S/H BEOVISION TV, Kun info.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf tctla » fre 19. okt 2018 16:57

Hej,

Ikke megen Hi-Fi over dette indslag.
Jeg har en del gamle B&O diagrammer over Sort-Hvide B&O TV, og dem finder man ingen steder på Internettet.
Måske fordi, der absolut ikke en nogen, der har brug for dem :thumbsup:
Nå, men der ku' jo sidde en enkelt....
Her er et eksempel, og flere kan hurtigt følge efter (som jeg får dem scannet), hvis der er ønske om dette.
Mod's har min fulde forståelse & tilladelse til, at slette indlægget, hvis det er FOR langt ude :!:

Foto'et er iøvrigt tyvstjålet eet eller andet sted på nettet.
Det er da et USÆDVANLIGT elegant TV fra dengang (~1971)andre fabrikanter kun lavede firkantede plast- eller trækabinet TV af meget ens udseende.

En tilføjelse:
På diagrammet ses, at billed-oscillatoren er bygget omkring en noget aparte udseende transistor (SCS1).
Diagrammet er desværre ikke i standard A4-format, så der blev ikke plads til scan af den aller sidste række i transistor-oversigt skemaet, hvor netop denne transistor findes.
Der står: 8300099 / BRY39 og BR101. Benforbindelsen ses i øverste række, længst til højre i skemaet.
SCS står iøvrigt for Silicon Controlled Switch.
Nogle gange også kaldet en PUT: Programable Unijunction Transistor.
Jo, det var tider. Det var altid muligt, at få et PUT :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla fre 19. okt 2018 20:53, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: S/H TV, Beovision-600, Kun info.

Indlægaf dfms » fre 19. okt 2018 19:40

tctla skrev:Hej,

Ikke megen Hi-Fi over dette indslag.

Mod's har min fulde forståelse & tilladelse til, at slette indlægget, hvis det er FOR langt ude :!:


Det er ikke for langt ude, ALT vintage elektronik er spændende. Du har jo også postet indlægget i Andet vintage-udstyr :p .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf tctla » fre 19. okt 2018 20:58

Jeg rettede lige Trådens navn, for der kommer jo information om andre B&O modeller end Beovision-600.
Nu passer det vist bedre.

Her er så det næste diagram-scan.
Her drejer det sig om Beovision-1500SJ Type 340x, rundt regnet 1966
S/H TV med indbygget FM Mono-radio.
Endnu et stjålet billede.

Der er NUL-OG-INGENTING over dette TV på nettet, men nu er der så LIDT mere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf D.Duck » lør 20. okt 2018 00:40

Hej tctla
Fint initiativ . Bare for at du ikke behøver at bruge tid på noget som er gjordt, vil jeg lige fortælle at jeg også har været igang med at scanne B&o service manualer
Alle tv fra 1953-59
Alle radioer fra 1929-77 (Beomaster 4400)
Iøvrigt alt Audio fra 1930-75 ,også meget Bofa.
Det er i de fleste tilfælde hele manualer og jeg hjælper gerne alle der har brug for en manual

Mvh Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf Skorpio » lør 20. okt 2018 11:55

Hej Duck,

Det lyder spændende. Jeg har fået fat i et sæt JS udgangstrafoer til BOFA V15 og vil gerne have noget teknisk info omkring disse forstærkere...

MVH/Skorpio
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf tctla » lør 20. okt 2018 18:14

1000 Tak til Mr.D.D.
Det er da et ultrafint initiativ.
Jeg havde nu hørt rygter om dette i en anden tråd, men jeg tænkte ikke, at det er så omfattende.
Heldigvis falder mine S/H B&O TV scan ikke sammen med dine, så vidt jeg kan se.

