Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. nov 2018 00:25

Jeg har været i gang med at tjekke en ældre (1962) Ekkomaskine, en Echolette "S" NG51 , som er en båndekkomaskine. Jeg skal ikke trætte jer med at fortælle hvordan dette mekaniske vidunder kører, men det indbefatter blandt andet en trykrulle, der skal trykke et lydbånd mod en fast capstan. Selve trykrullen er fjederbelastet, så trykket mod capstan er "fjedret" ind med en sindrig mekanisme. Dette bringer mig til at tro, at diameteren på trykrullen ikke er altafgørende.

Fejl: Trykrullen er blevet deformeret en kende, da den har stået indtrykket fjederbelastet mod capstan i en ukendt årrække - hvilket har efterladt en køn og charmerende "rille" i gummiet. Dette kan man så høre utåleligt tydeligt, når maskinen tygger derudaf = uacceptabelt. Minder om en primitiv rytmeboks fra samme periode. :shock:
Spørgsmål: Kan man med en sindrig opstilling fx fremstille/skaffe en 6mm aksel, som man fører igennem trykrullen og herefter sætte den på en boremaskine - holde den vinkelret mod mod et stykke slibepapir med relativt fint korn, oprette dette - miste en 0,2 - 0,3mm af diameteren uden at ødelægge enten overflade eller funktion? Gummiet synes stadig ret friskt og ikke hårdt/skørnet, som vi ellers tit ser på vintagegrej.

Har nogle bedre ideer, modtager jeg dem med kyshånd. Man kan få nye gummiruller dedikeret til pgl. maskine, men de koster spidsen - og jeg er lidt nærig, hvis man nu selv kan uden tab af funktion.

på forhånd tak :-)

Billede af rillen i gummiet:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Torben » tirs 6. nov 2018 02:19

Hej fred!
har rullen samme diameter som Revox capstanruller så har jeg ekstra som du kan få en af!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Helikon » tirs 6. nov 2018 17:43

prøv at give den noget varme i et vandbad, start ved relativ lav temp. 50 - 60 gr. måske, eller hvad du finder betryggende.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. nov 2018 01:16

Torben skrev:Hej fred!
har rullen samme diameter som Revox capstanruller så har jeg ekstra som du kan få en af!
Hilsen Torben


Hej Torben!

Rullen på en Revox er dog for stor (Diameter) - diameteren på akslen passer heller ikke nødvendigvis -ellers tusind tak for dit tilbud. :p
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. nov 2018 01:18

Helikon skrev:prøv at give den noget varme i et vandbad, start ved relativ lav temp. 50 - 60 gr. måske, eller hvad du finder betryggende.


Ja - måske kunne dette være en mulighed.Det har jeg slet ikke tænkt på. Det vil jeg give et forsøg. - Tak for det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf x-tian » lør 16. nov 2019 00:26

prøv at få fat i en med en drejebænk så burde han kunne tage nogle 1/10 dele af trykrullen
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 16. nov 2019 01:41

Måske et solidt ophold (1 time eller mere) i Rubber Conditioner kan blødgøre gummiet så meget, at en del af - men næppe hele - rillen udjævnes... Et forsøg værd vel.

Plan B (eller C, D...): Mål og informé om diameter på aksel (og højde) samt på gummirullen - måske er der nogle i vintage-intelligenciaen, der har en matchende liggende eller kan henvise til en ny der passer (det ligner nogle dimensioner, som er ret gængse).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf pqrannes » lør 16. nov 2019 09:18

Captain Phoenix skrev:Måske et solidt ophold (1 time eller mere) i Rubber Conditioner kan blødgøre gummiet så meget, at en del af - men næppe hele - rillen udjævnes... Et forsøg værd vel.

Plan B (eller C, D...): Mål og informé om diameter på aksel (og højde) samt på gummirullen - måske er der nogle i vintage-intelligenciaen, der har en matchende liggende eller kan henvise til en ny der passer (det ligner nogle dimensioner, som er ret gængse).


Plan E - regummirering hos Svalander i Sverige: https://www.svalander.se/shoppen/reserv ... ummibana-1

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Max » man 18. nov 2019 00:23

Find en med adgang til en rundsliber, det løser problemet perfekt.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » man 18. nov 2019 00:33

huhh - nu kommer der gode forslag . Jeg havde helt glemt, at jeg havde dette problem - nu skal jeg have apparatet frem igen, hvilket jeg gør med glæde. Jeg husker, at jeg kørte den på capstan i nogle timer for at høre, om problemet hjalp, hvilket jeg synes, at det gjorde, men slet ikke nok. så stillede jeg den til side og nu er der gået et år. Måske jeg lige skulle prøve at få den på bordet igen og se, om "befrielsen" i et år fra capstan har gjort noget godt - ellers må jeg i gang med jeres forslag.

Max - en rundsliber, er det ikke en satan på størrelse med en velvoksen drejebænk? - mon disse står på smedeværksteder - eller?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Max » ons 20. nov 2019 02:25

Hej Freddy

Rundslibere er normalt noget der står på maskinværksteder, men findes også andre steder.
Med hensyn til størrelsen, ja så findes de vel i alle størrelser, fra urmagermodeller til dem
der er på størrelse med huse. Hvis man har en lille drejebænk, ja så kan man jo spænde
f.eks. en Dremel sliber op i stålholderen, så har man selv en rundsliber.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf cdp » ons 20. nov 2019 08:58

Hæfter mig lidt ved Max' ide - hvis du kan centrere rullen præcist på en aksel, der roterer med jævn hastighed, ( drejebænk, stabil søjleboremaskine etc. ) og derfra kan nærme dig med et skarpt drestål, sliberondel e.lign, er der sikkert en mulighed. Men overfladen bliver sikkert også ru efterfølgende, hvilke er den største udfordring. Kender jeg dig ret, starter du sikkert først med et emne der ikke betyder alverden.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf skjold » ons 20. nov 2019 22:41

Som Max er inde på, så er slibning vejen frem. Et stål skal godt nok være meget skarpt. Alternativt skal gummiet fryses først med flydende kvælstof, så det mister elasticiteten.

Da jeg var i lære sleb vi små gummivalser på en rundsliber - det bliver præcist og glat som en barnenumse :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf KOF » tirs 26. nov 2019 12:31

Nu leger jeg en del med racerbane. Når man gør det på ordentlig nørdeniveau, har man en dæk-sliber. (Helt runde hjul med optimal diameter). Tænker sådan en reifen-sleifer må være lige det der skal til :-) 1:32 dæk og trykruller har formentlig ca samme diameter. Jeg kan tage af lisså stille, indtil man ikke kan se kapstan sporet mere...

Hvad er aksel diameteren?
KOF
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 jan 2011
Geografisk sted: Århus
Lokalitet: Østjylland

Re: Genopretning af trykrulle - hvordan mon?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. nov 2019 19:23

Altså det dét lyder aldeles interessant. Jeg vil prøve at tage et mål af akslen i aften. Jeg kan se, at du holder til I Aarhus, hvor jeg fra tid til anden kommer forbi. Det må kunne bruges til noget. Jeg lægger et "akselmål" her i aften.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster