Pioneer PL 51

Analog når det bedst

Pioneer PL 51

Indlægaf Anderscastle » ons 18. nov 2015 10:36

Hej alle.

Er der nogen som har erfaring med Pioneer PL 51? Jeg syntes den er lidt svær at finde noget konkret på andet end på the vintage knob.
Er der en eller flere som ejer eller har ejet denne som vil dele sin erfaring. På forhånd tak.

Vh
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf MaxJ » ons 18. nov 2015 13:09

Jeg har instruktions og service manualer hvis det kan hjælpe dig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Captain Phoenix » ons 18. nov 2015 13:39

Bruger- og service-manualer findes her:
http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-51.shtml
Man skal være oprettet på det - helt uundværlige! - forum for at kunne downloade manualerne.
Brugeroprettelse er gratis :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Anderscastle » ons 18. nov 2015 13:59

Tak for begge.

Jeg er allerede oprettet og har kigget på de ting der er :p tak for det :thumbsup:

Men hvis der en som ligger inde med en total subjektiv og farvet oplevelse af den, ville det hjælpe :p selvfølgelig også en ufarvet og objektiv oplevelse ville det også virke.

Jeg tænker nemlig at udskifte min trofaste PL 112 D og i dette tilfælde ved jeg godt det ville være en opgradering og det er det som jeg søger. Min PL 112 D som de fleste sikkert ved er med bælte og PL 51 er direkte drevet, jeg kender ikke til om det ene er godt eller skidt, det mindste input ville hjælpe.

På forhånd tak.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf exlærer » ons 18. nov 2015 15:03

Rart at se Anders, at du er blevet vinylmand. Hvordan går det så med samlingen?

Til dit spørgsmål om drevtyper
har selv haft mange typer af fremdrift:-)

-Direkte. Små som regel plastik tandhjul. Oftere japansk fremstillet. Forholdsvist vedligeholdelsesfrit. Vibrationer fra motoren skulle eftersigende kunne forplante sig igennem tandhjulene til tallerken og dermed lyden. Har ikke oplevet det på min Luxman men der har jeg også forøget vægten for mere kontrolleret basgengivelse.
-Rem. Forholdsvis vibrations frit. Har så desværre oplevet problemer med slappe drivremme.
-Ide/mellemhjul der vha. en konisk aksel på motoren overfører direkte til tallerken.Det giver en anden lyd.. mere a la cd. Desværre er der kraftig rumlen(Lenco).
-Kombineret system. Blandt andet brugt af B&O hvor forskellige systemer sættes sammen. Her får man både alle fordelene og alle ulemperne.
-Elektromagnetisk.. Men det hedder det nok ikke. Brugt på nogle af de sidste B&O pladespiller. Tallerken trækkes rundt af et løbende elektromagnetisk felt. Har desværre ikke haft råd til sådan en så det jeg ved om dem er fra en B&O medarbejder
Håber det kunne bruges
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Cinemad » ons 18. nov 2015 17:12

Hej Anders

Jeg kender ikke PL 51, men ud fra billeder og specifikationer kan det se ud som om den er familie med PL 510A, som jeg har stående her, men i en tungere (+3 kg) og forbedret udgave. Tonearmen ser ud til at være mage til 510A's.

Hvis ovenstående har noget på sig, kan du godt glæde dig :cool1:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 18. nov 2015 17:25

Ja, PL51, den skal du nok blive glad for. Direct Drive, små tandhjul kun til at flytte rundt på armen - hvis der er automatik. Motoren er såkaldt brushless, ingen mekanisk kontakt i motoren udover centerlejet. Det er tallerkenens inerti der udjævner de små ryk der kommer fra motoren. Den kan ikke køre rundt uden tallerken. Nyere modeller får quartzstyring, men da PL51 er en rigtig pladespiller (velkonstrueret) kan den såmænd klare sig fint uden.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Anderscastle » ons 18. nov 2015 22:36

takker...
Tak :thumbsup: for forklaringer og egen oplevelser, det er meget! brugbart. :p
Når og hvis den kommer i hus, skal jeg nok selv komme med min egen subjektive og farvet oplevelse af den... :lol:
har aldrig haft andet en belt drive så det bliver første gang med Direct Drive, det bliver spændende og ud fra de oplevelser i beskriver er det kun positivt og jeg har noget at glæde mig til og det gør jeg! :p

vh

Johan; Der er kommet noget der hedder 'Byens Bazar' i Søborg og de har MEGET!! børnetøj, men under alt det børnetøj har de da en del kasser med vinyl, og jeg har da fundet alt med U2 fra min personlige mening deres bedste periode start 80 erne til og med midten af firserne og meget andet så den stiger støt og Accord i Lyngby besøges ved lejlighed, og Tobaksfabrikkens loppemarked har en del vinyl, men der er langt i mellem snapsen, men de er billige!! :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf exlærer » tors 19. nov 2015 11:30

Hej Anders igen
Rart at hører, at du er kommet godt i gang og har fundet indkøbsmuligheder. Hvis du på en af dine ture falder over nogle gode Sansui, Nikko eller B&O receivere kan det jo være vi kan bytte med nogle plader. Det er dog ikke U2. Går også ud fra at du nu har sikret dig Rathle & Hum, Achtung Baby, Joshua Tree etc.
Alt godt herfra
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 19. nov 2015 13:16

Lige for at runde lidt af. Storebror pl71 er meget anerkendt og ret eftertragtet. Der er meget af den samme teknik i og de ligner hinanden en del, dog er især armen anderledes.

Man kan altid diskutere funktionsprincipper i lange baner. Jeg er super glad for DD - også. Man skal naturligvis bare holde sig fra billige plasticmodeller. En velrenoveret mellemhjuler med super tung tallerken har i øvrigt ikke nødvendigvis mere rummel end andre funktionsprincipper, bare for en god ordens skyld, hvis du en dag skulle få lyst til at lege med det princip. Det er sket for mange vintagefolk gennem tiden :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Pioneer PL 51

Indlægaf Anderscastle » tors 19. nov 2015 17:09

Boptilyoudrop skrev:Det er sket for mange vintagefolk gennem tiden :lol:

:lol: ja det kunne jeg forstille mig.

PS. hvad ville være en fair pris på sådan en, den er monteret med PU men den er ikke meget værd. Den skulle være pæn og alt skulle virke.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 149 gæster