Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » ons 12. dec 2018 20:03

Et lille pre-Jul rør-projekt for, at "holde skruen i vandet".
Det udtryk brugte min mester dagligt i min læretid, så ja, jeg FIK lært, at "holde skruen i vandet" :thumbsup:
Denne gang drejer det sig om, at renovere en Echolette guitar rør-forstærker fra begyndelsen af 70'erne, så vidt jeg ved.
Rigtig glimrende tysk kvalitet, men selvfølgelig skal man regne med lidt slinger efter de mange år.
Kunden siger, at den springer hovedsikringen på bagpladen.
For en sikkerheds skyld, havde han monteret en 3,15AT i stedet for den originale 1,6AT.
Så er han da HELT sikker på, at der er noget galt, når den himler :QQS:
>>F*CK<< :!:
Hvad får dog folk til, at bære sig så dumt ad ???
Her er lidt billed-info, og meget mere følger, når jeg får strikket den op på arbejdsbordet .....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla ons 12. dec 2018 20:08, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » ons 12. dec 2018 20:04

Flere billeder....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. dec 2018 20:10

Hej Torben

Jeg sætter den lige over i "andet vintageudstyr" - da det jo ikke rigtigt er hifiudstyr eller det, der ligner - men den er dog interessant, idet jeg også har restaureret en Echolette "Showstar L" for noget tid siden. Den synes at være ret lig med denneher. 4 fine slutrør (Philips EL34) single -O getters. "Showstar L" har 2 x EL34. Jeg følger interesseret med :p


ps: Den ser ud til at have en transistoreret indgang - men med rørfasespilitter - rørdriver - og udgangsrør selvfølgelig....som min Showstar. Flot forkabling med snor - Schweine-nase netstik og det hele. (Det er det netstik, som også passer på Ortofon KS601 fx.)

psps: Jeg er spændt på, hvad du falder over undervejs - man kan vel altid lære lidt af en erfaren rotte ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf dfms » ons 12. dec 2018 21:53

Fredmarantz skrev:Jeg er spændt på, hvad du falder over undervejs - man kan vel altid lære lidt af en erfaren rotte ;)


Det må jeg tilslutte mig :p

Troede ikke EL34 var glad for at ligge ned !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. dec 2018 22:11

dfms skrev:
Troede ikke EL34 var glad for at ligge ned !


Det vidste jeg ikke - hvad mon kan være forklaringen på det?

Jeg har kun set det med liggende EL34'ere i virkeligheden i de ældre tyske, som den her, rørforstærkere fra Dynacord og Klemt/Echolette. Det har jeg nu ikke haft problemer med - de har fået masser af "havre" -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » ons 12. dec 2018 22:49

Jeg kunne ikke lade være med, at kigge på sagen her i aften:
Hoved-elektrolytten (2 x 47uF/450V) var kortsluttet i den første sektion nærmest ensretteren.
Den ene EL34 er kortsluttet mellem 2 elektroder, nok G1 og K, men jeg har ikke tjekket.
2 x EL34 er noget sløje i emissionen; det sidste EL34 synes så god som ny.
Derfor monterede jeg 4 spritnye Russiske 6P3S/Reflektor, nyligt hjembragt fra Kiev, UA.
De går for, at være erstatninger for 6L6, og skulle derfor nemt kunne sættes op med Bias/Tomgangsstrøm i denne forstærker.
Det viste sig IKKE at være en god ide.
Her i forstærkeren er EL34 anodespændingen, med nye elektrolytter (2 x 100uF/450V) lige på den anden side af 400V og lidt mindre til G2.
Det klarer russerne slet ikke. Efter få minutter, løber de amok selv med -60V på G1.
De røg altså ud igen, og i morgen finder jeg et quad sæt EL34 frem fra gemmerne.
Iøvrigt var der oprindeligt ingen glød på de 4 udgangsrør.
Hovedforsynings-ledningen var knækket på den første sokkel, så ingen af rørene fik glød.
Ledningen havde være varmet godt igennem, så mon ikke det var i den sokkel, den kortsluttede EL34 sad ?
Heldigvis er alle sokler keramiske, så de lever alle i bedste velgående.
Der er fejl i diagrammet (eller forstærkeren..?) i Bias-kredsløbet. Diagram og apparat passer ikke sammen, da de 2 afkoblings-elektrolytter (C31 & C32) er ombyttede. I forstærkeren er det elektrolytten på 1uF/350V, der sidder nærmest Bias-ensretteren. Det må da være en fejl ? Jeg vil ha' den største 'lyt nærmest ensretteren, eller hva' ?

Det er et elendigt diagram.
Nogen her, der har et bedre ?

Edit: Rettet stavefejl m.m.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tctla ons 12. dec 2018 22:58, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf Fredmarantz » ons 12. dec 2018 22:54

Lige hurtigt:

Tak for god rapportering -

Jeg kan se, at diagrammet er fra 1970/71 - men grundet hardwaren på forstærkeren (bl.a. lampearrangement + knapper), må den være en tidligere version . Jeg skyder på 1966/67. Det passer med Echolette M70 fx. Klemtnavnet var også væk i '70/71.

Et tidligere diagram må være til at finde (Peel.dk??)

Måske ham tyskeren her ved noget:? http://www.el-me-se.de/old/echolette.htm

Jeg ved ikke ,om nogen/du er medlem her, men det kan måske nok hentes her, hvis man altså er medlem? https://www.radiomuseum.org/r/klemt_ech ... r_100.html

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » ons 12. dec 2018 23:17

Peel har desværre ingenting på Bassmaster-100.
Radiomuseum har et LIDT bedre diagram, men ikke MEGET.
Det kan jeg desværre ikke uploade her, for det er pebret til med Radiomuseum.org over det hele.
Foruden mit navn og eMail adresse.
Alle kan iøvrigt downloade u/b fra Radiomuseum, hvis man er parat til, at få klistret diagrammerne til med disse informationer.
Iøvrigt er deres diagramversion præcis den samme som min.
Her er der dog lidt mere info på fransk, fra 1969, ser det ud til (øverst, til venstre)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » fre 14. dec 2018 00:26

En lidt ØV-BØV update _s_

Klog af skade, og man kan vel sige: Meget klog af megen skade, fik jeg tag i ejeren før, renoveringen løber op i et betragteligt beløb.
"Ah, ja kan e' no betål' sæ'?", "A hår jo eh gi'n nøj for'en, så deeh ..."
Pludselig kommer det meget nært på, at man bliver mindet om hvorfor, der ikke findes mange radiomekanikere tilbage i dette land.
Der er derfor kun en meget, MEGET lille kinamands chance for, at forstærkeren kommer på gaden med 4 nye kvalitets-EL34'ere.
Hva' så, for forstærkeren bør da ikke skrottes, så jeg tænker lidt på, at modificere den, så den kører med de russiske 6P3S rør.
Jeg har jo allerede fundet ud af, at 415V på Anoden sammen med 410V på G2 = Katastrofe, så der må skrues ned for et eller andet.
Det kan jo stort set ikke blive andet end G2-forsyningen, så jeg prøvede.
6P3S klarer iflg. specifikationerne max. 400V på Anoden, men 415V går vel an...?
G2 er specificeret til max. 300V.
Allerede ved G2 = 370V falder presset gevaldigt på rørene. Ikke flere amok-tendenser.
Jeg bliver nok nødt til, at lave en separat strømforsynings-løsning til G2.
Noget i stil med en (KRAFTIG) drop-modstand og endnu en afkoblings-lyt for, at havne i nærheden af 300V på G2.
Forstærkeren kan vel herefter slet ikke forventes, at kunne levere 100Watt, men selv en 50Watt guitar-forstærker er jo en OK sag.

Sagaen opdateres løbende....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. dec 2018 00:37

tctla skrev:Forstærkeren kan vel herefter slet ikke forventes, at kunne levere 100Watt, men selv en 50Watt guitar-forstærker er jo en OK sag.


Når du nu alligevel har besluttet at ændre på den - så kan jeg nævne (som du sikkert selv ved rigeligt om), at lydtryksforskel og "macho" på en forstærker på hhv. 50W og 100W ikke er signifikant. Og ja- som du skriver : "Men selv en 50W guitar-forstærker er jo en OK sag" :thumbsup:

Med vore dages PA/opmikning af gtr-forstærkere er dette ikke længere et issue. Det kommer mindst lige så meget an på, hvilke højttalere, der smækkes på (effektivitet)

nogle af Marshalls mest skattede forstærkertoppe er faktisk med 2 x EL34 - og de indfrier rigeligt forventningerne til lydtryk på scene. Det kan denne også med 50W under hjelmen.

Den er ellers øjensynligt nærmest urørt af menneskehånd da du modtager den - selv støvet ser ud til at være fra dengang.

Vil han ha' den igen - eller opgav han ånden, da der skulle betales for en rep/restaurering?

Kunne du ikke bare køre den med nogle knap så fine EL34'ere? - nogle nyproducerede - dem kan man jo købe relativt overkommeligt.

Hvis du stiller den i 240V-setting, hva' så? - kommer gløden så for langt ned?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » tirs 18. dec 2018 17:10

En (måske foreløbig) afrunding af projektet.
Det viser sig, at de russiske pentoder godt kan sparke r*v, når de får lidt pisk.
Sikkert ikke ulig hvordan, det må være for den alm. russer, at opholde sig i landet.
Undskyld, min kone er Ukrainsk, så jeg er nok en del "Bias'ed" :thumbsup:
Og, a pro po Bias, så er det, sammen med G2 forsyningen, nøglen til, at lykkes med udskiftning af 4xEL34 til 4x6P3S.
Jeg måtte udskifte bundmodstanden R59/22KOhm i bias-kredsløbet, til et 50KOhm trimmepot.
Det gjorde det muligt, at få nok negativ gitter forspænding (~ -60V) til, at forhindre amok-tendenser, mens G2 forsynings eksperimenterne stod på.
Nu kan det sikkert igen erstattes med den originale 22KOhm, men jeg lod det sidde i.
Gitter-2 til alle udgangsrør er nu forsynet via en fælles, lidt for gigantisk fysisk stor, 5,6KOhm/11-Watt modstand på første hoved-elektrolyt (Udgang [1] i strømforsyningen).
Spændingsfaldet er, uden signal, ca. 70 Volt sådan, at G2 nu forsynes med ca. 340V.
G2 Forsyningsspændingen er yderligere afkoblet med 47uF/400V inden den føres videre gennem originale 4 x 1KOhm til hvert udgangsrør.
Jeg testede på et input fra en CD-afspiller med musik i kendt kvalitet og var ...nå ja, ikke slemt godt fornøjet.
Ved "fuld skrald" falder G2 spændingen til ~ 280V, hvilket ikke er fint til HiFi, men MÅSKE OK til guitar-forstærker brug.
Forstærkeren blev leveret tilbage til ejeren, som prompte tilsluttede højttaler og guitar.
DER kom så sparket :!:
For hela hutta hulen hvor lød det godt. :Thumpsup:
Nu vil det vise sig, hvordan de russiske rør klarer mosten.
De er justeret til hver 40mA hvilestrøm = 16-Watt hvilket er ca. 4-Watt mindre, end max. spec.
Det MÅ da hænge fornuftigt sammen ....

Forstærkeren er omstillet til 250VAC input hvilket er fint, for 6P3S accepterer glødeforsyning mellem 5,7 ~ 7V.
Det er selvfølgelig gjort for, at nedsætte anodeforsynings-spændingen fra power-trafoen så meget som muligt.

Det er stadig meget nemt, at bygge forstærkeren tilbage til originalt kredsløb, hvis ejeren ombestemmer sig mht. EL34.

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » tirs 12. mar 2019 10:35

Jeg har lige haft forstærkeren tilbage på arbejdsbordet.
Den over-store 5,6KOhm/11Watt skærmgitter-modstand skulle skiftes ud med en mere passende.
Jeg fandt en Vitrohm modstand, også på 5,6KOhm, men 4 Watt.
Det ser ud til, at fungere meget godt.
Dernæst det store spørgsmål.
Hvordan går det med russer-rørene efter nu, at være kørt godt til?
Ejeren er lykkelig for løsningen; efter hans mening spiller forstærkeren bedre end hans fuld-transistoriserede Fender.
Bias skulle efterjusteres, hvilket er helt normalt.
Dernæst forsigtig banken på rørenes glaskolbe for, at fange evt. tendens til interne kortslutninger (Hånden på lysnet-afbryderen).
Alt ser roligt og stabilt ud, så nu er der sat en endelig prop i projektet.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » lør 6. jun 2020 17:47

En lille positiv opfølgning her et halvandet år efter montering af russer-rørene.
Faktisk har forstærkeren fungeret udmærket med russer-rørene.
Der har udviklet sig 2 problemer i mellemtiden:
Begge lamper, både gløde-pæren (ON) og glimlampen (Vibrato) slukker periodisk fordi de er korroderede i soklerne.
De problemer er lige til at løse :thumbsup:
Og så dog. Glimlampen har 220~240V over sig når, den lyser normalt.
Her var vi oppe på omkring 100V mere, og det bør ikke kunne lade sig gøre.
Lampen skulle have opgivet ævred for længst men, den fungerer fint, og hvorfor nu det?
Kigger man på diagrammet, sidder glimlampen i serie med en 100KOhm modstand, der nedsætter strømmen gennem lampen.
Denne modstand mangler, ser ikke ud til nogensinde, at have været monteret?
Dermed overbelastes glimlampen slemt, men den kan åbenbart holde til mosten.
Brændspændingen på lampen står på soklen, 220V men her kørte den som sagt med 100V mere.
Jeg har monteret den manglende modstand og brændspændingen faldt til 230V.
Det ser ikke ud til at påvirke lysudbyttet.
Nogle gange, så er tingene som de er, bare fordi ... :!:

Så til den egentlige anledning til, at skrive dette indlæg.
Ejeren har fået den gode ide, at investere i et par NOS Psvane KT88C rør til erstatning for de 4 russer-rør, jeg monterede i forstærkeren.
Bare for at se, om der egentlig er nogen nævneværdig forskel. Måske har han vundet i lotto, tænkte jeg?
Jeg hev russerne ud (noget min ukrainske kone håber snart sker i Ukraine), og monterede med stort besvær 2 x KT88C. Havde forstærkeren været 1/2mm kortere i dybden, var det ikke sket :!:
Benforbindelsen er den samme som på de originale EL34 og russer-rørene, men Bias'en passer ikke rigtigt.
Ændring af bundmodstanden i bias-kredsløbet til 100KOhm får justerings-området på plads hvor Bias nu kan sættes til rundt -55V svarende til 23mA katodestrøm uden signalinput.
Den oprindelige skærmgitterspænding er tilbage da disse rør fint klarer 400V+ på G2.
Well, denne løsning sparker VIRKELIG R.V :!:
Jeg har jo egentlig ingen viden om udgangstransformatorens primær-impedans, men i og med, at den er lavet til 2 x 2 stk. EL34 tænker jeg, at 2 x KT88C, men en lavere intern anodemodstand end EL34, vil passe fint.
2 x 2 KT88C er ikke aktuelt da nettrafoen ikke kan levere strøm nok til hverken glød eller anode/g2-forsyning.
Et enkelt par er dog MERE end rigeligt for ejeren og jeg har hørt dem i aktion med en Fender guitar, og giver ham fuldstændig ret.

Så er der bare tilbage at håbe på et langt og lykkeligt liv med kineser-rørene.
Psvane bliver normalt anset for at være en god men også dyr rørfabrikant, så der er vel lidt, at ha' håbet i.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf kj2005 » søn 7. jun 2020 14:05

tctla skrev:En lidt ØV-BØV update _s_

Klog af skade, og man kan vel sige: Meget klog af megen skade, fik jeg tag i ejeren før, renoveringen løber op i et betragteligt beløb.
"Ah, ja kan e' no betål' sæ'?", "A hår jo eh gi'n nøj for'en, så deeh ..."
Pludselig kommer det meget nært på, at man bliver mindet om hvorfor, der ikke findes mange radiomekanikere tilbage i dette land.
Der er derfor kun en meget, MEGET lille kinamands chance for, at forstærkeren kommer på gaden med 4 nye kvalitets-EL34'ere.

Sagaen opdateres løbende....


Tillykke med den meget fine renovering/ombygning af den Bassmaster 100. :thumbsup: ...og at det lykkedes at få et par KT88 proppet ned i den :!:

Da jeg læste dit tidligere indlæg, hvor du skriver, at der ikke er ret mange radiomekanikere tilbage, fik jeg mere end ét flashback .... en musiker med DC-koblet forstærker til rep for 3. gang (8 udgange væk) trods diverse sikringskredsløb ..formaninger.. sluk på hovedafbryderen før kablerne rives ud. Betaling : fire CD'ere med "The band"...så var jeg træt den dag :'(

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Klemt Echolette Bassmaster 100 Rep.

Indlægaf tctla » søn 7. jun 2020 15:17

kj2005 skrev:Da jeg læste dit tidligere indlæg, hvor du skriver, at der ikke er ret mange radiomekanikere tilbage, fik jeg mere end ét flashback .... en musiker med DC-koblet forstærker til rep for 3. gang (8 udgange væk) trods diverse sikringskredsløb ..formaninger.. sluk på hovedafbryderen før kablerne rives ud. Betaling : fire CD'ere med "The band"...så var jeg træt den dag :'(

Mvh. Kim


I forbindelse med, at Boxer-TV flyttede lidt rundt på kanalerne, har jeg besøgt mange kunder for, at gen-indsøge kanalerne på deres TV.
Normalt sender jeg en regning på en halv-times tid plus kørsel, måske lidt mere, hvis kunden bor længere væk.
I torsdags var jeg i nabobyen, ca. 30Km tur/retur for at lave lige præcis det.
Kunden insisterede på, at betale kontant for "Banken tager Kr.: 40,- for at overføre beløbet".
Så tog han en 100Kr.-seddel op og spurgte om det var nok.
Da jeg ligesom tøvede og tog tiltag til en forklaring, hev han en 50'er mere op og sagde, at det var også helt i orden, hvis det skulle koste Kr.: 150,-
TRÆT beskriver meget godt følelsen indeni.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster