1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf tctla » tirs 17. dec 2019 08:27

Her er en lille Stocking Filler til, at forsøde tilværelsen med i denne Juletid.

I andet sammenhæng her på forumet, kiggede jeg svenske Radio & Television magasinet igennem efter en artikel.
Der faldt jeg lige over vedhæftede, der bør kunne sætte enhver Grinch eller Scrooge i vild julestemning.
Hvem har ikke lyst, at tage en tur Tilbage til Fremtiden? Call McFly....

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf pqrannes » tirs 17. dec 2019 10:15

tctla skrev:Her er en lille Stocking Filler til, at forsøde tilværelsen med i denne Juletid.

I andet sammenhæng her på forumet, kiggede jeg svenske Radio & Television magasinet igennem efter en artikel.
Der faldt jeg lige over vedhæftede, der bør kunne sætte enhver Grinch eller Scrooge i vild julestemning.
Hvem har ikke lyst, at tage en tur Tilbage til Fremtiden? Call McFly....


Skøn læsning. Tak for det.

Påfaldende så få japanske ting der var på banen da.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf his067 » tirs 17. dec 2019 10:32

“Nålmikrofon”: sikken en herlig måde at referere til en pick-up
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf mantelteo » tirs 17. dec 2019 23:00

Fed brochure, tak!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf Tonni » tirs 17. dec 2019 23:19

Mange tak for det link! Særdeles spændende. Og sjovt nok har jeg fire af de produkter, plus et par nære slægtninge...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf tctla » ons 18. dec 2019 01:52

pqrannes skrev:Påfaldende så få japanske ting der var på banen da.

PQR


Min læretid startede i 1972 og da var der ikke mange japanske produkter på markedet.
Vi solgte primært B&O, Philips, Dux plus det løse, nok mest Sony.
Dengang var cassette-båndoptagere topbetjente, og de lød, tja... ikke godt!
Så kom Sony med front-betjente modeller som Philips selvfølgelig skulle efterligne.
Jeg husker, hvordan de klarede problemt med, at når man primært bukker et apparat i plastic, ja så vejer det ikke meget.
Sony lavede tunge, robuste cassette-båndoptagere, der uden problem kunne klare, at man trykkede på betjenings-knapperne.
Philips cassette-båndoptagere flyttede sig baglæns på bordet, når man betjente dem, indtil ...de OGSÅ pludselig lavede tunge cassetter..?
Det viste sig, at de havde lagt en tyk, tyk metalplade i bunden af kabinettet, og det var IKKE for, at afskærme mod brum :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf Tonni » ons 18. dec 2019 15:36

Nej Philips/DUX var i mange sammenhænge ikke særlig robust opbygget. Også derfor jeg ofte har undret mig over hvor godt deres produkter virkede...
Men ret skal være ret, de lavede også nogle særdeles robuste ting, så som deres laboratorie serie fra halvfjerserne. Eller deres K/, K9, K40 osv...
- Jeg husker også metalpladen, og vægtklodser fra mange andre produkter, ud over Philips, både japanske, taiwanesiske og især kinesiske...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf kj2005 » tors 19. dec 2019 11:30

tctla skrev:Her er en lille Stocking Filler til, at forsøde tilværelsen med i denne Juletid.

I andet sammenhæng her på forumet, kiggede jeg svenske Radio & Television magasinet igennem efter en artikel.
Der faldt jeg lige over vedhæftede, der bør kunne sætte enhver Grinch eller Scrooge i vild julestemning.
Hvem har ikke lyst, at tage en tur Tilbage til Fremtiden? Call McFly....

Mvh,

/Torben


Nej, man får helt "våde" øjne ved at se alle de gode hifi tilbud fra 1967.....AR som anbefaler en 25W forstærker til AR3a :cool1:

Leak's "sandwich" højttaler hvor Harold J. Leak, i egen person, i en reklame stod med hele sin vægt på selve højttalermembranen for at vise hvor "stærk" konstruktionen var :QQS:

...og alle de herligheder vi ikke havde råd til at købe...Marantz model 7,Quad II, McIntosh MA230, STA15, Braun 13, Ortofon 212 osv.

...de dage hvor man ventede på næste måneds Populær Elektronik, Ny Elektronik og High (low) Fidelity (med de højtragende superformuleringer af hr. Madsen og andre) ..kommer aldrig igen :(

Se lige Harold :thumbsup:.....ho ho

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 lør 21. dec 2019 11:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: 1966~67 Vintage Hi-Fi i Sverige

Indlægaf Tonni » tors 19. dec 2019 20:55

Ja den membran var lavet af to kegler i alu-folie med polyethanskum mellem. Hmm hvem var det nu der senere legede med det samme? Noget "High Fidelity" mener jeg... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster