Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Analog når det bedst

Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 17:30

Nå folkens, så blev det min tur (igen) til at blive besjælet med en fin Thorens TD124 - denne gang en MK 1. :p

Historien er, at jeg her midt i december 2016 fik en SMS fra en orkester-kammerat, som udemærket vidste, at jeg var glad for vintage- hifi-udstyr. Han havde været på besøg i en antikforretning i det vestjydske. Der så han en ensom ældre pladespiller - og tog et billede - og spurgte, om jeg var interesseret.


Det var jeg :p - og tog derud. Jeg fik hilst på den flinke og fortællelystne antikvitetshandler, som kunne det meste af historien på den nu desværre afdøde tidligere ejer og vi kunne placere indkøbet i omegnen af 1960 - '61. Grammofonen har tilhørt en ældre kvindelig læge, som nu var død i en meget høj alder. En kvalitetsbevidst- beleven og berejst dame. Hun havde købt den fra ny.

Vi fik handlet af - og hjemad gik det med den gamle grammofon. Nedenfor viser jeg lige en række billeder, som beskriver detaljer og tilbehør til den fine sag.

Rækkefølgen på billeder skulle have været omvendt - det forstår jeg åbenbart ikke at administrere........Det allernederste billede er det billede, som min kammerat sendte mig pr. SMS.


En helt igennem skøn historie og en skøn oplevelse. Nu forestår det obligatoriske restaureringsarbejde.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Louis » ons 28. dec 2016 17:34

Bumb - der ramte kæben lige bordet :shock:

Sikke et fund. Og så alle de dejlige Spu'er..

Tillykke er kunnet fattigt ord ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 17:42

Kæft et fund! - tillykke, og tak for de fine billeder!
Det er godt at vide den er kommet til den helt rette, der værdsætter ikke bare apparatet for dets kvalitet og lydmæssige formåen, men især historien og originaliteten.
Dette må være noget af det tætteste vi kan komme en time-capsule unit!
Glæder mig meget til at se den i ren tilstand!

Kan nogle af SPU'erne spille, tror du? - det kunne være sjovt at holde den helt original! :D
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 17:44

Tak Louis og Søren! - jeg er også selv lidt rundt på gulvet. Jeg får brug for at oprette en tråd om SPU'er og i det hele taget de gamle Ortofon pick-up'er (mono's). Jeg har aldirg rigtigt interesseret mig for De gamle Ortofon pick-up'er - nok mest fordi "rønnebærrene var sure" = havde næppe råd. Men nu ligger de her og så skal man jo have sat sig ind i dem alle.

Det er godtnok en fin rig- med følgende udstyr

TD-124 MK1
Ortofon plinth
2 x JS - 0,32M trafoer
1 A 25 rød med to kontakter bagud og kan ikke passe på en SME el. andet "moderne".
1 SPU-G/
1 pick - up til 78'ere med to kontakter bagud igen)
1 SPU- 25 i G-hus
1 Ortofon SMG-212
1 Ortofon Hi-jack (armlift) med kuglehåndtag.

Under støvet er det hele relativt velholdt - dog er der metaldele under dæk, som er oxiderede - også lidt mere end jeg kan lide.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 17:56

santashooter skrev:
Kan nogle af SPU'erne spille, tror du? - det kunne være sjovt at holde den helt original! :D


Jeg ved endnu ikke, hvilken stand PU'er er i - men det kommer. Den skal nemlig holdes HELT original, som det overhovedet er muligt -

da det netop er en "time-capsule" - så vil det være rengøring "a la Herning" - service og vedligehold på alle lejer incl. den forbistrede motordel - opjustering og om muligt ophængsudskiftninger i den nænsomme afd. - Desuden skal der nok skiftes Mushrooms.... men ellers...ja, original.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 18:05

Fredmarantz skrev:Under støvet er det hele relativt velholdt - dog er der metaldele under dæk, som er oxiderede - også lidt mere end jeg kan lide.


På næst-øverste billede ser jeg lidt rust/oxidering/smuds under pladetallerkenen - er det dette du mener?
edit: på løfte-bøjlen til top-platter, menes der.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf MDA » ons 28. dec 2016 18:10

Wow Freddy, det var en af de gode du fik fat i der.
Rigtig fin julegave :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » ons 28. dec 2016 18:15

Tillykke: velkommen i klubben. Du kommer nok ud for en (lydmæssig) overraskelse af de positive.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf paul » ons 28. dec 2016 19:09

Tillykke

Den slags fund går vi nok alle og drømmer lidt om, jeg er ellers ikke til thorens
-- men den du har fundet der er lækker ud over det sædvanlige
hmm.. måske skulle man.. en dag.. hmmm

Paul
paul
 

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf KlausM » ons 28. dec 2016 19:10

Endnu en motor... :lol:

Tillykke

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 19:10

santashooter skrev:
Fredmarantz skrev:Under støvet er det hele relativt velholdt - dog er der metaldele under dæk, som er oxiderede - også lidt mere end jeg kan lide.


På næst-øverste billede ser jeg lidt rust/oxidering/smuds under pladetallerkenen - er det dette du mener?
edit: på løfte-bøjlen til top-platter, menes der.


Tak skal i alle have. :thumbsup:

Frederik: Du er jo en erfaren herre...også når det kommer til Ortofon og ikke mindst deres Pick-up'er - jeg håber rigtig meget på lidt eksperthjælp til identifikation og brugsmuligheder på de pick up'er, som jeg har erhvervet mig, når jeg får startet min tråd om disse.

Søren: Der er ikke rust på overfladen og toppen af riggen incl. værket og begge tallerkener, men du har ret i at der bla. sider noget på det løftehåndtag, der er til løft af "upper platter". . Det er dog visse steder under dæk væsentlig værre. Billeder af dette kommer, når jeg for alvor tager fat.

Mads: Tak for det - det er nemlig en god personlig julegave til far :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 19:12

KlausM skrev:Endnu en motor... :lol:

Tillykke

MH Klaus


Ja- dér rammer du mig lige i polledrengen - du ved jo, at jeg i nogle år efterhånden har taget tilløb til motorrenoveringen af mine 2 MK 2'ere- men nu kan der vel blive en art serieproduktion ud af det :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Tonni » ons 28. dec 2016 19:32

Hold da lige fest! Nummer tre i rækken? Du er da rigtig kommet i problemer... Og nej. jeg har ikke flere kugler! :lol:

Men. STORT tillykke med erhvervelsen!

Jeg er slet ikke, nej slet ikke, misundelig! :oops: Men tænker da over jeg havde en smadret SMG-212 og SPU E G/T der sad på min, da jeg så den første gang... Nu må jeg så "nøjes med" AS212 i stedet. Men det går jo nok også... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf møffe » ons 28. dec 2016 20:27

HA...! Jeg håber at den har været rigtig billig. Sikke en gang gammelt bras. :thumbsup:
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » ons 28. dec 2016 21:05

Jeg er helt med på en SPU tråd: Jeg har lige købt en GM/II fra Ortofons 'Skattekiste' og jeg er sørme positivt overrasket. Den mangler Royals perspektiv og kontrol og Anni 90erens neutralitet. Men hvor er der bare tryk på den når den spiller Hendrix og Steely Dan. Jeg har ikke prøvet den med opera endnu....
Jeg vil prøve nogle bedre ledninger senere: jeg har et ekstra sæt Sølv-litze fra Ortofon og et sæt vidst nok hunde-dyre sølv-ledninger fra AudioConsult som sad i min Anni85.
Der skal nok en eller anden form for adapter til dine mono pickupper til....
Til dine 'Mushrooms' ville jeg begynde med at lægge dem i Lacrosse....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster