Beogram TX

Analog når det bedst

Beogram TX

Indlægaf maponi » søn 10. jul 2016 20:29

Hej
Jeg har fundet en Beogram TX ( Tangential )grammofon som jeg ikke kan få til at virke efter hensigten.
Når jeg starter den kører den, og armen kører ind og finder pladen og sænker pickuppen.
Her bliver en så stående uden at kører videre med armen. Det vil sige at pickuppen sår og hopper over på pladen.
Der må være et eller andet som får armen til at køre når pladen skal afspilles.
Er der nogen som ved hvordan dette system virker, og hvad jeg evt. kan kikke efter for at få den til at virke.
Pft
Esben.
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Beogram TX

Indlægaf cdp » søn 10. jul 2016 22:03

Hej Esben
Hvis armen føres frem via et snekkedrev eller lign., kan du i første omgang lokalisere en drivrem.. rens drev og førerskinne for gammelt fedt, motioner det hele og smør med egnet, helst syrefrit fedt.. remmen skal måske skiftes hvis der ikke bid - nogen gange er affedtning nok.. Du får hurtigt et indtryk af problemet, hvis du starter play, uden chassis, så mekanikken er synlig.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram TX

Indlægaf maponi » man 11. jul 2016 06:24

Hej
Armen på denne her bliver trukket af en gevindspindel. Denne kører fint, og jeg kan også køre armen frem og tilbage ved at styre manuelt på knapperne. problemet er som om at armen ikke får besked på at køre når først pickuppen er sænket. Sidder der en eller anden form for kontakt bagerst i armen som skal give motoren besked om at køre ? det er som om at selve pickuparmen er lidt fjederbelstet til siderne, så måske der et sted sidder en kontakt eller lignende som skal få motor til at følge pickuppens bevægelse hen over pladen.
Vh
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Beogram TX

Indlægaf henhlars » man 11. jul 2016 17:15

Der sidder en lampe i "følgearmen" Den regulerer snekkedrevet.
Det er ikke så vanskeligt selv at skifte den.
God fornøjelse.
Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Beogram TX

Indlægaf cdp » man 11. jul 2016 17:59

:thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram TX

Indlægaf Nillerviborg » tirs 12. jul 2016 19:07

Mnjaerh... - Det er ikke usædvanligt, at "Bamseøjet" ( Den lysfølsomme modstand ) inde i armbasen dør / bliver dårlig. Den _kan_ skiftes, men det kræver tålmodighed, kunnen og en Rolig hånd. ... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Beogram TX

Indlægaf maponi » tirs 12. jul 2016 20:13

Hej igen
Tak for de gode input.
Jeg har nu adskilt pladespilleren, og taget låget af ned til lampen, og den lyser. Det kunne jo så tyde på at det nok er "Bamseøjet" som er problemet.
Er der nogen som ved hvor den evt. kan skaffes?
Vh
Esben
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Beogram TX

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jul 2016 22:29

Maponi - er du venlig lige at anføre din geografiske lokalitet i din profil? - tak :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 85 gæster