Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Elway » man 20. apr 2020 16:04

Inspireret af artiklen nævnt her: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=585&t=13426

... lagde jeg mærke til at ham lydmanden i artiklen ikke giver meget for "kabel-magi", men lægger vægt på strømforsyning til hans setup.

Nu er det ikke fordi jeg vil starte en "snake-oil" diskussion, men er der nogen derude, der har holdning til - og erfaring med - at arbejde med strømforsyningen til jeres fine hifi-apparater? Jeg tænker på støjfiltre, og strømforsyninger (der leverer samme spænding konstant - uanset om det der kommer fra nærmeste transformator kan gå lidt op og ned - og indeholde transienter).

Mht kabler, så hører jeg til dem der tænker, at et "tykt nok", tætsluttende og afskærmet kabel (phono/RCA og højttaler) er godt nok. Så - jeg tror (heller) ikke på hørbare forbedringer via dyre kabler - uden at ville fornærme nogen.

MEN - det giver straks mere mening for mig, at de 230v ind til anlægget er stabilt og fri fra transienter og alt mulig støj fra switchmode mobilladere, strømforsyninger og hvad man nu ellers kan have i sit hus.

Tips, råd, holdninger, løsninger i den retning?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf MaxJ » man 20. apr 2020 16:25

Hvis du ikke tror på lydforbedring med bedre kabler, så giver dit spørgsmål ingen mening. Har selv batteribackup og bedre kabler hele vejen rundt. Ikke million dyre kabler, bare bedre end standard.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf HangaardDK » man 20. apr 2020 18:29

En måde at finde ud af om et kabel er bedre end andre er vel bare at teste det af i blindtest.
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf MaxJ » man 20. apr 2020 18:37

HangaardDK skrev:En måde at finde ud af om et kabel er bedre end andre er vel bare at teste det af i blindtest.


Ja, det er ikke mere indviklet. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf dfms » man 20. apr 2020 18:48

Elway skrev:Jeg tænker på støjfiltre, og strømforsyninger (der leverer samme spænding konstant - uanset om det der kommer fra nærmeste transformator kan gå lidt op og ned - og indeholde transienter).


Der hvor jeg arbejder er de ved at laver en tilbygning, og iden forbindelse er der blevet lavet en ny eltavle.
På tavlen sidder der digitale voltmetere, nu kan man se hvad den aktuelle netspænding er: +- 5V nogle gange +- 9V :shock:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Tonni » man 20. apr 2020 18:53

Ja nu er spændingen jo 230V +/- 10%, så worst case 207 til 253 Volt. Ikke rart at tænke på men...
Her i Randers NV ligger vi typisk omkring de 235 - 238V...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf HangaardDK » man 20. apr 2020 19:00

Jeg er da selv af den opfattelse at jeg kan høre forskel på nogle kabler, det er ikke noget jeg har arbejdet meget i men har da prøvet noget forskelligt, de kabler jeg har syntes bedst om er signal kabel VDH- D-502 og deres clearwater højtaler kabel og det er ikke specielt dyrt i forhold til hvad man ellers kan købe i den kategori. har da også haft hundedyre kabler og er helt sikker på man ville falde igennem ved blind test.
Hvad angår strømkabler så har jeg også rodet med at det og syntes ikke jeg kunne finde forskel i lyden.

Men det er da muligt at selv de billigste RCA kabler kunne vinde i en blid test :-)
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Elway » man 20. apr 2020 19:01

Jeg tænker m0ske det går hvis det holder sig i nærheden af de 230v. Men hvad med lynnedslag? Vil en UPS til it brug give en beskyttelse?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Elway » man 20. apr 2020 19:03

Hvis vi lige ser bort fra signalkabler, er der flere der kører på en batteribackup eller 230v forsyning af en eller anden art?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf spuncut » man 20. apr 2020 19:43

Hej Elway
Transienter på netforsyningen kan give anledning "plop's" og "crack's" i højtalerne. Har du mange af den slags forstyrrende lyde, er det bestemt værd at gøre noget ved. I beboelsesområder stammede transienter typisk fra bi-metals-kontakter som blev brugt i køleskabe, frysere, elradiatorer, vandvarmere m.m. I dag er mange hvidevarer forsynet med elektroniske kontakter, hvilket har reduceret problemet med transienter på forsyningsnettet markant. Jeg vil derfor anbefale at du undgår at løse et problem, som du eventuelt ikke har.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf webercarbmann » man 20. apr 2020 20:40

Se her.

Jeg har ikke selv prøvet men synes det ser fornuftigt ud. Vh Peter

http://lampizator.eu/AC%20FILTER/SILK/FILTER.HTML
webercarbmann
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Mellem Roskilde og Holbæk
Lokalitet: Sjælland

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf KlausM » man 20. apr 2020 21:44

Jeg bruger det her Brinck filter til forforstærkere, tunere, og CD afspillere:

http://www.sandcastle.dk/artikler/BR507.pdf

Det er let at bygge selv, evt i en version med kraftigere dioder og spoler, så kunne man også bruge det til effektforstærkere.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 21:49

Jeg er sjovt nok af den opfattelse, at i og med jeg beskæftiger mig med konsumbetonet gear, dvs. udstyr, der på et tidspunkt har stået i en velassorteret hififorretning tilbage i 70'erne - og også har enkelte ting, som er ældre - så er det stadig ting som var solgt som konsumvarer/detail.
Når det er det, så har jeg også sådan, at så skal udstyret kunne køre på whatever strøm man har i stikkontakten 220-240V that is). Jeg går ud fra, at udstyret fra fødsel har en vis tolerence overfor mindre udsving i net-voltagen og måske endda også har en vis immunitet overfor knald og cracks i netforsyningen. Måske ikke en total immunitet idet jeg da i hvert tilfælde kan huske et sted, jeg boede, hvor et køleskab gerne ville spille med i musikken. I min nuværende bopæl er der intet, der knalder i anlægget - intet. ( min bopæl er gammel (1965) og har den originale installation uden tweaks)
For mig gælder det samme for kabler/ledninger . Jeg vil gerne, at mit udstyr er i stand til at spille, som det skal med standardforkabling/industristandard, hvad dette end er. Jeg har fx intet imod de forhadte kabler, som ofte fulgte med i kassen, når man købte nyt. Dette måtte vel være ok i al almindelighed, så længe der var god forbindelse og at de virkede som de skulle.
Jeg benytter i dag hverken strømrensere og specialkabler til noget som helst - og jeg er lydmæssigt stadig en glad mand - og mit anlæg er stillet op som man gjorde dengang, før kabler og strømrensning blev et issue.
Jeg fik engang en dygtig tekniker til at fremstille et fornemt netstøjfilter til anlægget og jeg kunne ikke høre forskel på noget tidspunkt - og det kan jeg nok stadigvæk ikke.(støjfiltret blev pillet af igen, da det var ligemeget.)
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf MaxJ » man 20. apr 2020 21:56

Et støjfilter er kun hørbar hvis der ér støj der skal fjernes. Net spænding og kabler.? Jeg ved ikke hvad jeg skal svare uden at fornærme dig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ren og stabil 230v til hifi-udstyr

Indlægaf Sorenki » man 20. apr 2020 22:01

Jeg har tidligere oplevet knald og plop i højtalere, men det var fordi det ene net-udtag på min væg i den lejlighed jeg boede i, var koblet sammen med det udtag i køkkenet som bord-opvaskemaskine sad i. Heldigvis var der et andet udtag på en anden gruppe, og så var der ingen problemer - ej heller selvom andre beboerer i den store beboelsesejendom havde hårde hvidevarer.

Jeg kunne dog godt finde på at indkøbe en UPS, men det er mere for at have en frekvensomformer som jeg så kan konverterer til 110v for derved at lave et 110V 60hz net, til eventuelle amerikanske rør-blokke jeg ikke har endnu ;)

Ift kabel-diskussionen kan jeg godt lide at have signal-kabler der føles af kvalitet, dvs Kan tåle at blive brugt til mit Heavy-use miljø med gode og lækre stik på enderne der kan tåle at blive loddet på mange gange. De får jo noget brug når man sådan eksperimenterer med udstyr og sammensætninger (og flytter) som jeg gør det.
Jeg har ikke oplevet en hørbar forskel, men jeg oplever en tilfredshed ved at have lækre ting i mit anlæg, kabler inkluderet.
Ift strømkabler anvender jeg helt standard netstik - mit Accuphase udstyr har en IEC fatning bagi, og denne får et helt standrd (omend kraftigt) netstik (Jeg tror dem jeg bruger stammer fra en PC strømforsyning)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 88 gæster