Sony triniton tv skærm fra 70'erne.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Sony triniton tv skærm fra 70'erne.

Indlægaf Nic-1993 » tirs 14. apr 2020 22:39

Hvor sjældne er disse her i danmark? har set nogle film her og der som brugte dem i bag grunden.
kan forstille mig de var meget dyre den gang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: Sony triniton tv skærm fra 70'erne.

Indlægaf tctla » ons 15. apr 2020 06:53

Mener du lige netop denne model, som billedet viser, eller mener du Sony Trinitron i almindelighed?
Modellen på billedet ser ud til at være fra 70'erne, så den er ganske givet sjælden i DK, hvis den overhovedet har været solgt her.
Trinitron TV i almindelighed var ikke sjældne. Alle Sony's billedrørs-TV i DK fra omkring 1970 og frem var Trinitron-typer, og der blev solgt rigtig mange af dem.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Ved at zoome ind på billedet ses, at denne model har en HUE-knap. Den tror jeg kun fandtes på modeller for det amerikanske marked og andre med NTSC farve-system. I modsætning til det europæiske PAL system, kunne NTSC (i begyndelsen) ikke kompensere for fase-fejl ved modtagelse af TV signalet (opstår ifm. skygger/refleksioner af signalet), der gav forkerte farve-toner. Manuelt kunne man så indstille til farve-tonen til den foretrukne. Senere blev der indsat ekstra kontrol-signaler i NTSC video-signalet, de såkaldte VITS og VIRS, der ifm. en afkodning i TV-modtagerne kunne kompensere for fase-fejlene. PAL var meget smartere og simplere i den måde det kompenserede for de uundgåelige fase-fejl.
NTSC siges i spøg at betyde Never The Same Color, og det var absolut ikke en overdrivelse :lol:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sony triniton tv skærm fra 70'erne.

Indlægaf rimmer » ons 15. apr 2020 09:29

De er ikke så forfærdeligt dyre i dag, som de helt sikkert var dengang:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/sony-trinitron-color/1342661936-175-2914

Årgang 1972, fandtes i hvid og palisander-look.

Kan helt sikkert bringes tilbage til fordums tiders glans, komplet med ZDF og alting...
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Sony triniton tv skærm fra 70'erne.

Indlægaf Nic-1993 » ons 15. apr 2020 11:08

Heh, den skal jeg da nok huske at sige hvis en amerikaner taler dårligt om ntsc, men jeg undrede lidt generalt og vidste ikke lige hvad en europa model ville ligne, har tænkt ebay her og der, det bare priserne som skræmmer mig lidt.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: tctla og 81 gæster