Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Analog når det bedst

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf B&O Vintage » ons 28. dec 2016 21:20

Fantastisk. Wet Dream.
Lykke skal komme af sig selv.
Tillykke
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Gottschalck » ons 28. dec 2016 22:25

Fed sag, fed historie. Tillykke med den.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 22:39

Tak Jesper! :-)

Her er en nyoprettet tråd om Vintage Ortofon Pick'up'er ( herunder A-B-AB-C-SPU osv)

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.p ... 124#p82124


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf NikonSP » tors 29. dec 2016 00:35

Hej Freddy

Sikke en ekstra julegave du fik der, - Julen 2016 vil blive husket :lol:
Stort tillykke med 'pakken'.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2016 00:38

Tak Harvey!

Det er jo, som du også selv ved, en særlig følelse man står med, lige når sagerne er kommet i hus og man har fået et overblik over det (det har jeg så ikke helt endnu, men det kommer)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf NikonSP » tors 29. dec 2016 00:49

Fredmarantz skrev:Tak Harvey!

Det er jo, som du også selv ved, en særlig følelse man står med, lige når sagerne er kommet i hus og man har fået et overblik over det (det har jeg så ikke helt endnu, men det kommer)

Vh
Freddy


Jah, - der er mange timers arbejde og læring gemt i dette fund . . . Er det ikke bare fantastisk :Thumpsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Helikon » tors 29. dec 2016 15:56

Det er sådan et af den slags fund man drømmer om at gøre - det er en fantastisk følelse når man så endelig får det landet. Optakten til det, hvis man har set objektet og ved det er der, men ikke har mulighed for at komme i kontakt med sælgeren fordi det for eksempel er sent om aftenen, ja så bliver det en forfærdelig nat med urolig søvn og utidig opvågnen natten igennem, det er skrækkeligt.
Jeg "fandt" selv sådan et vintage objekt for et par år siden, det havde stået højt på ønskelisten længe (årevis). Nu var det her en bil (to for der var en doner med) men uanset typen så afstedkommer det alligevel en masse spørgsmål, har jeg økonomi til det, har jeg plads til det, har jeg overskud til at renovere det, har jeg evner til det, kan jeg få reservedele, hvem kan svare på spørgsmål når de opstår, hjælp! skal konen vide det, kan det skjules for konen, hvor længe kan det skjules i påkommende tilfælde, hvad sker der når hun opdager det, er det sandsynligt det her tilbud opstår igen ?

Det er jo som oftest regelen med den slags ting at man skal hugge på når de er der, ellers får man formentlig aldrig muligheden igen. Det skal man så gøre op med sig selv om man kan leve med, hvis man lader det smutte denne gang.

godt nytår
Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. dec 2016 01:13

Hej Niels!

Tak - og også godt nytår til dig :-)

I.ø. tak for et fedt indlæg om nogle af de psykologiske genvordigheder og glæder - spænding, der er ved at "finde" noget godt. Noget, som ikke er hentet fra en salgsannonce, hvor man i princippet "bare" kan købe, hvis man er klar til det. Jeg har såmænd i rigt omfang betjent mig af begge dele op igennem tiderne, men der ER altså noget fedt ved at opdage tingen og få det reddet, restaureret og få sat i drift. Så er der lige dét med den bedre halvdel - du beskriver det meget godt. Det ER altså et fåtal af disse, der ligefrem støtter disse "safarier". Her går jeg lidt stille med dørene - og lader det langsomt flyde til overfladen - og når der så går et stykke tid, så svarer jeg på på spørgsmålet om, hvor DET kommer fra, at det er noget, man har haft længe (hvad det så også er ;) ). Noget af det forsvinder i mængden - og nogle gange han man flere af det samme, så det kan camoufleres på den måde.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Elektronik » fre 30. dec 2016 14:45

Tillykke med det sjældne fund. :thumbsup:
Den fortjener at få lov til at spille på et par 16 rpm plader. _d_
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. mar 2017 00:33

Nå -nu er jeg kommet lidt videre med istandsættelsen af den gamle Thorens TD124 (første udgave) -

Jeg fik stor stor hjælp fra KlausM med motorrenovering (igen Tak Klaus :thumbsup: ) - motoren kører supergodt, men bliver betænkeligt varm. Jeg har så læst rundt omkring, at det gør de motorer altså. Jeg kan holde hånden på motoren i ca. 5-6 sekunder efter 3 timers drift. Olien, som blev anvendt her er Tonni's Gulf ISO VG46 (også Tak til Tonni for uvurdelig fjernbistand) samt olie :thumbsup: )- kører som smurt :lol:
Opstart fra kold til fuld hastighed minus 1 procent eller 2. er 2-3 sek. (herefter går der nogle få minutter, før tallerkenden kører heeelt stabilt på pitch. (den halter en ganske lille smule med hastigheden indtil der er gået få minutter.) Dog kører den helt stabilt, hvis i forstår. Jeg synes, at det er en hurtig opstart og mener, at dette vidner om god smøring af motor samt god kontakt/grip mellem de drivende dele

Det meste af oxideringen underneden er fjernet - delene smurt med et tyndt lag olie - plus et par dele skaffet fra Ebay, hvis oxidering alligevel sætter ind på disse igen.

Gummidele incl. mellemhjulet har fået Rubber Conditioner - kontaktflade på mellemhjul har fået en mild ensartet tur med fint smergellærred efterfølgende. Bæltet er der ikke rørt ved. Lejerne på hhv. mellemhjul og trappehjul er renset og genopsmurt.

alle skruer - gevind - mv har fået fedt eller olie

Clutch demonteret renset - justeret pr. 3 skruer underneden. går fint.

spindelleje (center) har fået ny olie - dog har jeg ikke endnu anvendt den fine olie fra Robbie Sheridan - da jeg ønsker at spare denne indtil sidste gang, jeg tager tallerken af - der er stadig masser af småjusteringer og ting og sager, der skal gøres under tallerkenen. Foreløbig kører den med olie fra vistnok Joel for alm .justeringers skyld..

powerswitch har fået skiftet kondensatoren, da der var fuld gennemgang på denne. Skiftet til en tilsvarende af samme type og udseende selvfølgelig (Mustard) - Tak for hjælp til fejlfinding, Henrik. :cool1:

Et par dele led døden undervejs i processen: En set-screw havde sat sig uhjælpeligt fast og den gik i stykker, da jeg forsøgte at fjerne den. En circlip ligeså. Ellers er foreløbig det hele sluppet nådigt.

Tilbage står et par spørgsmål:

Den pladetallerkens strobe-prikker synes anderledes opmarcheret end de prikker og mønstre, der findes på mine to MKII-TD-124'ere (Beogram 3000) - sig mig, findes de strobesystemer i flere versioner?? er der forskel på MKI og MKII - tallerkenerne desangående? Hastighederne 33 og 78 kan jeg aflæse, men ikke 16 og 45 ?!?!

Efter demontering af bundplade - trustplate - rensning- samling og påfyldning af Joel's lejeolie til centerspindel er run down-hastigheden på pladetallerken faldet fra ca. 1 min 20s sek til det halve (ca. 40 sek) - hvordan kan dette forklares?

Jeg påtænker at anskaffe en ny bundplade (fx fra Audiosilente) - med tilhørende trustplate og tætningsskive samtidig med slutpåfyldning af Robbie Sheridans Olie - vil dette med sikkerhed kunne bringe friktionen ned til et minimum i dette leje??


Så vil jeg betragte første halvleg med restaureringen af denne pladespiller som færdig: Dernæst kommer overvejelserne om, hvor langt, jeg vil strække mig for at få den så støj/rummelsvag som muligt, men først vil jeg erfare, hvordan den lyder, som den er konstrueret - før jeg griber til yderligere. (her kan forlængerestængerne ved motoren, så man kan montere dobbelt-gummi eller muligvis Hanzi-fjedre, fx komme på tale)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » fre 17. mar 2017 09:15

Jeg kan ikke forklare #1
Mht til olien er det nok fordi du har renset lejet og bruger en lidt tyndere olie end der oprindeligt var i lejet: pas på med Joels olie: jeg brugte det sæt han solgte i motoren da jeg fik min: rensede lejer og smurte. seks år senere havde rensemidlerne i den olie han leverede koagoleret til en gummiagtig masse som gav alt for lav omdrejningshastighed. Jeg forventer at Robbies olie holder bedre da det er en olie uden additiver.

Jeg ved ikke om der er den store forskel mht bundplader, men thrustplaten er vigtig. for tiden er det bedste materiale Turlon som er hårdere end den traditionelle plade. (Audiosilente har dem vidstnok). MEN jeg går med ideen om at bruge en safir kugle og phtustplate fra true-point audio. Safir er jo knaldhårdt men skørt: et let slag og så knækker det så pladetallerkenen skal løftes fri af lejet når pladespilleren flyttes rundt (jeg havde adskillige knækkede safirer i min SOTA af den grund).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf KlausM » fre 17. mar 2017 12:16

Fredmarantz skrev:Jeg fik stor stor hjælp fra KlausM med motorrenovering (igen Tak Klaus :thumbsup: )

Det var da en fornøjelse :lol: '

Fredmarantz skrev:Tilbage står et par spørgsmål:

Efter demontering af bundplade - trustplate - rensning- samling og påfyldning af Joel's lejeolie til centerspindel er run down-hastigheden på pladetallerken faldet fra ca. 1 min 20s sek til det halve (ca. 40 sek) - hvordan kan dette forklares?

Vh
Freddy

Har du kommet nok olie i, så begge lejer (også det øverste) er smurt, jeg kan ikke lige huske hvor meget der skal fyldes i, men omkring 1/3 af hullet skal fyldes, mener jeg, så olien når helt op til det øverste leje.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. mar 2017 23:27

Joh - jeg synes, at jeg har postet pænt meget (3½ml) ned i lejet/på kanterne ligeledes + noget på spindelen inden isætning. Checkede ved at tage tallerken af igen og så, at der var flydt noget, som jeg tror er oveskudsolie ud på området omkring spindelhullet (er nu tørret væk).

De bronzelejer, der sidder på en MKI - er det også sintrede? - ved nogen det?

Jeg tror altså, at jeg køber et nyt sæt trustplate + foringspapskive + bundplade (Bronze - jeg synes nu, at det ligner messing voldsomt meget) - Den oprindeligt trustplate i en art plast var konkav - ganske som forventet. Jeg vendte den bare om, og så blev den jo konveks, men jeg regnede med at vægten af tallerkenen var så stor, at den langsomt ville presse denne plastskive i retning af lige eller konkav igen. Kuglen er heller ikke udskiftet., da den for det første så "pæn" ud og ligeledes gled den uhindret rundt i sit eget leje i enden af spindelen. Selve spindelakslen er flot uden mærker.

mht. strobelyset og aflæsningen af hastigheder: som tidligere skrevet, så kan jeg kun aflæse 33 og 78 - men ikke 16 og 45, hvilket jeg finder højst besynderligt.

Her er lidt bilelder af de nævnte ting - bemærk venligst teksterne ved billederne :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » lør 18. mar 2017 00:40

Jeg prøvede min ide om safir-leje af på DIY audio og fik et interessant svar fra Steve:

The thing about using hard rigid thrust pads is that they don't indent from the pressure above. Therefore, the bearing ball never centers. This, over time allows the shaft to work against the bushing walls more so than it would if the shaft were well centered over the indentation in the pad.

I suspect that there is more noise generation to be dealt with at the bushing walls than there is noise at the thrust....providing that the thrust isn't damaged in any way.

Hvis han har ret (og det synes jeg det ser ud til) er bundlejet beregnet til at bukke og det vil derfor ikke være en god ide at skifte det.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 00:54

Interessant - måske jeg skulle vende trustplaten igen og fastslå om den åbenbart forkætrede spin-down tid øges = mindre friktion og forhåbentlig også spindelstøj?

Lige nu kan man vel nærmest sige, at spindelen og kuglen "danser" rundt på en enten konveks eller måske endda lige/plan trustplate?

Det bruges sgu en del olie på denne eksperimenteren - hver gang jeg lukker op for lejet i bunden, så fiser der jo noget ud......Derfor venter jeg altså med Robbies olie til jeg er klar på, hvad der bør gøres endegyldigt......
Det er også noget af et arbejde, hver gang der skal åbnes for lejet - andre får det til at lyde let, men det synes jeg altså ikke.

Man kan vel nærmest kalde min dog sparsomme Joel-olie for testoliebeholdning.

Er der nogle erfaringer - indspark vedr hastighedsaflæsningerne på stroben?? (det er jo et for mig noget uforståeligt fænomen at jeg ikke kan aflæse mere end 2 hastigheder) - har jeg vendt skidtet rigtigt? - er der noget fims med 50/60Hz-spøgelset?? andre ting at være opmærksom på desangående?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 177 gæster