Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Analog når det bedst

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Jan » lør 18. mar 2017 01:45

Fredmarantz skrev:Er der nogle erfaringer - indspark vedr hastighedsaflæsningerne på stroben?? (det er jo et for mig noget uforståeligt fænomen at jeg ikke kan aflæse mere end 2 hastigheder) - har jeg vendt skidtet rigtigt? - er der noget fims med 50/60Hz-spøgelset?? andre ting at være opmærksom på desangående?


Den vender på hovedet, men med den rigtige side opad, de "50Hz" står på hovedet nu, den skal bare vendes så du kan læse det.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 01:47

ok- det prøver jeg lige - tak!! :thumbsup: - jeg rapporterer tilbage.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 02:02

:thumbsup: Jeps :thumbsup:

Strobe-problemet løst. Hvorfor havde jeg ikke grejet den......det virker jo totalt logisk. Selvfølgelig skal det kunne læses retvendt. Jeg havde bare lige i min iver antaget at kik-hullet ned i strobeafdelingen skulle være så stort som muligt - dooohhh...

Tak Jan!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Jan » lør 18. mar 2017 02:03

Så lidt, dejligt når det virker :thumbsup:
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » lør 18. mar 2017 16:07

Fredmarantz skrev::thumbsup: Jeps :thumbsup:

Strobe-problemet løst. Hvorfor havde jeg ikke grejet den......det virker jo totalt logisk. Selvfølgelig skal det kunne læses retvendt. Jeg havde bare lige i min iver antaget at kik-hullet ned i strobeafdelingen skulle være så stort som muligt - dooohhh...

Tak Jan!

Vh
Freddy

Kan du poste et billede af hvordan den vender nu?
som ikke-Thorens td-124 ejer, forstår jeg ikke helt hvordan den bracket kan vende anderledes + påvirke aflæsningen, men det virker interessant og spændene, så jeg vil gerne forstå, til den dag jeg bliver den heldige ejer af en TD-124 ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 16:38

errrr-det bliver ikke helt så let, da jeg har fået monteret pladetallerkenen igen....men hvis du finder billedet af min bracket et apr indlæg tilbage - så er her, lånt fra nettet, et billede af den sorte metalbracket, som i dette tilfælde vender "rigtigt" ift. mit tidligere omtalte issue med stroben.:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » lør 18. mar 2017 16:55

Aha - okay, det giver mening, og årsagen til at du ikke kunne aflæse værdierne var det så at lyset ikke kunne skinne på de rigtige "prikker" pladetallerkenen pga bracket var i vejen?
eller fordi du ikke kunne se spejl-billedet pga bracket?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 17:06

Jeg tror, at den vendte "bracket" kan have begge funktioner, men jeg tror også, at den primært blænder af for min aflæsning af irrelevante prik-rækker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » lør 18. mar 2017 17:26

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at den vendte "bracket" kan have begge funktioner, men jeg tror også, at den primært blænder af for min aflæsning af irrelevante prik-rækker.

Vh
Freddy

Tak for forklaringen - så er jeg med ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf sej » lør 18. mar 2017 18:35

TD 124 er en herlig maskine, der giver anledning til meget godt vintage snak.

Den sorte stroboskopskærm kan vendes alt afhængig af om pladespilleren kører med 50 eller 60 Hz, og blænder af for visning for den irrevante frekvens. Så den sidder rigtig nu.

Husk at vende den, når du skal have pladespilleren med til USA !

Venlig hilsen
Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 18:59

Ja- det er en fed maskine, som kan bringe de fleste mænds naturlige trang til mekanik op i det røde felt. Bestræbelserne på lydefri og glat gang og indstilling/justeringer osv...den har det hele. Tilmed et flot design (måske en kende gammeldags i forhold til fx Luxmans flotte modeller). Vi husker vel mange af os den tid, hvor man kunne købe tekno - mekano Bilofix - dampmaskiner og andre teknikudfordrende ting i legetøjsforretningerne - det var enhver rask drengs hedeste drømme - ja...og et elektrisk tog osv.....
Som vintagenørder kan vi bl.a. folde os lidt ud med højttalerrestaurering/bygning - restaurering af pladespillere - ligeså med båndoptagere...... Dette pilleri er enestående at lave - i hvert fald for mig.

mht den forkætrede sorteloxerede strobe-"bracket" - så kan den jo vende på 4 måder. 2 rigtige (alt efter 50 el. 60HZ) - og 2 forkerte og jeg valgte selvfølgelig én af de forkerte.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. mar 2017 23:49

Ja- så fik jeg lige lyst til at flashe en smule - bl.a. strobe-anordningen - nu kan man da se, (selv om billedet er uskarpt), at det virker.
Samtidig fik jeg luftet de to andre TD 124'ere også - så jeg har kunnet sammenligne opstartstider - og hvor lang tid, hver enkelt tog om at sætte sig fast i korrekt hastighed - lyde på motorer - spin-down - tider pr. styk osv...her er nogle indtryk af dén seance:

obs: Det er resten af min opsparing, der ligger på de roterende pladetallerkener ..... ;)

Resten af arbejdet med arm - trafoer og pick-up's osv kommer senere, når værket kører optimalt......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Tonni » søn 19. mar 2017 11:47

FLOT! :OLO:

Jeg glæder mig især til at høre mere om LYDEN!!! ;)

Men da jeg må "nøjes med en enkelt 124'er, er jeg da en "smule" misundelig. Min sure opsparing gik til kone, børn, og så videre... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » søn 19. mar 2017 12:14

Fredmarantz skrev:Ja- så fik jeg lige lyst til at flashe en smule - bl.a. strobe-anordningen - nu kan man da se, (selv om billedet er uskarpt), at det virker.
Samtidig fik jeg luftet de to andre TD 124'ere også - så jeg har kunnet sammenligne opstartstider - og hvor lang tid, hver enkelt tog om at sætte sig fast i korrekt hastighed - lyde på motorer - spin-down - tider pr. styk osv...her er nogle indtryk af dén seance:

obs: Det er resten af min opsparing, der ligger på de roterende pladetallerkener ..... ;)

Resten af arbejdet med arm - trafoer og pick-up's osv kommer senere, når værket kører optimalt......

Baseret på mønterne ser det ud til at de to Beogram 3000, kører meget ligt?
Har du fjernet Hijack fra Ortofonen?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. mar 2017 12:18

De kører alle 3, som de skal (mht. hastigheden). Mønten pr. den til venstre er en 50 øre og er ikke helt så synlig. Den kom også på lidt før, da jeg kun har to arme. :thumbsup: Mønterne kom på, så jeg på afstand kunne se, om alle tre kørte rundt.

Tilbehøret til MKI (den t. venstre) er gemt, indtil det skal på i forbindelse med arbejdet med arm - PU osv.....(hi-jack'en ligger og venter på montering.)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 178 gæster