Beogram 3000/Thorens TD124/II

Analog når det bedst

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. aug 2016 22:02

Hmmm...Jeg har selv siddet og fedtet med det et par gange, hvor det virkede godt. Jeg kan næsten ikke forklare det uden at skille min egen 124'er ad - og det magter jeg næsten ikke lige i disse dage. Jeg husker simpelthen ikke detaljeret, hvordan det spiller sammen, men jeg husker, at jeg ved at sidde og kigge og dreje lidt frem og tilbage med dimserne, faktisk pludselig forstod, hvordan det hængte sammen. Det handler selvfølgelig om to ting her - dels at gennemskue mekanismen og at der ikke er en fejl/mangel på din Thorens. Jeg hælder altså mest til det med at gennemskue det - jeg synes jo næsten ikke, at nogen måtte have viljen til at fjerne den mekanisme - og hvis den er behandlet ordentligt alle dage, så skulle det vel ikke sådan blive defekt?

Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at der må være en art transmission mellem den topcap på hastighedsvælgeren og "vingehjulet" oppe ved Eddybraken.

Kan nogen, der lige sidder med en delvis adskilt 124'er, hjælpe?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf KlausM » ons 10. aug 2016 22:13

Fredmarantz skrev:Jo- vi gjorde. I mellemtiden har jeg fået fat i én mere, hvor jeg også her har muligheden for at udskyde renoveringen.
Please.... somebody kick my ass........ :Skor:


Næste gang vi skal til Hald (bliver det mon i 17?), så kommer vi en 3-4 mand til Herning fredag, så er der 2 til at holde Freddy og 2 der så kan koncentrere sig om at renovere motor(er) :QQS: :QQS:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. aug 2016 22:40

KlausM skrev:
Fredmarantz skrev:Jo- vi gjorde. I mellemtiden har jeg fået fat i én mere, hvor jeg også her har muligheden for at udskyde renoveringen.
Please.... somebody kick my ass........ :Skor:


Næste gang vi skal til Hald (bliver det mon i 17?), så kommer vi en 3-4 mand til Herning fredag, så er der 2 til at holde Freddy og 2 der så kan koncentrere sig om at renovere motor(er) :QQS: :QQS:

Mvh Klaus


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja- du er nok tættere på en realistisk løsning, end jeg kan lide....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf Tonni » tors 11. aug 2016 09:11

Mon der skal skaffes en spændetrøje? :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » tors 11. aug 2016 10:22

Tonni skrev:Mon der skal skaffes en spændetrøje? :D

Jeg har gaffa tape nok 8)
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf Tonni » tors 11. aug 2016 20:57

vilmann skrev:Jeg har gaffa tape nok 8)

Tvivler! Han har kuglerne at smutte på! - Keramiske kugler til både motor og centerleje... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » tors 11. aug 2016 23:31

Fredmarantz skrev:Hmmm...Jeg har selv siddet og fedtet med det et par gange, hvor det virkede godt. Jeg kan næsten ikke forklare det uden at skille min egen 124'er ad - og det magter jeg næsten ikke lige i disse dage. Jeg husker simpelthen ikke detaljeret, hvordan det spiller sammen, men jeg husker, at jeg ved at sidde og kigge og dreje lidt frem og tilbage med dimserne, faktisk pludselig forstod, hvordan det hængte sammen. Det handler selvfølgelig om to ting her - dels at gennemskue mekanismen og at der ikke er en fejl/mangel på din Thorens. Jeg hælder altså mest til det med at gennemskue det - jeg synes jo næsten ikke, at nogen måtte have viljen til at fjerne den mekanisme - og hvis den er behandlet ordentligt alle dage, så skulle det vel ikke sådan blive defekt?


Jeg tror ikke den er defekt. Jeg tror ikke der mangler noget. Jeg tror den er samlet forkert. Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan den bør samles.
Pudsigt egentlig - der er masser af grundig information om 124eren rundt omkring. Billeder og beskrivelser. Men lige præcis denne del er der ingen der tager særlig tungt.

Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at der må være en art transmission mellem den topcap på hastighedsvælgeren og "vingehjulet" oppe ved Eddybraken.

Meget enig. Men for mig at se er det "bare" en metal stang der drejes rundt. Den er godt nok monteret godt i en "slids" i et fladt stykke metal, men kan umuligt skubbe til metalstangen.

Til gengæld har jeg fået justeret hastigheden. Den kører perfekt. Men skulle jeg få brug for finjustering skal jeg splitte hele maskinen ad ....

Kan nogen, der lige sidder med en delvis adskilt 124'er, hjælpe?


Please :?
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf his067 » fre 12. aug 2016 12:26

Hej Vilmann

Her er der billeder af en adskilt hastighedsregulering: læg mærke til den lille bronzering. Hvis den ikke er der virker det ikke!
WP_20160812_11_37_21_Pro.jpg
WP_20160812_11_39_10_Pro.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » fre 12. aug 2016 12:40

Tak.

Nu er jeg godt nok på arbejde, men jeg er ret sikker på, at jeg ikke har den bronzering...
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf his067 » fre 12. aug 2016 14:39

Så må du få en lavet! (men det kan være at den bare er monteret forkert et andet sted....f.eks under fjederen)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » fre 12. aug 2016 21:06

his067 skrev:Så må du få en lavet! (men det kan være at den bare er monteret forkert et andet sted....f.eks under fjederen)

Ja. Der vist ligger en værktøjsmager lige rundt om hjørnet. Det er heldigvis ikke noget stort problem lige nu. Den sagtens køre stabilt rundt :p
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf his067 » søn 14. aug 2016 11:40

Hej Vilmann,

Brugeren 'Volken' (som vidstnok er identisk med indehaveren af Hanze HiFi i Holland) har tilbudt at lave sådan en ring til Kevin Kennedy i USA. Mon ikke han kan overtales til at lave en til dig også?


http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/174341-restoring-improving-thorens-td-124-mkii-205.html#post4801508
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » søn 14. aug 2016 12:05

his067 skrev:Hej Vilmann,

Brugeren 'Volken' (som vidstnok er identisk med indehaveren af Hanze HiFi i Holland) har tilbudt at lave sådan en ring til Kevin Kennedy i USA. Mon ikke han kan overtales til at lave en til dig også?


http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/174341-restoring-improving-thorens-td-124-mkii-205.html#post4801508


Det prøver jeg straks :p :Thumpsup:
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf vilmann » søn 14. aug 2016 12:23

Jeg har renset lejet til trappehjulet. Og prøvet en almindelig hobby olie og en motorolie - 10W-40. Den sidste er muligvis en smule mindre støjende, men det kan lige så godt være fordi jeg gerne vil have støjen forsvinder.
Og jeg tror faktisk ikke støjen kommer fra lejet - Olie underordnet. Det er i fin stand.
Jeg bliver mere og mere overbevist om at det er drivremmen der larmer når den trækker trappehjulet. Remmen er dejlig blød og umiddelbart er der ingen ujævnheder i trappehjulet. Men det støjer altså.
Der er masser af holdninger til lhvilken drivrem man bør anskaffe sig - Thakkers fungerer. Thakkers fungerer ikke. Et eller andet obskurt værktøjsfirma i London, laver åbenbart også en rem. Eller gjorde. De er svære at finde i dag. Masser af fupprodukter på eBay. Eller Schoppers meget dyre rem?

Erfaringer?
vilmann
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11 jul 2016
Lokalitet: København

Re: Beogram 3000/Thorens TD124/II

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2016 13:40

Kunne man ikke forestille sig, at drivremmen blot transmitterer motorens "støj"/vibration eller hvad det nu kan kaldes? Gummiet er nok ikke en helt vibrationsdæmpende masse? (det har du nu heller ikke indikeret, men alligevel)......Det er måske det samme, som du siger?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster