægaf Sorenki » ons 26. jan 2011 20:06

Idag hentede jeg en pakke addresseret til mig (jeg sov da DPD manden kom med den :cool1: )
Den så spændene ud;
Billede
Jeg åbnede den op, og se hvad der var indeni:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Thorens ydertallerken, indertallerken, 45 adapter, plademåtte og en SME armrest, med plastik catch (den rigtige!)

Jeg havde allerede en rigtig armrest, (Tak Jesper!) men denne manglede plastikarmen(den var knækket) hvorfor denne jo var en dejlig ting at få med!
Billede
Billede

Så måtte jeg jo igang igen; der var følgende problemer fra sidst;
1. Spejlet til stroboen var faldet af
2. Linsen over spejlet ligeså
3. Motoren kørte ikke jævnt rundt(den hakkede frem og tilbage, forklaring følger)
jeg vil nu gennemgå de forskellige etaper af løsninger..

1. Motoren i sådan en sag er en 2-polet stepmotor. Den kører rundt ved hjælp af to signussignaler der er fasedrejet med 90 grader. Sidst jeg var inde i maskinen, loddede jeg signalkablerne til motoren fra, så jeg tænkte at det bare var disse der var byttet rundt; men nej!
Billede
Man kan jf. servicemanualen indstille amplituden ved begge disse signussignaler under bunden af pladespilleren. Dette sker for hver hastighed også, så dvs. A1 16/ A1 33/ A1 45, styrer signal 1 - A2 16/ A2 33/ A2 45, styrer signal 2. jf. servicemanualen skal amplituden af signus være 16 omdr. = 3,2 VAC / 33 omdr. = 5 VAC / 45 omdr. = 6 VAC. så var det jo bare at gå igang med multimetret og så indstille i de små trimpots der er under PCB'en:
Billede

Efter dette var gjort, var problemet der sku stadigvæk :evil:
Så jeg fik den ide at skifte de to elektrolytkondensatorer der sad i, der står på dem "1000MFD 25V 85 grader"
Billede
Billede
her skal man kunne sin historie, da umiddelbart ville 1000 MFD være 1000 Millifarad, men det er altså på størrelse med brødrister, det er selfølgelig 1000 Microfarad = uF - forvirringen kommer af at MFD er en sammentrækning af MicroFaraD og altså ikke et forsøg på metriske betydninger.
Så ind til Brinck og købe et par Elektrolytkondensatorer - Axiale, og så virkede det sku! :thumbsup:

Remmen til pladespilleren var slap, så den fik en kogetur:
Billede

Herefter skulle spejlet tilbage i maskinen:
Billede
Billede

her var jeg nødt til at have toppladen af og det var ved dette jeg fandt ud af Thorens TD-125 hemmeligheden; vægten sidder i toppladen!!! (alle der har løftet på en TD-125 siger; hold kæft den er tung - hvad er der i den?!?)
men det stammer altså fra denne sag:
Billede

Men så samlede jeg dyret og satte armen tilbage på;
Billede
Billede
Billede

Den lyder faktisk også ret hæderligt sådan en maskine! :Thumpsup:

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Tonni » ons 26. jan 2011 20:43

Hvor er det dejligt at se den dejlige dame er kommet til live igen!!! Jeg må sige "hun" er en del mere tiltrækkende, end jeg lige havde regnet med! :D
Hvad er det for en pickup du har sat på den? En OM5E?
Og med den musiksmag er jeg sikker på hun nok skal tjene dig trofast i lang tid!

Med venlig hilsen.
Og hatten i hånden, i ærbødig respekt!
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. jan 2011 21:10

Kæft, hvor står den flot !

Det er altså et imponerende stykke arbejde, du har gjort for den - og en imponerende gennemgang for os andre!

Lad dette være et strålende eksempel på, hvor fint man kan restaurere et klassisk stykke hifi med en omgang mod - penge - know-how/viden - tålmodighed og en determineret politik om, hvordan man gerne vil have, at slutresultatet skal blive, så man ikke forvirrer/blander begreberne.
Denne TD-125'er og dens efterfølgende liebhaverejere (formentlig om RIGTIG mange år)vil blive glade for at overtage en nærmest "time capsuled" TD-125 med den flotte SME 3009'er.

tillykke med det fine resultat! :Thumpsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » ons 26. jan 2011 21:26

Tonni skrev:Hvor er det dejligt at se den dejlige dame er kommet til live igen!!! Jeg må sige "hun" er en del mere tiltrækkende, end jeg lige havde regnet med! :D
Hvad er det for en pickup du har sat på den? En OM5E?
Og med den musiksmag er jeg sikker på hun nok skal tjene dig trofast i lang tid!

Med venlig hilsen.
Og hatten i hånden, i ærbødig respekt!
Tonni

Tak Tonni, ja hun er nu dejlig!
en OM5E - må jeg være fri! - det er da en OM30! :Briller:
og Ja, Dark Side of the Moon, med Speak to me Breath er et godt nummer at teste hende på! :)
Hun skal faktisk stå testen ved en Pink Floyd aften jeg kuraterer, hvor jeg gennemgår Pink Floyds discografi og deres forskellige epoker og stilgenre med basis i deres plader og Bootlegs. Det skal nok blive en sjov og spændene aften!

Nu har jeg jo anskaffe mig en anden pladespiller (en Luxman PD-441) som skal agere hoved pladespiller - men mon ikke hun kan få lov til at være hovedtelefon pladespiller i mandehjørnet (ja, ikke herreværelset, men mandehjørnet; løsning når man bor i en et-værelses!).

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » ons 26. jan 2011 21:31

Fredmarantz skrev:Kæft, hvor står den flot !

Det er altså et imponerende stykke arbejde, du har gjort for den - og en imponerende gennemgang for os andre!

Lad dette være et strålende eksempel på, hvor fint man kan restaurere et klassisk stykke hifi med en omgang mod - penge - know-how/viden - tålmodighed og en determineret politik om, hvordan man gerne vil have, at slutresultatet skal blive, så man ikke forvirrer/blander begreberne.
Denne TD-125'er og dens efterfølgende liebhaverejere (formentlig om RIGTIG mange år)vil blive glade for at overtage en nærmest "time capsuled" TD-125 med den flotte SME 3009'er.

tillykke med det fine resultat! :Thumpsup:

Vh
Freddy

Mange tak for de finer roser Freddy! - jeg er også selv ret så tilfreds med resultatet.
Pladespillere og istandsættelsen af disse er nu engang det område jeg har mest styr på, og der hvor jeg føler mig mest hjemme. Så det var en leg - og én sjov en af slagsen!
som med alle ting vi laver, kan man selvfølgelig godt nogle gange stå og føle sig en smule dum, :Pilfinger: men når det hele lykkedes til sidst, så glemmer man det jo bare!
En af mine veninder spurgte mig, da jeg stolt fremviste det færdige resultat - "hvordan lærer man sådan noget?" og jeg svarede "man skilder lortet ad og ser om man kan samle det igen" og det er vel egentligt vejen frem for os autodidakte individer - vi er da forsigtige, og kameraet er her en stor hjælp - men det er mest bare Trial and Error!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf MDA » ons 26. jan 2011 21:46

Dælme nice at se sådan et stykke fint arbejde, også på sådan en fin pladespiller :Thumpsup:

Det må snart være min tur til at finde en uslebet diamant, piv piv :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Tonni » ons 26. jan 2011 21:54

santashooter skrev:en OM5E - må jeg være fri! - det er da en OM30! :Briller:

My mistake! - det var hakket over nålefanen der misledte mig! :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » ons 26. jan 2011 22:53

Tonni skrev:
santashooter skrev:en OM5E - må jeg være fri! - det er da en OM30! :Briller:

My mistake! - det var hakket over nålefanen der misledte mig! :D

men jeg kigger lidt efter en MC20 /30 og så T20/30 til Luxman'en - OM30 og en OM20 erstatningsnål jeg har, er bare de No-nonsens pickupper jeg har liggende til at smide på ting når de skal spille...
Jeg har en MC20 MKII med hjemmerepareret nålefane, men jeg har intet stepup - endnu!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: projekt: Thorens TD-125 med SME 3009 arm

Indlægaf Sorenki » ons 26. jan 2011 22:56

MDA skrev:Dælme nice at se sådan et stykke fint arbejde, også på sådan en fin pladespiller :Thumpsup:

Det må snart være min tur til at finde en uslebet diamant, piv piv :lol:


Det handler bare om at slå til, egentligt var tanken at jeg fik en billig SME ud af det - men så indså jeg at pladespilleren kunne reddes, og så blev det jo dyrerer... men alt i alt 1400 kroner for alt i ser på billederne - det er ikke helt ved siden af!
Det vigtige er bare at kende sine egne grænser, og selv være i stand til at bedømme om det er noget man kan ordne ellers ender man bare med en dyr brevvægt.
Jeg har nogle gange sat pengene på noget som var i stykker, for så at måtte indse at jeg ikke kunne ordne det i den stil jeg gerne ville - så er det ikke sjovt længere!!!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster