Sony PS-x50 pladespiller

Analog når det bedst

Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Alubrian » ons 19. apr 2017 20:26

Jeg er ny i dette forum, og har efter mange års pause med hi-fi fundet noget af det gamle frem fra gemmerne, og vil høre om der var nogen som har råd, eller måske andet brugbart viden om min pladespiller, lys er gået i det lille vindue xtal-lock system, elevator arm virker ikke mere, og tænd og sluk knap er lidt langsom i funktion.
VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Klausen » ons 19. apr 2017 21:25

Hey og velkommen til et super forum.
Tror at en gang rensning og smøring af det hele ville gøre underværker og er pæren røget kan der da nok findes en ny.

Men har du servicemanualen ellers kan den hentes her: https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-x50.shtml
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Alubrian » ons 19. apr 2017 21:33

Tak for svaret, det kigger jeg lige nærmere på, ville faktisk sælge og købe en anden, men prøver lige at gi den et skud af rensning.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. apr 2017 22:55

Du kan her se, hvordan andre har prøvet at løse lift-problemet - ganske vist på en -X60 . Det lader til at være gl harsknet olie og fedt.

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... st-9765294

Lad dig inspirere af tråden, men brug ikke en hammer på noget tidspunkt - please.

PÅ AK kan du søge på "Sony PS-X50" - og der kommer masser af hits...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Alubrian » ons 19. apr 2017 23:11

Hej Freddy tak for info, jeg prøver nogen af de tips som linket foreslår
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. apr 2017 23:33

ja- prøv det. Ting, der har stået meget længe, skal man altid nærme sig med en vis forsigtighed.

Gamle elektronikting, som primært forstærkere, men også andet, skal renses (omskiftere - potentiometre - evt. relæer) - skidt og møj skal skovles ud - elektrolytkondensatorer checkes og muligvis udskiftes - INDEN man sætter strøm til dem - og dette gerne over en såkaldt variotrafo. Helst med udlæsning af strømforbruget.

Mekaniske ting som fx pladespillere og båndoptagere - skal renses i evt. potentiometre - renses af for gl. fedt og olie - genopsmøres - kontakter skal renses - og der kan hurtigt være mere.

Hvis du foretager kyndig rensning og korrekt genopsmøring evt.opfyldning af fedt i liften - renser kontakter og potentiometre, hvor det er muligt - kan du endda risikere, at der kommer "lys i lygten, lille Mor", igen. Muligvis skal du også, hvis pladespilleren er remdrevet, have kigget til remmen og transmissionen. Er den direkte drevet, skal du måske rense lejet og hælde et par dråber frisk olie af den rigtige slags i. Desuden skal du være opmærksom på, at hvis der er styringselektronik, at der skal kigges lidt til de tidligere omtalte elektrolytkondensatorer og andet.

Her kan du, hvis du opretter dig som bruger, downloade både brugsvejledningen og servicemanualen:

https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-x50.shtml

Edit: Jeg ser så lige, at den pgl.- pladespiller er Direkte drevet.
og edit - edit: Jeg så også lige at Klausen jo allerede havde linket til Vinyl engine og manualerne.
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony PS-x50 pladespiller

Indlægaf bjerager » ons 19. apr 2017 23:55

Det er en af de maskiner jeg godt gad eje - fed motor, lækker tung arm, der fortjener en god stiv mc-pickup
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 154 gæster