Støj når pladespiller er forbundet

Analog når det bedst

Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf mariepost » lør 14. maj 2016 17:36

Hej!
Jeg ved tæt på ingenting om hifi, så bær over med mig hvis det er dumme spørgsmål ;)
Jeg har lidt blandet gammelt udstyr som jeg prøver at forbinde på enten den ene eller den anden måde.
Jeg har lige købt to Beovox 2600 højtalere på DBA og sat to polede DIN stik på ledningen så den kan sluttes til min forstærker (har to stående og har forsøgt med begge - en Panasonic National RE-7860LBS og en Technics SA-400K) - Når radioen kørerer er lyden nogenlunde fin men hvis jeg sætter pladespiller til (Panasonic SG-3100) er der en frygtelig larm og knitren både når pladen spiller men også når den ikke gør. Jeg har tidligere haft forbundet pladespilleren med phono til jack stik, men det mere korrekte er måske et DIN til phono? Kan det være det der skaber støjen?
Derudover læste jeg mig frem til noget med et ground-cable som burde sidde mellem pladespilleren og forstærkeren? Jeg er ikke helt sikker på hvad det er eller hvad funktionen er?
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe - jeg er skrupforvirret af at læse internet artikler og rode med kabler :|

- Marie
mariepost
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 maj 2016
Lokalitet: Viborg

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Louis » lør 14. maj 2016 18:16

Hvilken pladespiller bruger du?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Allan. A » lør 14. maj 2016 21:15

DIN til Phono er vejen frem hvis din pladespiller har DIN stik. Gerne en DIN adapter som har stel ledning. Prøv evt at rense/massere indgangsvælgeren (valg mellem tuner, phono, aux etc)
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Louis » søn 15. maj 2016 07:37

Det kan jo være et problem med stel. Hvis du bruger et din til Phone stik, som Allan skriver, skal det være med stel. Hvis det ikke er stel kan du klemme en ledning i din samlingen og derefter til stel på forstærkeren.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf mariepost » søn 15. maj 2016 14:15

Tak for svar! Jeg skaffer mig et DIN til Phono med stel ledning :)
Jeg bemærker godt nok nu at der en del støj på min Technics når jeg spiller fra computer eller Ipod - er det mon forstærkeren der har en løs forbindelse eller noge der skal renses?
mariepost
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 maj 2016
Lokalitet: Viborg

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Almarx » søn 15. maj 2016 16:23

Der kan sagtens være noget, der skal renses, - det er jo ældre sager. Til gengæld er det jo herligt, når det spiller. :cool1:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Louis » søn 15. maj 2016 16:34

Volumen potmeter, tape monitor og generelt bare alle knapper og potmetre har sikkert godt af en tue.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf mariepost » man 16. maj 2016 19:15

Er det noget man tør kaste sig ud i det der med at skille ad og rense hvis man er helt grøn i feltet eller kan det være simpelt nok? Det er jo lige med at vide hvor man skal rode og hvor man ikke skal ;)
mariepost
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 maj 2016
Lokalitet: Viborg

Re: Støj når pladespiller er forbundet

Indlægaf Captain Phoenix » man 16. maj 2016 19:49

Det er ikke voldsomt vanskeligt.
Du skal have skilt apparatet så meget ad, at du kan se + komme til kontakter og potentiometre (bag vippe- og dreje-knapperne på fronten). Det vil normalt være nok at demontere kabinet-"låget" og måske bundpladen (almindeligvis 4-10 skruer pr. styk.)
Så skal der sprøjtes rensevæske ind i de åbninger, der er i kontakter og potentiometre - og de skal "motioneres" grundigt, så snavset derinde arbejdes væk (gentag evt. behandlingen).
En flaske spray-rensemiddel får billigt her: http://www.thansen.dk/product.asp?n=138 ... -244524467 (bedre typer findes, men denne rækker sikkert).

Det hele skal gøres når apparatet IKKE er tilsluttet stikkontakten.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 145 gæster