Pl 12 mystik..

Analog når det bedst

Pl 12 mystik..

Indlægaf cdp » tirs 10. mar 2015 19:59

Det var egentlig meningen den skulle støves af og med til Lunde her på fredag. Men ved afprøvning hører jeg forleden, den spiller for hurtigt. (det modsatte er vel oftest et problem)
Det indre mekaniske ser ok ud, men er der andre ting der kan ændre ?? tænker 220/240v omskifter eller lign.

På forhånd tak..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pl 12 mystik..

Indlægaf cdp » tirs 10. mar 2015 21:52

Det var egentlig meningen den skulle støves af og med til Lunde her på fredag. Men ved afprøvning hører jeg forleden, den spiller for hurtigt. (det modsatte er vel oftest et problem)
Det indre mekaniske ser ok ud, men er der andre ting der kan ændre ?? tænker 220/240v omskifter eller lign.

På forhånd tak..


:ide: Glemte vist at nævne, det handler om en pioneer Pl 12 pladespiller..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Pl 12 mystik..

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 10. mar 2015 22:20

Den skal da med til Lunde uanset hvad - ikke et træf uden denne solide, no-nonsense pladespiller (og hvis den er med til salg er der ihvertfald én interesseret...).

Hastighed: Muligt at hastigheds-vælger-armen er ude af justering, så remmen ligger lidt ind over 45-rpm-delen af drivakslen når den skal køre 33 rpm. Det vil normalt kunne høres som at remmen skraber på vælger-armens "flanger".
Er fejlen der også når den kører 45 rpm?

Mener at det er en Asykron/AC-motor, så den er styret af netfrekvensen på 50 Hz. Der monteres et andet rem-drev-hjul/aksel på motor-akslen til 60 HZ (USA) - det kan måske være en amerikaner du har... Men så skulle den jo køre for langsomt på 50 Hz...

Skriv evt. hvor meget den kører for hurtigt (ca.).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pl 12 mystik..

Indlægaf cdp » tirs 10. mar 2015 22:58

Enig med de 60 kontra 50 Hz burde gøre den langsommere.. Tror den er pæredansk, da der sidder originalt forhandlermærke på den (dog uden pris). Det lyder sandsynligt med armjustering til trappeskiven - jeg tog det bare for givet at remskiven på motoren selv sørger for centrering, som på ex. en Enertia, (hvis ellers den måtte) Jeg synes ikke det lyder som om remmen skraber, kun lidt slip ved start. Har ingen singler til 45rpm.
Vi kan jo så passende kigge lidt på dyret til træffet.. :cool1:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 157 gæster