Beolit 600

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Beolit 600

Indlægaf cdp » tors 19. apr 2018 19:02

Jeg har med vilje placeret indlæg under " andet grej " - det er trods alt jo kun en transistorradio.. :lol:
Jeg har erhvervet en sådan, hvor membranen desværre sidder fast, og derfor mest spiller diskank/ml. tone.
Jeg har forsigtigt prøvet at løsne den mekanisk ved tryk/træk, men uden held. I forhold til resten af radioens tilstand, burde polstykket ikke være rustet inde i svingspolen, men det er jo svært at afgøre udefra, og der kan såmænd ske meget når modellen er fra 70' erne.
Data fra bagside af enhed.
Quality speaker 18/12 LF-BO
Power handling 3 watt
Response din 45570 60-15000 Hz
Flux Density 11500 gauss
Total flux 29000 Maxvell
Impedance 4 ohm
( 8480070 )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beolit 600

Indlægaf No1 » tors 19. apr 2018 22:33

Magnetens limning til polstykket nærmest højttalerchassiset har måske løsnet sig.
Det kan for denne model ske hvis man sætter radioen lidt hårdt ned på bordet etc.
Jeg har prøvet at fixe sådan et tilfælde, men højttaleren måtte skiftes.
Det kan være en god ide at give polstykket nærmest højttalerchassiset en forebyggende, ekstra limning.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Beolit 600

Indlægaf cdp » fre 20. apr 2018 16:41

No1 skrev:Magnetens limning til polstykket nærmest højttalerchassiset har måske løsnet sig.
Det kan for denne model ske hvis man sætter radioen lidt hårdt ned på bordet etc.

Jeg har prøvet at fixe sådan et tilfælde, men højttaleren måtte skiftes.
Det kan være en god ide at give polstykket nærmest højttalerchassiset en forebyggende, ekstra limning.

- Og det er lige netop hvad der er sket, og evt. reparation er nok mere held end dygtighed. Spolen skal så fixeres på ydersiden, og magneten guides på plads med nogle styreklodser eller lignende. Hvad hedder enheden (udover Seas), der står 7033 på kurven og Kan den stadig skaffes eller er der alternativer. I øvrigt imponerende opbygning, både radio og højttaler.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beolit 600

Indlægaf tctla » fre 20. apr 2018 17:26

Det er vel den nye model Beolit-600, type 1501, du har?
Det er i hvert tilfælde den, der får problemer med højttaleren.
Det fik de allerede fra ny, og bare radioen væltede på bordet, kunne det kræve en udskiftning.
B&O leverede gratis højttalere det første stykke tid, med det er rigtig, rigtig, rigtig længe siden.
Iøvrigt er radioen lavet i Israel, så vidt jeg ved.

Højttalerens B&O-bestillings nummer, hvis du vil lede efter den: 8480070 / Seas: 18/12 LF-BO
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600

Indlægaf cdp » fre 20. apr 2018 22:33

Tak for info - ja det er den nye model. magneten er adskilt fra chassis, men med de fine tolerencer, er det tvivlsomt jeg får det til at fungere, men jeg prøver.
Der var en uoriginal trafo med, kender I data for den originale. Eneste info er de 7,5 V, der står på hun stikket - i forhold til højtalers 3 watt, formoder jeg min. 0,5 A. ( Uden de 5 store batterier vejer den nu ikke meget.. ;))
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beolit 600

Indlægaf dela » fre 20. apr 2018 22:45

Jeg har nok en ophugsværdig Beolit liggende i kælderen; jeg skal nok lige kigge efter i morgen. Jeg har prøvet at reparere defekte enheder før (det er en kendt fejl), men det er aldrig lykkedes...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Beolit 600

Indlægaf tctla » fre 20. apr 2018 23:13

Jeg synes at huske, at det største problem ved, at erstatte den originale højttaler med en uoriginal er, at finde een, der er lav nok. Der er ikke megen plads til magnet og membran i den flade radio. Seas'en var specialfremstillet til dette formål og har mig bekendt ikke været anvendt til andet end B&O's transistor-radioer.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beolit 600

Indlægaf TANDBERGEREN » lør 21. apr 2018 07:34

Er det ikke rett merkelig hvordan ting ofte er?

Beolit med SEAS-høyttaler, mens Tandbergs TP41-43 var forsynet med en Peerless K590TM. Også en høyttaler som er lavere enn nær alt annet.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: Beolit 600

Indlægaf cdp » lør 21. apr 2018 13:20

Jeg har nok en ophugsværdig Beolit liggende i kælderen; jeg skal nok lige kigge efter i morgen. Jeg har prøvet at reparere defekte enheder før (det er en kendt fejl), men det er aldrig lykkedes...



Tak, det lyder dejligt - send gerne PB, da jeg mangler er par stumper mere..
Jeg synes at huske, at det største problem ved, at erstatte den originale højttaler med en uoriginal er, at finde een, der er lav nok. Der er ikke megen plads til magnet og membran i den flade radio. Seas'en var specialfremstillet til dette formål og har mig bekendt ikke været anvendt til andet end B&O's transistor-radioer


Der kunne måske placeres 2 stk. 3" fuldtoner i kurven, men så er lyd og beolit knap det samme.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster