Min "nye" Thorens TD-124 - hvad nu?

Analog når det bedst

Min "nye" Thorens TD-124 - hvad nu?

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. okt 2015 20:55

EDIT:
Tråden her oprettes på ny - blot som sin egen tråd under Grammofoner. Jeg har skrevet løs i TD-124 minitræf-tråden - og efterhånden syntes jeg, at jeg gav min egen nyerhvervelse for megen plads i forhold til trådens oprindelige formål - nemlig at dække mini-træffet hos X-ray i september 2015.

Admin har lovet at sætte hidtidige indlæg, der handler om denne pladespiller og spinn'off's heraf over i denne tråd.

Jeg håber at mange vil følge tråden og deltage livligt, indtil vi synes, at den ged er barberet :p

Vh
Freddy

_________________________________________________________________________________________________


Midt i al denne TD-124-virak, så skete der dét, som kan gøre mig "metafysisk" eller overtroisk - troen på, at der er mere mellem himmel og jord og alt det der: En "ny" TD-124'er (Beogram 3000) er kommet til siden vi mødtes :Thumpsup:

En samarbejdspartner i forbindelse med mit arbejde var på besøg på mit arbejde for 4-5 måneder siden - og vi fik en snak om løst og fast - og samtalen faldt (faktisk helt naturligt :p ) ind på hvad vi hver især havde lavet før - og samarbejdspartneren fortalte, at han havde været inden for radiobranchen som sælger i en årrække - og desuden havde hans far været ansat på B&O i udviklingsafdelingen for pick-up'er - nok engang i sluthalvfjerserne. Han (samarbejdspartneren) oplyste, at han "da havde en ældre B&O pladespiller til at stå derhjemme, som han ikke havde brugt i mange år" - og den stod sikkert et sted i gemmerne. Han kunne huske, at det var den særlige B&O pladespiller med Thorens-værk monteret :p . Jeg oplyste ham om, at hvis han kunne tænke sig at sælge engang, så måtte han gerne spørge mig - så han skulle da gemme mit telefonnummer.
Der er så gået ca. 4-5 måneder siden denne samtale og torsdagen efter vort træf i Glostrup - fik jeg en SMS af ham, hvor han spurgte mig, om jeg ville købe - og hvad jeg ville give for den.
Vi SMS'ede lidt frem og tilbage og landede på et sted, hvor både han og jeg var glade. Vi aftalte tidspunkt for levering og betaling.

Jeg fik den så hjem og kunne tage den i øjesyn. Og...den er flot :Thumpsup: - En TD-124 MKII i den klassiske B&O plint (palisander). - monteret med SME 3009 Serie II imp. Pick-up'en er en B&O af MMC-typen. Sat på armen ved hjælp af særlig B&O adapter til den slags pick-up'er. De er jo ikke til montere i et normalt standard SME-hus.

Historien på dette er, at netop denne pladespiller har stået hos B&O i pick-up udviklingsafdelingen til testkørsel af pick-up'er i en årrække. Faderen var ansat til bl.a. vikling af de fire meget fine spoler i PU'en. Herefter har B&O skiftet ud i test-maskinparken og denne pladespiller var så engang i ca. 1978 - 80 havnet hos den nuværende sælger /min samarbejdspartner, som har brugt den regelmæssigt siden - dog angiveligt ikke de sidste ca. 10 år.

Dette synes jeg er en god vintage-historie.

Er nogen interesseret i serienummeret på denne fætter, så er det #79687 - altså en relativt sen én.

Spinn-off = 55 sek
Motoren kører 100% lydløst - altså ingen selv stille hvislen - hastighed er helt stabil

Hvad skal der ske nu:
Låget skal have "turen"
Rengøring/pleje/vedligehold/justeringer a la Fredmarantz :p
Olie + voks til træværket

Mangler:
Et originalt "Beogram 3000" skilt til fronten af kassen
2 dutter til oversiden af kassen til at holde låget i position
4 nye mushrooms
et SME hus af nyere dato (altså ikke noget med "Ortofon/Shure/Elelr SME skrevet på hævet logoplade.

Har nogen noget af dette, som de vil/kan sælge til mig, så giv endelig lyd :p

NB:før kørsel med strøm smurte jeg motorlejer og spindelleje (som var helt tørt) op - med den olie, som man kan bestille til lejer nede i Schweitz - den i injektionssprøjterne til alt for mange penge - og som åbenbart SKAL holdes tilpas hemmelig. :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fredmarantz fre 9. okt 2015 22:17, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Tonni » fre 9. okt 2015 22:03

Freddy... Det er LYW!!! Tillykke med skønheden! - Den pladespiller er et stykke audiohistorie af de usansynligt sjældne!
Den burde være fredet i klasse A og stå i en tyverisikret montre, i bedste Franz Jäger Berlin stil...
Og så formaster du dig til at ville tage historie, mojo, og alt andet fra den med et SME hus?!! Hold dog op! DET troede jeg ikke jeg ville blive vidne til! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. okt 2015 22:12

Tak Tonni! - ja - og så ER det ikke engang lyw :-)

Ja- den med SME-huset hmmm - jeg kan godt se, hvad du menr, men i bedste Fredmarantz-stil, så skiller jeg ikke de to for evigt. Det specielle hus til B&O-pu'en incl. PU'en og messingklodsen vil blive opbevaret i en lille lagerkasse, som hedder, "Thorens/B&O #79687". Dette er heldigvis fuldt reversibelt og kan til enhver tid uden de store fixfaxerier monteres igen - og det vil også fra tid til anden blive gjort.
Den med SME-huset er egentlig fordi jeg også gerne ville kunne bruge andre pu'er og holde hele ekvipagen mere fleksibel - trods alt. Men altså - ingen irreversible ændringer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf HrAndersen » fre 9. okt 2015 22:20

Super historie der bare gør pladespilleren endnu mere betydelig og spændende og så med en prototype pickup ser det ud til.
Meget interessant adapter der, hvis du skulle blive træt af den ........... så er jeg bestemt interesseret ;)

Tillykke med den Freddy.........
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. okt 2015 22:29

Hej Michael!

Ja- tak for det. Det er bare en superhistorie, synes jeg jo også. Det er bare en fantastisk ting, at den stadig er så B&O-connected og ja....bærer et stykke dansk Hifi-historie.
Jeg er altid vild med, når sagerne kan bære et stykke historie (gerne dansk) - det fandt sælger jo også undrende ud af, da handelen langsomt, men sikkert styret af mig, efterhånden antog karaktér af et længere interview vedr. dens historie - og der ER mere, faderens navn osv - men det anså jeg ikke for relevant i tråden.

Det med "dansk hifihistorie" skal nok mest menes derhen, at jeg altid foretrækker (hvis jeg har valget) at anskaffe noget, som oprindeligt har været igennem dansk import/distributør og har været kørende i danske hjem i den hifi-kultur, som mange os her på siden husker fra vore helt unge dage.

Enkelte ting kan bare ikke skaffes på "danske plader", idet de aldrig har været importeret hertil (fx rørbaseret Marantz) - så der må jeg jo så bide et det berømte sure æble....og anskaffe pr. udland.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Almarx » fre 9. okt 2015 22:50

Det er da en historie man ikke lige glemmer, - tillykke.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. okt 2015 22:51

Tak - Almarx.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf his067 » fre 9. okt 2015 22:54

Sikken en historie....Sådan en pladespiller ville jeg godt have haft (men jeg har allerede to Thorens 124..)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Ehapa » fre 9. okt 2015 23:10

Tillykke freddy...sikke et kup, er der liv i nålen?.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. okt 2015 23:16

Tak Ehapa!

Jeg har ikke haft skidtet til at køre med plade og med lyd endnu, så pu'ens tilstand kender jeg ikke endnu.. Jeg startede med at inspicere og lave forebyggende øvelser på frit gulv, med rensning smøring af div. lejer inden kørsel - indstille Eddy-brake osv... Jeg håber det bedste for nål/pu. Jeg har dog kun smurt motorlejerne - ikke renset. Dette ved vi jo alle er en større omgang. Den kører faktisk også så fint, at jeg får en tanke om, at motorlejer har det godt, men det kan man jo aldrig helt vide.

Er der nogen, som med et kyndigt B&O-øje kan identicere pu'en?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf D.Duck » lør 10. okt 2015 00:04

Hej Feddy
Stort tillykke herfra også
Pick-up'en må være en MMC 3, 4 eller 5 desværre ikke en 1'er eller 2'er da disse bruger en cylindrisk safirrør medens de 3 "billige" bruger et konisk alu rør.
Plastik dutterne til låget kan jeg hjælpe med

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. okt 2015 00:11

Hej Per!

Tak skal du have. Og tak for ID'en af Pick-up'en - så antager jeg, at det er MMC 3-4-eller 5. Er det MC eller MM pick-up'er?

Skønt med plasticdupperne - hvis du skal til Stumpemarked heroppe, så kunne du måske have dem med? - jeg kan sagtens vente på det :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf NikonSP » lør 10. okt 2015 07:39

Hej Freddy

Tillykke med den rigtig fine og historiebærende ting :thumbsup:
Det er lidt samme historie, som dine Model 500 fra Sø & Høyem/John

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. okt 2015 09:08

Hej Harvey! Tak for det :p

Ja- det med historien om de 2 model 500 og model 20B er jo også fuldstændig mageløs og kan placeres i samme kategori - dér hvor man synes, at det nu næppe kan blive meget mere autentisk. Hvor man nærmest lige spoler tiden tilbage til de danske arnesteder.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: TD-124 minitræf

Indlægaf møffe » lør 10. okt 2015 09:41

I dag ærger det mig grusomt, at jeg for 20år siden smed en TD-124 ud "bare fordi" den havde stået i en kælder der desværre pludseligt, under et skybrud på Frederiksberg, blev bogstavelig talt FYLDT med vand. Et eller andet kunne man nok have gjort efterfølgende.

lidt W.

møffe
møffe
 

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 154 gæster