Her følger nu næste scan.
Denne gang for Beovision 1601 Type 3813, 24" S/H TV, ~ begyndelsen til midt 70'erne.
Det deler diagram sine mindre brødre, Beovision 601 (17") og Beovision 901 (19")
Jeg har repareret et utal af Beovision-1601 i 70'erne.
B&O havde konstrueret en transistor-stabiliseret højvolts strømforsyning til drift af bl.a linie-afbøjning/højspænding og denne strømforsyning var ikke særlig holdbar. Mange, mange (røde) serie-regulator transistorer er blevet skiftet i disse modeller. Fast arbejde for en radiomek.lærling, så de "voksne" ku' ta' sig af de alvorlige problemer på værkstedet :lol:
B&O havde iøvrigt fået den semi-geniale ide, at disse TV skulle være "Instant-ON".
Altså, man trykkede på TV'ets afbryder og billedet kom på skærmen inden for <1 sek.
DET var nytænkning, og rigtig imponerende, MEN....
Man havde nok ikke rigtig gennemtænkt hvad, der sker med rør, der står med (nedsat til 4,2VAC) glødespænding, men uden anode-strøm.
Det kan fremkalde "Kathode-Poisoning", der voldsomt reducerer kathodens emissions evne, hvorfor især 24" modellernes billedrør ret hurtigt blev dårlige.
Personligt, har jeg ikke haft den store succes med, at regenerere disse, så TV'et var dermed slidt op.
De mindre modellers billedrør led ikke så meget under dette problem.
Måske kunne deres kathoder bedre klare mosten...?
Når man tænker over det, er der selv i dag ingen TV, der har "Instant-ON".
De ku' noget, de Vestjyder :!:

Mvh.,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf D.Duck » lør 20. okt 2018 18:30

Ja og de første udgaver skulle have et ret omfattende rep-kit. Det blev på det værksted hvor jeg var i lære ret hurtigt en lærlinge opgave. Kittet bestod bla.. af alle effekt trans med køleplader samt nogle store effekt modstande
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf dfms » søn 21. okt 2018 10:20

Skorpio skrev:Hej Duck,

Det lyder spændende. Jeg har fået fat i et sæt JS udgangstrafoer til BOFA V15 og vil gerne have noget teknisk info omkring disse forstærkere...

MVH/Skorpio


Tror DD har glemt dig, så du får den lige her :

BOFA V15.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf tctla » søn 21. okt 2018 22:13

Bofa-diagrammet har ingen informationer om Jørgen Schou trafoen bortset fra forbindelserne til trafoen samt typenummer.
Nu er der vel ikke den store variation i EL84 ultra-lineære push-pull trafoer; de skal jo passe til rørene.
Mullard anbefaler 8K-Ohm Anode-til-Anode, og det gælder både, når G2 er forbundet til 20% tap og 43% tap.
Derfor er det nok rimeligt, at antage at transformerne er deromkring i primær impedans.
Sekundære tilslutninger er mere af et mareridt. B&O blander modkobling, frekvensgang og højttaler tilslutnings-impedans bedre end nogen bagedyst deltager blander ingredienserne.
Effektbehandlingen må være ~15-20W men frekvensgang er det meget svært, at spå om.
Der findes jo veje til, at udmåle transformerne, og det vil jeg nok gøre for, at komme nogenlunde sikkert i mål.

Tilbage til B&O S/H TV.
Mit sidste indlæg viser diagram til Beovision-1601 type 3813.
Double-D bekræfter strømforsynings-problemerne var kendte og hvad VAR det nu, at B&O gjorde for, at stabilisere kredsløbet?
Et godt bud på det er 1R97 i det tidligere uploadede Beovision-1601 diagram.
Her følger nu SAMME Typenummer (3813) og SAMME Form- og Tryksagsnummer (6803 & 3533101) som det foregående.
Dette diagram har dog ikke betegnelsen Beovision-1601, men KUN Beovision og mit tilføjede modelnummer: 1600.
Sikkert fordi, jeg har taget diagrammet ud af et TV med det modelnummer.
Det er noget rod, for der er da ikke 2 forskellige B&O modeller, der har samme typenummer...? Eller er der ?
Tydeligvis er diagrammet i denne post ældre, for der findes ingen NTC stabiliserings-modstand (1R97) i denne strømforsyning, og det mener jeg, var et af de tiltag B&O gjorde for, at forlænge strømforsyningens liv.
Desværre har jeg ikke længere det dokument, der var vedlagt det renoverings-kit som D.Duck nævner.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf D.Duck » man 22. okt 2018 00:49

Hej
Det må du undskylde tctla , det er mig der har rodet noget sammen. Det var Beovision 600 og ikke 601 der skulle have et kit. Jeg har stadig en vejledning liggende, hvi du er interesseret.

Mvh Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: S/H BEOVISION TV, Kun info.

Indlægaf Skorpio » man 22. okt 2018 12:44

dfms skrev:
Skorpio skrev:Hej Duck,

Det lyder spændende. Jeg har fået fat i et sæt JS udgangstrafoer til BOFA V15 og vil gerne have noget teknisk info omkring disse forstærkere...

MVH/Skorpio


Tror DD har glemt dig, så du får den lige her :

BOFA V15.pdf


Tak for det :p
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster