Vintage elektronikkomponenter

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Gottschalck » søn 29. mar 2020 18:40

Hej vintagefolk.

Jeg ved ikke helt om der allerede findes en tråd om vintage elektronikkomponenter?

Hvilke komponenter er gode og hvilke skal man skifte og kassere?

Jeg gemmer altid sådan nogen ting, når jeg finder det og har fået at vide at noget at værd at gemme og noget værd at glemme.

Men hvad med disse ting? Jeg er i tvivl om de små brune Silvered Mica.
Hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf tctla » søn 29. mar 2020 19:46

Hej Jesper,

Dine gul-grønne "senneps-farvede" kondensatorer (i England kaldes de faktisk "Mustard-Capacitors") ændrer uhyre sjældent værdi og går lige så uhyre sjældent i stykker (læk / kortslutning). Det er nok nogle af de bedste vintage kondensatorer, der er lavet.
Dine modstande i de 2 skuffer er af fabrikat Beyschlag. For 10-15 år siden, ville jeg have sagt det samme om dem, men... På det seneste har jeg mødt adskillige af dem, der er skredet i værdi. Noget jeg ikke troede, kunne ske, så derfor: mål dem ud og skrot dem, der er udenfor tolerancen.
De resterende modstande, nogle af dem Vitrohm, har jeg ikke absolut tillid til. Igen, mål dem ud.
Rør-kondensatorer har jeg altid betragtet som nogle af de mest stabile små-kapacitet kondensatorer, der er lavet. Tiden indhenter dog også dem, og igen, som med Beyschlag-modstandende, jeg har mødt nedbrudte typer. Skredet i værdi og/eller lække.
Pærerne gi'r så'n set sig selv. Kan de lyse, når de får tilført korrekt spænding?
Nej = smides ud
Ja = gemmes
:thumbsup:
Silver-Mica kondensatorer er enten gode eller dårlige (surprise!)
Det falder til den ene eller den anden side; jeg synes nærmest ikke, jeg har mødt nogle, der er skredet en lille smule i værdi eller er en lille smule læk. Det er enten-eller.

Mvh,

/Torben

Edit:
Rettet div. stavefejl :oops:
Senest rettet af tctla søn 29. mar 2020 22:37, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Tonni » søn 29. mar 2020 20:13

Helt enig med Torben!
Beyslag er de vinrøde til venstre...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Gottschalck » man 30. mar 2020 20:48

Tak for svaret gutter,
Jeg gemmer hele dynen og smider lageret af Hunt kondensatorer ud.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Fredmarantz » man 30. mar 2020 23:22

Hvordan rangerer Philips "Tropical fish" kondensatorer? Hvilken type er de i øvrigt? (polyester er mit gæt)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf tctla » tirs 31. mar 2020 07:31

Fredmarantz skrev:Hvilken type er de i øvrigt? (polyester er mit gæt)

Vh
Freddy


Hej Freddy,

Metaliseret Polyester hedder det vist.
Kvalitet på linie med "Mustard Capacitors" men mekanisk er de nemmere, at ødelægge.
De skal ikke varmes meget op i tilledningerne, samtidig med at de belastes (f.eks ved udlodning), så slipper tilledningen taget i kondensatoren.
Nå ja, så er der jo point for kunstnerisk udførelse, der rigeligt ophæver det problem :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Elektronik » tirs 31. mar 2020 13:37

Gem pære fatningerne.
Har brugt flere til at ombygge dem til LED. ;)
Nu er det lidt unødvendigt, da man laver dem færdige og klar til brug. ;)
Google er din ven. :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. apr 2020 19:53

jeg har fundet lidt ekstra - men hvordan rangerer disse komponenter? - er de "troværdige" - Robuste - stabile? - hvordan er kvaliteten? - dårligt ry? - godt ry? Hvad kaldes disse typer?

Jeg har lagt 3 billeder op....

på forhånd tak :-)
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Sorenki » ons 1. apr 2020 20:08

De "gennemsigtige" kondesatorer er vidst nok styroflex produceret af BASF - såvidt jeg ved er de utroligt robuste :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. apr 2020 20:17

Det ville da være dejligt, hvis det er rigtigt - og hvor mon deres styrker bruges bedst?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf spuncut » ons 1. apr 2020 20:43

Sorenki skrev:De "gennemsigtige" kondesatorer er vidst nok styroflex produceret af BASF - såvidt jeg ved er de utroligt robuste :)


Styroflexkondensatorer kan dog skride i værdi ved opvarmning. Man skal derfor sørge for at have tilpas lange ben på dem når man lodder. Af samme årsag er benene ganske tynde.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf spuncut » ons 1. apr 2020 20:58

Mr Carlson har lavet denne fine gennemgang af de mest gængse kondensatortyper:
https://www.youtube.com/watch?v=67M7fsbLUIU
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. apr 2020 22:27

Tak for bidrag :thumbsup:

Hvad angår linket til ham Carlsson, så er der ganske vist en del at hente dér, men det fortæller ikke alt.

Jeg sidder ofte med nogle komponenter, som jeg på det nærmeste ikke ved, hvad er - ikke ved, om de skal ud eller gemmes til bedre tider - kan bruges i restaureringsøjemed eller ej osv.... Sådanne ting er ofte erfaringsbaserede ( samt beroende på hvor "stiv" i princippet omkring restaureringen man er ).

Et godt eksempel på hvad jeg mener, er, at sidder jeg fx med en TO92-transistor med navnet 2SC458, så vil de fleste nok chime ind og sige, at det er noget skrammel og at man bør skifte denne, hvor man kan. Den viden er så her begrænset til en enkelt transistor, men kan også i nogle tilfælde begrænses til hele grupper/typer af komponenter... som fx de Hunts kondensatorer, som er nævnt længere oppe. Også rart at vide, at sådanne ikke er værd at gemme på. Det nævner Carlsson ikke noget om - da han jo selvsagt ikke kan gennemgå ALLE producerede kondensatortyper på denne jord.

Som et almindeligt ikke teknisk-uddannet menneske, synes jeg, måske på linje med Jesper Gottschalck, at det alligevel kunne være rart at vide lidt om, hvilke komponenter, som klart skal kasseres og hvilke man bør gemme, da de har et godt ry - er stabile - vellydene (hvad dét end dækker?) - og måske er gode at putte i sine Vintageapparater, hvis man genre vil køre "originalt" , som jeg, eller finde noget, som er bedre (som jeg altså også nogle gange gerne vil).

Nu ved vi, at de såkaldte "Mustard-kondensatorer" generelt altid er gode - Vi ved også, at de såkaldte "Tropical fish" besidder lignende gode egenskaber, men er mere sårbare overfor varme under lodning fx. - Det samme kunne siges om Styroflex'erne, som angiveligt er kendte for at være supergode, men sårbare overfor varme, derfor tynde ben - Beyschlag modstande, som indtil nylige erfaringer, er/var kendte for at være supergode og holdt deres værdier rigtig godt. sådan kan vi selvfølgelig blive ved, men det er også formålet med tråden her, tror jeg.

Hvad med disse Transistorer, som jeg lige har kastet et billede ind af: Er de til noget? - jeg kan godt læse lidt, men duer ikke til at læse transistorers datablade. Er det en hyppigt anvendt transistor til vintageudstyr - og er de eftertragtede - ligegyldige?

Det er en BC117 (der står også en lille kode på dem efter typeangivelsen (SGS87226) - dette kunne måske være en fabrikatkode og/eller et batchnummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf spuncut » ons 1. apr 2020 23:01

Nu er vi vandt til at betragte nyere komponenter med en vis skepsis, men det er nok en sandhed der udelukkende gælder for rør.
Er der støj på RIAA'en så skifter jeg ikke til gamle transistorer, til det formål anvender jeg nye "Amplifier type transistors". Andre steder kan de gamle være ganske udmærket. Den BC117 er vidst blot en "General purpose small signal transistor" som så mange andre. Huset anvendes vidst ikke længere, så hvis du går meget op i udseendet af en given reparation er de måske værd at gemme. Ikke noget der holder mig vågen om natten, på det punkt går jeg mere op i funktionalitet end looks.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage elektronikkomponenter

Indlægaf tctla » ons 1. apr 2020 23:54

Hej,
Det kan jo højest for mit vedkommende, blive en anbefaling baseret på egne erfaringer.
Andre kan naturligvis have andre erfaringer, og vandene er mudrede.
Til eksempel lad os tage transistoren BC147.
Det er en silicium NPN general-purpose transistor, der er brugt i konsum og industri elektronik i rigtig stor stil.
Den er i såkaldt Lokfit-udførelse, der henviser til dens ben-udformning.
På siden af benene sidder der en slags modhager, der forhindrer transistoren i at flytte sig i printet under den automatiske lodning af printet.
Efterhånden er mange bevidste om, at disse transistorer bliver støjende eller måske helt forsager med alderen.
Lokfit er blevet et skældsord, men livet er sjældent sort/hvid.
Hvad gør man med en posefuld vintage BC147 ?
Se vedhæftede billeder, der viser forskellige udførelser af Lokfit.
Transistoren blev produceret af rigtig mange producenter, med egne variationer af Lokfit-huset, og kun en del af produktionen fejler, så vidt jeg ved/har erfaret.
Har man en "normal" Philips/Mullard (og mange andre) Lokfit som i første billede, ville jeg ikke anvende denne NOS vintage BC147 til reparation.
Har man derimod en af de 2 andre Lokfit modeller (mest kendt er Siemens), så vil jeg ikke ha' et problem med at anvende disse gamle NOS BC147.
BC147 er iøvrigt 100% identisk moderne BC547, der ikke volder problemer, så hvem gider overhovedet overveje, at bruge BC147, .....med mindre der er en håndfuld inden for rækkevidde, formoder jeg.

BC117 kender jeg ikke som specielt dårlige/gode. Jeg tror ikke, de har et "ry".
De ligner ikke BC147/547 til information. De kan bl.a tåle en rigtig høj kollektorspænding til forskel (120V)
Vistnok lavet af Fairchild.

Mvh,

/Torben

NB.
Billeder tyvstjålet fra Internettet.

EDIT:
Jeg var vist ikke helt vågen i aftes, da jeg foreslog, at dine BC117 er lavet af Fairchild.
Det kunne de ha' været, men du skrev jo om en yderligere kode på transistoren.
Den første del af koden henviser til producenten SGS, faktisk hedder firmaet SGS-ATES, der hørte hjemme i Italien.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster