Monitor Audio ET500

Analog når det bedst

Monitor Audio ET500

Indlægaf KlausM » tors 27. jan 2011 22:45

I min jagt på et CF (Carbon Fiber) tonearmsrør til Stax UA-7 armen, har jeg fået denne pladespiller indenfor væggene. Der er ikke meget at finde om den på nettet, her er lidt forskelligt jeg har sakset:

"The Monitor Audio ET500, a direct-drive unit made by this well known speaker manufacturer, and having a 2mm layer of lead sandwiched into the motorboard material for maximum isolation from unwanted vibrations, and a separate power unit to minimize mains hum. The motor were made by Matsushita- ie Panasonic/Technics."

"Having made something of a reputation in the field of loudspeakers, Monitor Audio have now introduced a new direct-drive turntable, the ET500, in which great attention has been paid to isolation from vibration. The plinth material consists of two layers of high-density particle board with a 2mm layer of lead in between. To avoid intermodulation effects caused by 50Hz vibration and hum from transformers and AC, a low-voltage DC motor is used, with the mains transformer housed in a separate module. The ET500 is supplied without arm, but mounting plates pre-cut for the SME or Formula 4 arm are available."

BAS pladespiller test i 1978:
"In a field of 75 turntables, one, the Linn Sondek LP12, ranks "very good" in overall sound quality and eleven ranked "good." These are the B&O 1902, 2200, and 4002, the Janorhurst JBE Series II, Micro Seiki DDX 1000, Monitor Audio ET 500, Revox B790, Sony PSX7, Strathclyde STD 305D, Technics SL 1000 MKII, and Thorens TD 126 MKIIl, assuming good choice of pickup and arm in each case, where this is not already included."

Den er med løst armboard, den er (ifølge Monitor Audio's hjemmeside) fra slut halvfjerserne (1977/78), og så vidt jeg kan læse mig til, sidder der den samme motor i som i en Technics SL 1100/1200. Den har strøm-forsyningen i en separat boks. Den kørte ikke ordentligt da jeg fik den (kunne ikke køre 45 rpm), men det har en udskiftning af elektrolyt kondensatorerne kureret, så nu kører den perfekt. Den blev i sin tid forhandlet af Audioscan, ligesom Stax armen, og kostede et par tusinde kroner uden arm.

Er der nogen her, der kender den?

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Monitor Audio ET500

Indlægaf Nilau » tirs 15. mar 2011 01:11

Yes-yes...jeg kender den udmærket. Har selv én. (Dog ikke i aktiv drift for tiden).

Min MA ET-500 er dog meget flot fineret i en forholdsvis mørk rødlig træsort.
Det sorte panel med betjeningsknapperne ser rigtig flot og elegant ud på dén baggrund. På den viste model i sort finish mister man lidt af det stilrene, efter min mening...

Jeg købte min ET-500 i Audioscan i Odense (Nørregade) sidst i 70'erne, og den tjente mig trofast i en hel del år derefter. Den er nu sat på pension i mit hifi-mausolæum... Desværre befinder den sig ikke hér på matriklen, så jeg kan ikke sende et billede på nuværende tidspunkt. Men måske senere, hvis nogle skulle have interesse... ;)
Den har kørt med forskellige tonearme bl.a: Mayware Formula-4, STAX UA-7cf, Dynavector 505...

Med venlig hilsen
Niels L.
Nilau
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 aug 2010
Lokalitet: København Ø.

Re: Monitor Audio ET500

Indlægaf KlausM » tirs 15. mar 2011 07:10

Hej Nilau, og velkommen til Vintagehifi med dit første indlæg.

Ja, jeg har godt set den afbildet i rigtig finér, og den er da flottere, men mon ikke de spiller éns?

Da jeg fik den, ville den ikke spille/skifte til 45, det viste sig at der var et par kondensatorer, der var stået af, så jeg skiftede dem alle sammen, og nu kører den fint.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster