Ortofon MC30 Super

Analog når det bedst

Ortofon MC30 Super

Indlægaf MDA » lør 5. feb 2011 12:07

Hvem har lyttet til Ortofon MC30 Super, og hvad synes du om den, og hvilken arm var den monteret på?

Billede
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf bjerager » lør 5. feb 2011 13:45

Sådan en har jeg, sidder på et rødt armrør på en mørch up-4 arm, i en ortofon t-30 trafo. Trafoen er et perfekt match (bygget til f.eks. netop dén pickup), og armrøret er det, som mørch selv anbefaler til den - og det fungerer glimrende sammen.

Jeg kan egentlig godt lide den, selv om den er lidt lyst klingende. Detaljeret, bestemt ikke spor klinisk mellemtone, lidt hævning i toppen, ikke den vildeste, kælderdybe bas, behagelig især til klassisk og akustisk musik. Kunne sagtens leve med den, men kan bare bedre lide min ortofon rohmann og min at-oc30. Måske tager jeg den med til Hald, og så kan du jo lytte selv.

Hvorfor spørger du?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf MDA » lør 5. feb 2011 14:06

Fin beskrivelse :Thumpsup:

Jeg er blevet tilbudt at købe sådan en pickup, men jeg har desværre aldrig hørt sådan pick up.
Men hvis den spiller lige så godt som den ser ud, kan det ikke været helt tosset.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Sorenki » lør 5. feb 2011 14:14

hvis du ikke er interesseret, kunne jeg ellers godt være!
Jeg leder efter ortofon MC pickupper i MC20 MC30 varianten til min Kommende luxman...
mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf MDA » lør 5. feb 2011 14:27

Det skal jeg nok lige huske på søren.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. feb 2011 00:50

Jeg har en MC30 super, som jeg oprindeligt købte brugt fra vort ærede forum-medlem "louis". Jeg har haft den monteret i både en SME 3009 improved og en ikke-improved ditto (her sidder den nu). Siddende på et Thorens TD-124- værk og knaldet igennem en FM Acoustics 212A preamp fra 1979? - og ind i resten af mit vintageanlæg klarer denne PU det til min fulde tilfredshed - set i forhold til min smag. Jeg synes at den er meget detaljeret - uanstrengt og formidler på en engagerende måde, hvor jeg ikke tænker på hvad jeg hører, men bare hører. Jeg lyttede på nogle forskellige pu'er inden denne kom omkring og jeg var ikke helt tilfreds - derefter blev dene monteret og BANG, så var den der.
Det er dog i mit set-up ret problematisk med denne pick'up, at den er forsynet med en relativt stor magnet og det, at jeg bruger JERN-udgaven af pladetallerkenen på Min Thorens 124'er, gør, at der skal eksperimenteres og kompenseres en hel del inden skidtet er "sat op", så det fungerer. Eksperter udi dette vil sikkert ryste på hovedet af min kamikazeagtige tilgang til denne kombination, men jeg har fantastisk lyd og nålefanen ser ikke ud til at blive trukket helt ned i knæ af det magnetiske træk. Eneste øvrige problem, jeg er løbet ind i, var da den var monteret på en SME 3009 improved og kontravægtloddet på armen skulle skues helt ud på "yderste revle" for at kunne udbalancere denne tunge pick-up. Det LOD sig dog gøre.
Lydmæssigt kan jeg anbefale den på det kraftigste, men for især Thorens td-124 - piloter, må man overveje, om dette nu ER den rigtige pick-up. Kommer vel an på, om man tør udfordre magnetisme-fysikken.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 6. feb 2011 03:22, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf pqrannes » søn 6. feb 2011 01:04

santashooter skrev:hvis du ikke er interesseret, kunne jeg ellers godt være!
Jeg leder efter ortofon MC pickupper i MC20 MC30 varianten til min Kommende luxman...
mvh.
Søren


Jeg har en MC20 mkII, men med knækket nål. Måske kan den repareres? I så fald kan du få den, søren,

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Edge » søn 6. feb 2011 01:32

I forbindelse med din jern tallerken Freddy, er der en slagtet TD124 på Ebay i øjeblikket, fik ikke lige set om det var en model med alu tallerken. Den sælges i stumper.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Sorenki » søn 6. feb 2011 01:42

Tak Peter, jeg har faktisk ordnet en før, så det vil jeg da gerne! Jeg kan vel få den med hjem fra træffet?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. feb 2011 02:22

Edge skrev:I forbindelse med din jern tallerken Freddy, er der en slagtet TD124 på Ebay i øjeblikket, fik ikke lige set om det var en model med alu tallerken. Den sælges i stumper.


Den, der slagtes på Ebay i øjeblikket, er den med jerntallerken. Ellers tak for hintet :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf pqrannes » søn 6. feb 2011 10:56

santashooter skrev:Tak Peter, jeg har faktisk ordnet en før, så det vil jeg da gerne! Jeg kan vel få den med hjem fra træffet?


Det si'r vi, men nu jeg ser efter er det faktisk hele nålefanen der er knækket. Det er vist værre.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf Sorenki » søn 6. feb 2011 13:41

pqrannes skrev:
santashooter skrev:Tak Peter, jeg har faktisk ordnet en før, så det vil jeg da gerne! Jeg kan vel få den med hjem fra træffet?


Det si'r vi, men nu jeg ser efter er det faktisk hele nålefanen der er knækket. Det er vist værre.

PQR

Jeg har mine metoder, og jeg giver et forsøg? ;)
Og mange tak uanset hvad!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon MC30 Super

Indlægaf ulrikmm » søn 13. feb 2011 00:23

MDA skrev:Hvem har lyttet til Ortofon MC30 Super, og hvad synes du om den, og hvilken arm var den monteret på?

Billede


Jeg spillede på CM 30 super (min første MC) fra ca. 1987 og 10 år frem. Brugte den i SME III og i Kolibri tangentialarm. Det er en rigtig god pickup, meget dynamisk,meget fintopløsende, rigtig god fornemmelse af rum, lidt for meget løft (efter min nuværende smag) i toppen. Den har i original trim en vdh 1 nål, og samme koniske alunålerør og sølv spoler som MC 2000 havde.

Der er en retippet modificeret sag til salg af og til på hifi4all, med rubinnålerørs osv. Hvordan den lyder er ikke til at forudsige - der må lyttelapperne i brug før køb.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster