Udskiftning af arm på TD125

Analog når det bedst

Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Bornholm » søn 29. jan 2017 11:15

Hi folks
Hvor er det lige, at jeg finder opskriften på at sætte en SME 3009 Improved på min Thorens TD125, når jeg har pillet Ortofon-armen (med Ortofon hus i øvrigt, den er købt sådan - med DIN stik til armen). Er det noget med, at der skal være c.218 mm fra center af pladetallerkenen til center af armens leje?
Bornholm
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 aug 2012

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Sorenki » søn 29. jan 2017 11:44

hej Bornholm
jeg ville anbefale dig at lave et nyt armboard til din thorens, da der skal skæres ud specifikt til SME-en. en anden mulighed er at købe et færdigt board på ebay.

http://www.ebay.de/itm/THORENS-TD125-MK ... SwQItT8LdL

Kan vedhæftede template bruges?
218.5 mm er afstanden du skal bruge :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Bornholm » søn 29. jan 2017 11:57

Hej santashooter

- tak for svaret, som giver nye overvejelser.

Der er Ortofonskilt på grammofonen og armen hedder vist AS-212 - den skal jeg da ikke lade sidde vel?
Kører lige nogle ærinder.
Bornholm
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 aug 2012

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Bornholm » søn 29. jan 2017 12:32

Nå, men jeg finder nu nok et andet arm board. Tak for hjælpen so far :-)
Bornholm
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 aug 2012

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf his067 » søn 29. jan 2017 13:27

SME armen er væsentligt ringere end Ortofon AS212 i min mening. Behold den dog endeligt (og hvis du ikke vil beholde den, så send mig en PB, så jeg kan give et tilbud på at købe den).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Tonni » søn 29. jan 2017 18:05

Enig med his067 her! Har både AS212 og SME 3009 Ser.II. Og her er det AS212 der vinder!
Det er så på en Thorens 124, og ikke en 125. Men alligevel!

Men et ekstra armboard, og den template santashooter postede, giver dig da muligheden for selv at prøve dem mod hinanden... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4809
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf sorenb » søn 29. jan 2017 18:33

his067 skrev:SME armen er væsentligt ringere end Ortofon AS212 i min mening. Behold den dog endeligt (og hvis du ikke vil beholde den, så send mig en PB, så jeg kan give et tilbud på at købe den).

Har bemærket (måske forkert?) at du ikke er meget for SME-armene, hvorfor? måske mest vedr. de ældre SME'er?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf his067 » søn 29. jan 2017 19:17

Søren, igennem årene jeg har haft SME 3009/II, 3009/II imp, 3012/II, M2-12R. De er såmænd meget gode, men ikke rigtigt gode. Med hensyn til 3009/3012s (non-imp) synes jeg de er væmmelige at håndtere: knivlejerne er mægtigt sprælske og jeg synes ofte at armene smutter af hænderne. Hele 3000-serien lider også under en dum konstruktion af bajonetfatningen som simpelthen bare er klemt fast i armrøret (den lille skrue som sidder under armrøret er der kun for at sørge for at fatningen ikke glider fremad. Den er ikke til at spænde fatningen fast imod armrøret). Med andre ord ser jeg et potentielt tab i den overgang og også i knivlejet. Poul Ladegaard vist i en artikel i High Fidelity for mange år siden at 3009/imp i lighed med mange andre arme, havde mange resonanser (på daværende tidspunkt var det kun Mørch og AS212 som ikke havde resonanser).

M2-12R er ikke dårlig: fatningen sidder bedre fast end i 3000-serien, men slidsen i fatningen passer ikke helt til SPU pickupper: de kan drejes 6-10° og det er i min optik for meget. Lejerne var sådan set meget fine, men jeg havde alligevel en fornemmelse af at der var en smule slup i det vertikale leje, og da det viste sig at vægtindstillingen var helt i skoven (SME sendte mig en ny Way-rod da jeg klagede over det, men det tog sin tid da de først skulle lave dem. Jeg tror jeg må have været en af de første til at klage over det!) tabte jeg respekten for deres kvalitetskontrol.

Selvom Thomas Schick armen tog 18 måneder om at nå frem synes jeg stadig den var ventetiden værd.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf hmt » søn 29. jan 2017 23:06

R-versionerne af 3009 og 3012 er noget bedre end de andre udgaver, måske med undtagelse af serie I af 3009, som jeg aldrig har hørt. R-udgaverne har dobbelte lejer og er ikke gummiafkoblet på bagstykket af armen. Men jeg bøvler også med montering af SPU på min 3012r, og måske er det et konstruktionsproblem, selvom jeg ikke synes det er så indgående beskrevet på det store www.

Schick armen er vist mest ideel til SPU, men korriger mig gerne. Det er en super flot arm i al sin enkelhed. Ortofon armene er virkelig gode. Men stod i skyggen af SME-armene, da de i sin tid blev lanceret. Efter at have haft flere SME-arme må jeg også sige at de er virkelig lækkert lavet, og man kan stadig få reservedele eller renoveret sin arm på fabrikken, hvilket også gælder for de helt gamle serie I arme. Jeg ærgrer mig så over at jeg solgte min AS-212. Men den gør så god tjeneste hos Tonni, og det er jeg glad for.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf sorenb » man 30. jan 2017 00:13

OK, kan sagtens nikke genkendende til at 3000-serien kan være noget løs i koderne.
Undrede mig blot over AS-212 skulle være 'markant' bedre ... den synes at være noget svag omkring kontravægt loddet; der er ihvertfald en del der oplever at armen knækker.
Ligger du evt. inde med Ladegaards artikler desangående?

his067 skrev: tabte jeg respekten for deres kvalitetskontrol

...og Linn også, om ikke jeg husker helt galt ;o)
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf his067 » man 30. jan 2017 00:48

sorenb skrev:OK, kan sagtens nikke genkendende til at 3000-serien kan være noget løs i koderne.
Undrede mig blot over AS-212 skulle være 'markant' bedre ... den synes at være noget svag omkring kontravægt loddet; der er ihvertfald en del der oplever at armen knækker.


Ja, men det er fordi den plastik, som Ortofon brugte sommetider smuldrer (formodentlig fordi pladespilleren har stået i stærkt sollys) eller fordi armen lider decideret overlast. Min AS212 knækkede, da den faldt ned fra en hylde, men den reparation var nem: 5 sekunders lim og et stykke messingstang af den rigtige diameter. Den knækker nok aldrig igen. 8)

sorenb skrev:Ligger du evt. inde med Ladegaards artikler desangående?


Desværre, nej.

sorenb skrev:
his067 skrev: tabte jeg respekten for deres kvalitetskontrol

...og Linn også, om ikke jeg husker helt galt ;o)


Nah, der er næsten 35 år imellem de to begivenheder ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf hificlassic » man 30. jan 2017 12:21

Jeg har et armboard du må få gratis
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf sorenb » man 30. jan 2017 13:40

his067 skrev:Ja, men det er fordi den plastik, som Ortofon brugte sommetider smuldrer (formodentlig fordi pladespilleren har stået i stærkt sollys) eller fordi armen lider decideret overlast. Min AS212 knækkede, da den faldt ned fra en hylde, men den reparation var nem: 5 sekunders lim og et stykke messingstang af den rigtige diameter. Den knækker nok aldrig igen. 8)


Mener at huske, at Ladegaard i anden sammenhæng dokumenterede at på Mørch-armen vil selve kontravægtpinden "logre" (vist Ladegaards udtryk), og at den effekt sammen med for stramme gummi-bøsninger i vægtlodderne kunne give anledning til uønskede betoninger.
Det er nok et kompromis at Ortofon har valgt plastik, og ikke en messingstang med gummi omkring, eller endnu bedre sorbothan.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf his067 » man 30. jan 2017 17:42

Du har, så vidt jeg ved, ret.
Mørch skærer et lille 'v' i gummiringene i kontravægtene fordi de var for stramme i den først produktionsrunde.

Mht Ortofon AS212 tror jeg de har indbygget en eftergivenhed i kontravægten ved at bruge en fjederbelastet 'finger' til at køre i rillen bag i armen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udskiftning af arm på TD125

Indlægaf Bornholm » tirs 14. feb 2017 12:41

hificlassic skrev:Jeg har et armboard du må få gratis


Lyder da interessant - er det med huller?
Bornholm
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 aug 2012

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 12 gæster