Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » lør 21. apr 2018 21:26

Hej Tandbergeren

Jeg har egentlig givet lidt op på det her. Jeg kan simpelhen ikke finde ud af at få det til at virke. Det er det her kabel som jeg har: https://www.av-connection.dk/?PGr=9611.

Min forstærker er en NAD3020i.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf TANDBERGEREN » lør 21. apr 2018 22:17

Jei igjen Hess.

La oss se.
Kan det tenkes at du har PE-jord tilkoblet disse enhetene?
I så tilfelle så kan det være årsaken, særlig om de nå forsynes fra forskjellige sikringer i ditt EL-skap.
Se om du kan isolere forforsterkerens PE fra nettet og se da om det blir noe bedre lyd.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf spuncut » søn 22. apr 2018 00:37

Hej hess
Helt med på det som Tandbergeren skriver, men hvis jeg har forstået din fejlbeskrivelse er brum ikke et problem her. Normalt vil et langt kabel medføre et tab i diskanten, grundet kablets kapacitet pr. meter, samt et øget brumniveau, grundet modstand i kabelskærmen. Brumniveauet bliver selvfølgelig meget værre hvis man tilslutter gul/grøn jord til pladespilleren, men hvem kan dog også finde på det.
Så altså hvis der skal frembringes en skinger lyd pga. et langt kabel er det ikke som følge af en direkte påvirkning fra kablet. Kablet må have en indirekte indflydelse på RIAA eller forstærker, måske er der selvsving, utilsigtet radiomodtagelse eller hvad ved jeg.
Mit forslag går på at prøve med en anden RIAA, evt. en forforstærker, en integreret, eller hvad der ellers kan findes og så prøve om der er en forskel.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 22. apr 2018 06:41

Har du prøvet (som det vist er foreslået tidligere i tråden) at bruge Bellariens hovedtelefon-udgang som føde-kanal til phonokabel/NAD?
Den (hovedtlf-udg.) vil have lavere impedans end linie-udg * hvilket giver mindre følsomhed for hvad der “sker” ift. de 12 m efterfølgende kabel.
Og forsøget kan gøres for småpenge - https://www.av-connection.dk/?PGr=10940
(Går ud fra at det er 6,3 mm jack i Bellari’en - ellers fås det også med 3,5 mm.

* Ved godt at linie-indgangen har højere impedans end dine hovedtlf. men prøv det alligevel. Det er let og billigt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf hess » man 4. jun 2018 20:43

Captain Phoenix skrev:Har du prøvet (som det vist er foreslået tidligere i tråden) at bruge Bellariens hovedtelefon-udgang som føde-kanal til phonokabel/NAD?
Den (hovedtlf-udg.) vil have lavere impedans end linie-udg * hvilket giver mindre følsomhed for hvad der “sker” ift. de 12 m efterfølgende kabel.
Og forsøget kan gøres for småpenge - https://www.av-connection.dk/?PGr=10940
(Går ud fra at det er 6,3 mm jack i Bellari’en - ellers fås det også med 3,5 mm.

* Ved godt at linie-indgangen har højere impedans end dine hovedtlf. men prøv det alligevel. Det er let og billigt.


Ok. Her til aften fandt jeg tilfældigvis sådan en adaptor i skuffen, og selvom jeg egentlig har opgivet, så måtte jeg da lige afprøve det, og...Mirakuløst nok lader det til at virke! Eller i hvert fald har det en positiv effekt. Jeg fik ikke lyttet så længe, da min datter sover og min kæreste ser tv, men det jeg hørte skar i hvert fald ikke i mine ører. Så fedt!!

Samtidig opdagede jeg så lige, at der også står skrevet "Line output" ved hovedtelefonudgangen. Selvom der jo allerede er en separat "Output".

Billede

Hvorfor hulen står der så også det ved hovedtelefonudgangen?

Hvis nu det viser sig, at det her virker helt fint, vil jeg mon så kunne tilslutte mine hovedtelefoner til "output"? Altså ved at købe en RCA/Jack adaptor a la den her:

Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Dårlig lyd grundet for langt phono-kabel?

Indlægaf cdp » man 4. jun 2018 22:30

Hej Hess
Du skal benytte stikket, som Claus linker til, enten jack eller minijack - i princippet kan der blive lidt problemer omkring impedansen og måske støj/sus, men jeg har flere gange brugt det med succes. At der er separat volume på hhv. line out og hovedtelefon er ikke usædvanligt. Så vidt jeg husker bør udgangsimp. være lavere som indgangimp.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster