Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » tors 12. jul 2018 12:35

Hej alle,

Jeg fik en lille pose med vintage NOS komponenter kastet i nakken ifb. med en handel.
Jeg var sådan set lidt glad for posen, for den indeholdt, som det ses, mange NOS modstande og kondensatorer af de "rigtige" guru-komponenter.
Og hvordan har de så klaret tidens tand UDEN, at have været monteret i elektriske kredsløb ?
Altså, ren påvirkning fra det omgivne miljø, og ikke et elektrisk ditto.

Først Vitrohm potentiometrene. 2 x 500KOhm & 2 x 1MOhm samt et 50KOhm.
Alle nær spot-on undtaget et 500KOhm, der var vokset til 650KOhm.
Det ser altså ud til, at man ikke blindt kan stole på, at potentiometre ikke ændrer deres værdi.

Dernæst venstre side, blå Jensen rør-kondensatorer, mest på 200pF & 500pF, alle +/-5%.
Kun een af rørkondensatorerne var OK (498pF), ligger med blå keramiske skive-kondensatorer i højre side.
Resten var 15~20% for små, hvilket overrasker mig noget.
Det ku' altså se ud til, at man også må til at overveje, om keramiske rørkondensatorer er OK, når man renoverer gl. damp-radioer. Jeg har ellers altid ment, at den slags kondensatorer kan man stole 100% på.

Så er der Vitrohm-modstandene i forgrunden. Alle +/-10% tolerance. De fleste af dem er meget udenfor de 10%, nok ca. 3/4. Det kommer ikke bag på mig, for de suger vel fugt og ældes, selvom de ikke er monteret i et apparat. Skrotmodne, altså !

Den enkelte blå, axiale Philips-elektrolyt (100uF/50V) er nu på ca. 200uF = Skrotmoden, antagelig pga. fugt.
LIDT forbløffende, for den slags kondensatorer har en rigtig lang levetid, men den er måske netop ved, at være ovre ?

Den enlige grønne keramiske rørkondensator tillige med de blå keramiske skive-kondensatorer er spot-on. Ingen kommentar til det.

Du 4 gule Jensen-elektrolytter er helt i skoven. Een af dem bedømmes til, at være en diode af mit måleinstrument, og SÅ har den det virkelig skidt. Resten er vokset meget i værdi hvilket skyldes, at de har opsuget fugt fra luften. Alle er skrot-modne. Så meget for vintage Jensen, der ellers har lidt guru-status i de "rigtige" nørd-kredse !

De meget store, orange rørkondensatorer på 1000pF/5% måler begge 997pF !! :OLO:
Keramiske rørkondensatorer må altså være konstruerede efter forskellige kvalitetskrav, eller know-how, hvem ved.

Hvis der er en konklusion, må den være, at der ikke er een. De fleste ved, at man bør være kritisk overfor gamle Vitrohm kulmodstande, og en enkelt dårlig Philips-lyt siger selvfølgelig ikke meget om den generelle NOS stand.
Blå Jensen rørkondensatorer bør man ikke blindt stole på, præcis som deres gamle lytter.

eller hva'?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Sorenki » tors 12. jul 2018 15:03

Ved du noget om opbevaring - jeg tænker at det vel spiller ind ligeså meget som alder?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. jul 2018 15:10

Sorenki skrev:Ved du noget om opbevaring - jeg tænker at det vel spiller ind ligeså meget som alder?


og brug.....?

Der er vel almindelig erfaring, som siger, at kondensatorer af elektrolyt-typen ofte kommer bedre gennem livet i brug end ved laaaang tids stilstand? Eller er det bare en vandrehistorie?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » tors 12. jul 2018 15:17

Nu bærer komponenterne jo ikke præg af, at have været opbevaret fugtigt.
Ingen mug, korrosion etc., så mon ikke de har været opbevaret meget hæderligt ?
Freddy har måske ret i, at elektrolytter generelt holder længere, hvis de er gennem op/aflade cyklusser over tid.
Jeg tror dog mest, at der er forseglingen (gummi), der tørrer ud, sprækker og tillader luftpassage til det indre univers, der er skyld i nedbrydningen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf D.Duck » tors 12. jul 2018 23:39

Skal en elektrolyt kondensator der har lagt på lager længe ikke have tid til at opformere sig ved norminel spænding ? Det isolerende lag er vel blevet mindre = større kapasitet.
Man ser mange gange at ældre elko vokser i værdi. Det tror jeg mange gange skyldes at spændingen over den ofte ikke svarer til den lytten er beregnet til
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » fre 13. jul 2018 07:53

Det sku' jo være forholdsvis nemt, at afgøre.
Jeg er på Sjælland hele week-end'en, men på mandag kan jeg køre Jensen- & Philips-lytten gennem en opformerings-process og se hvad, der sker.
Lidt spændende er det jo, om de kommer nærmere deres normerede værdier ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Tonni » fre 13. jul 2018 11:55

De Jens'ner har jeg ikke meget positive erfaringer med. Men den Phillips er en lidt anden sag. - De er/var robuste som ind i...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Sorenki » fre 13. jul 2018 13:31

Jeg har været meget glad for de blå Philips - mest dem der sidder i mit Marantz gear og synger uden nogen former for problemer med mange år på bagen :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf mcs_5 » tirs 17. jul 2018 00:10

D.Duck skrev:Skal en elektrolyt kondensator der har lagt på lager længe ikke have tid til at opformere sig ved norminel spænding ?

Jo, og ved begrænset strøm. Jeg har set nogle blive OK igen efter et par timer, med strømmen begrænset til omkring 5mA...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » tirs 31. jul 2018 19:49

Jeg tog en stabiliseret strømforsyning og indstillede den til 20V=/10mA.
Satte den blå Philips 100uF/50V lyt på og ventede en halv dags tid.
Før reformning målte den ~190uF og efter ~115uF.
Det sidste er klart indenfor spec's så den kan snildt anvendes.
Det sku' i så tilfælde være af sentimentale grunde, for en moderne Panasonic/Nichicon/Sanyo etc. lyt har jeg i alle henseender mere fidus til.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf hifibacillen » tirs 31. jul 2018 19:55

Det vil l realiteten så betyde at hvis man har noget udstyr til at stå i gemmeren
er det vigtigt at slutte strøm til det engang imellem. :ide:
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » tirs 31. jul 2018 22:27

Ja, det tror jeg, du helt sikkert kan gå ud fra.
HVIS det altså ikke er så lang tid siden, at kondensatorerne er helt kaput.
Det er jo svært, at vide på forhånd.
Lyder der et knald, når man sætter strøm på, så var det alligevel ikke en god ide :Skor:
Spøg til side; hvis apparatet ikke har været tilsluttet i et par år, skal man være ret uheldig, hvis det ikke overlever.
Har det stået stille i 5 år+, vil jeg nok tænke mig om en ekstra gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Sorenki » ons 1. aug 2018 09:10

Og så på en skillevario - langsomt op og overvåg ampere-aflæsningen!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf tctla » ons 1. aug 2018 09:25

Sorenki skrev:Og så på en skillevario - langsomt op og overvåg ampere-aflæsningen!


Ja, og nej.
Generelt ja, det er en god ide og har sikkert reddet forstærkere især, fra komplet død og ødelæggelse.
Måske i nogle tilfælde også nej. Det kunne være f.eks Sony V-FET forstærkere, der så vidt jeg ved, ikke klarer langsom opstart på en variotrafo.
Dernæst er det ikke til at forudse hvad, der sker i en udgangsforstærker med dårlige elektrolytkondensatorer.
Måske er den mere stabil ved normal forsyningsspænding end ved langsom opskruning for spændingen.
Det er lidt som vinden blæser.
Ved ældre forstærkere, der ikke har været starte op i en årrække, ville jeg nok åbne og tjekke nøglekondensatorer inden jeg sætter strøm på.
Nøglekondensatorer i den forbindelse er afkoblings kondensatorer og kondensatorer i feed-back kredsløb.
Faktisk ALLE i udgangs-forstærkere og glem ikke dem i højttaler beskyttelses kredsløbet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stabilitet af NOS Vintage Komponenter

Indlægaf Fredmarantz » ons 1. aug 2018 09:58

tctla skrev:
Sorenki skrev:Og så på en skillevario - langsomt op og overvåg ampere-aflæsningen!


Ja, og nej.
Generelt ja, det er en god ide og har sikkert reddet forstærkere især, fra komplet død og ødelæggelse.
Måske i nogle tilfælde også nej. Det kunne være f.eks Sony V-FET forstærkere, der så vidt jeg ved, ikke klarer langsom opstart på en variotrafo.
Dernæst er det ikke til at forudse hvad, der sker i en udgangsforstærker med dårlige elektrolytkondensatorer.
Måske er den mere stabil ved normal forsyningsspænding end ved langsom opskruning for spændingen.
Det er lidt som vinden blæser.
Ved ældre forstærkere, der ikke har været starte op i en årrække, ville jeg nok åbne og tjekke nøglekondensatorer inden jeg sætter strøm på.
Nøglekondensatorer i den forbindelse er afkoblings kondensatorer og kondensatorer i feed-back kredsløb.
Faktisk ALLE i udgangs-forstærkere og glem ikke dem i højttaler beskyttelses kredsløbet.


Lige kort. Samme fænomen gør sig angiveligt gældende for Marantz-sluttrinnet fra 1975-76 ....model 510 og 510M. De skal tændes uden vario-opkørsel, da en større effektmodstand i apparatet vist brænder af ved langsom opstart og voltage-underforsyning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster