Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Analog når det bedst

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Sorenki » søn 19. mar 2017 12:25

Fredmarantz skrev:De kører alle 3, som de skal (mht. hastigheden). Mønten pr. den til venstre er en 50 øre og er ikke helt så synlig. Den kom også på lidt før, da jeg kun har to arme. :thumbsup: Mønterne kom på, så jeg på afstand kunne se, om alle tre kørte rundt.

Tilbehøret til MKI (den t. venstre) er gemt, indtil det skal på i forbindelse med arbejdet med arm - PU osv.....(hi-jack'en ligger og venter på montering.)

Vh
Freddy

Ah - jeg tænkte mønterne var for at sammenligne opstartstider - og ja armbegrænsningen må vi (de fleste af os ihvertfald) jo leve med. :lol:
Giver mening at Hijack'en er gemt til senere, ville bare høre - ville jo ikke ligne dig at pille den af for "for good". ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. mar 2017 12:37

Ja- Hi-jack'en med kuglehåndtaget er jo et særdeles frækt tilbehør - sammen med de to JS-trafoer #41 0,32M under dæk - samt selvf. de fine SPU'er, som fulgte med. Nu håber jeg så bare, at disse pick-ups er i god stand, det bliver svedent at skulle ud og købe sådan én eller to :shock: . Det skal på det hele, skal det - sådan har den jo stået i hele sit liv.

Ved ikke, om jeg har nævnt det før, men jeg fandt et gummistempel på undersiden af mellemhjulet. Stemplet siger "06. oct. 1962"

Tonni: Ja- den er sgu flot. Jeg tror, at jeg er ligeså spændt på lyden - og det skal jeg selvfølgelig nok rapportere tilbage om, når jeg kommer så langt. Jeg arbejder desværre (når det kommer til denne type arbejde) meget langsomt og nærmest overomhyggeligt - så lidt tid vil der stadig gå. Jeg er mildest talt spændt på pu'ernes tilstand og denne vil selvsagt også have voldsom betydning for lyden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2017 23:37

Nu kom jeg lidt videre med at få samlet stumperne sammen og få den prøvespillet. Den er nu pudset lidt op - og absolut nødvendig service er foretaget som tidligere beskrevet.

Jeg smider lidt nogle få billeder af riggen, hvor den er sat i prøvedrift - der ser sgu godt ud, synes jeg :p : Lytteindtryk af SPU'en på den pladespiller kommer senere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Tonni » tirs 28. mar 2017 07:19

HOLD DA HELT MAULE! - Hvor er det SMUKT!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Louis » tirs 28. mar 2017 07:30

Tonni skrev:HOLD DA HELT MAULE! - Hvor er det SMUKT!!! :OLO:


Jeg stemmer i! Den er blevet rigtig flot :OLO:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf bjerager » tirs 28. mar 2017 07:39

Sukker saligt....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf KlausM » tirs 28. mar 2017 08:25

Sådan et højglanspoleret SPU pick-up hus klæ'r nu den pladespiller godt!!

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. mar 2017 08:36

Ja- det er et stilrent hus. Jeg har egentlig kun pudset det med en blød klud med lidt af "det blå" på. Jeg har ikke poleret på det. mon ikke, at huset ikke er i bakelit, men i plast? - det gik man vel over til på et tidspunkt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » tirs 28. mar 2017 14:51

Jeg tror de gik direkte over til en metal-legering og så nu tilbage til deres 'grinded wood'
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jun 2017 13:49

Nå - nu lidt nyt herfra vedr. den omtalte Ortofon-Thorens:

Jeg har haft den i drift lige siden og grundlæggende er den fin fin. Der er dog to ting, som jeg stadig har lyst til at adressere - hvoraf den ene af disse er helt nødvendig:

1:: Den har noget rummel - og jeg tror, at jeg nok vil eksperimentere lidt med hovedlejet. Jeg har luret lidt på, om jeg skulle købe et bronze-kit - bund - + papskive med tilhørende skruer - sætte en ny trustplate i - og smøre op igen. Den kører egentlig fint og har spinn-down på ca. 1 min - alligevel føler jeg, at rummelniveauet er lidt i overkanten af, hvad jeg tidligere har været vant til - men det er jo netop et issue, som har optaget mange Thorens TD124-ejere gennem tiden. :QQS: (en erfaren mand sagde for nyligt til mig, at det er en obligatorisk øvelse med alle TD124'ere.)

2: Det andet, som er mig en gåde er (og det er så dét, som jeg synes er strengt nødvendigt at få has på), at selve switch-anordningen på Thorens (altså den mekaniske switch on/off inde under dæk) jo har en polyester kondensator tilknyttet. Hvis den kondensator går i stykker og der bliver fuld gennemgang - så kører Thorensen bare den er sat i en stikkontakt. Altså switch ON/off- muligheden er sat ud af kraft. Den kører lifligt videre, selv om den er slukket på betjeningsgrebet. Hmmmm....

Dette er sket 2 gange siden jeg købte den. Jeg har erstattet den oprindelige Mustard-kondensator med en tilsvarende Mustard. Værdien er 400V 47000pF (0,047uF ) - er det en rigtig værdi til dette formål? -

Hvor vigtig er værdien her? - og kan jeg med fordel udskifte til en anden mere robust værdi - eller type?

Ville det være godt at sætte en såkaldt X2 polyesterkondensator her? Værdi??

Det gør jo ondt på mig, ved I - hvis jeg skal ændre ret meget på det - men det ser altså ud til, at det nok kan blive nødvendigt - hvad siger I?

Edit: Jeg fandt denne tekst på Vinylengine: "10 Nano Farad (nF) at 220 V was the original value but I'd replace that with one of a higher voltage rating (400V) to give you a greater safety margin".

Skaber dét mening? - hvis det gør det, så har jeg jo allerede sørget for en 400V-kondensator. Men hvorfor fortsætter mine så med at få fuld gennemgang og hermed blive defekte efter et stykke tid?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf spuncut » søn 4. jun 2017 15:21

Hej Freddy
Kondensatorens funktion er at slukke den gnist der dannes når selvinduktionen i motoren afbrydes, gnisten vil ellers slide voldsomt på kontaktfladerne. En nymodens selvhelende X2-kondensator eller et RC-led vil uden tvivl holde længst. Værdien er ikke særlig kritisk 1nF - 1µF så længe motoren standser når der afbrydes.
MVH Hennng
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf KlausM » søn 4. jun 2017 16:17

Fredmarantz skrev:1:: Den har noget rummel - og jeg tror, at jeg nok vil eksperimentere lidt med hovedlejet. Jeg har luret lidt på, om jeg skulle købe et bronze-kit - bund - + papskive med tilhørende skruer - sætte en ny trustplate i - og smøre op igen. Den kører egentlig fint og har spinn-down på ca. 1 min - alligevel føler jeg, at rummelniveauet er lidt i overkanten af, hvad jeg tidligere har været vant til - men det er jo netop et issue, som har optaget mange Thorens TD124-ejere gennem tiden. :QQS: (en erfaren mand sagde for nyligt til mig, at det er en obligatorisk øvelse med alle TD124'ere.)

Jeg tror ikke at rummel kommer fra hovedlejet, men en stærkere bundplade og en ny thrustplate, er sikkert en god ide under alle omstændigheder. Har du prøvet det her trick, det nedsatte rummel hos mig, til et niveau der gjorde min td124 brugbar for mine ører:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=523&p=4485#p4485

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Tonni » søn 4. jun 2017 21:00

Mon ikke det er afbryderen der glemmer at klikke ud, en gang i mellem, når du slukker?
At kondensatoren skulle lave sådan fejl periodisk, anser jeg for meget lidt sandsynligt. Men at fjederen i kontakten er småtræt. Det er nok nærmere der du har nissen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf his067 » søn 4. jun 2017 21:22

mht Rummel bliver du nok aldrig helt af med den, men der er et par fif: #1: Et nyt mellemhjul fra Audiosilente (ikke fordi det har bedre gummi, men fordi det har en ny bronzeforing, og #2: Fjderophæng til motoren fra Hanze HiFi. Begge dele er rimelige i pris (omkring €40-€50). Det er også vigtigt at sørge for at ledningerne fra motoren er så bløde som muligt og at de ikke rører ved noget.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et besøg hos en Antik-forretning (Thorens TD124 mk 1)

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jun 2017 21:33

Tak Frederik!

Jo - det er ALLE de dér fif, der åbenbart som et samlet hele gør det onde ved rummel-issuet. Jeg tager dem ét ad gangen, da jeg ikke kan have pladespilleren står adskilt i længere tid på bordet i stuen :-)

Jeg har faktisk anskaffet mig fjedersættet fra Hanze og ligeledes forlænger-stængerne til motoren -

Der siver en kende olie ud fra bundlejet på hovedlejet /spindel - så jeg tænker også, at det under alle omstændigheder skal ordnes med nye bundfittings.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster