Den första stereoanläggningen som du hade...

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf highfive » søn 12. jul 2020 20:34

Hej entusiaster

Jag fick ett starkt nostalgiåterfall.
Minns min första stereoanläggning:
AKAI AP-003 skivspelare, med Empire 66E/X pickup
Standard radio SR - 606SW Receiver
SONY TC377 rullbandspelare.
ScanDyna A25 kloner. Med Peerless 8” KO825 WFX och 2 st MT 225 HFC
Högtalarna målade jag skogsgröna.

Det är 42 år sedan...

Fyll på I denna tråd med era första stereoanläggningar.

AKAI AP003.JPG

Empire 66 EX.jpg

Standard Radio SR 606SW.jpg

SONY TC 377.jpg

ED7EFB44-7D8E-4616-8BCD-CE3B33E2510E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af highfive tirs 14. jul 2020 10:40, rettet i alt 3 gange.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Legore » søn 12. jul 2020 21:19

Det første rigtige stereoanlæg, jeg købte som 16 årig i 1971 var:

Sansui Au 101 forstærker.
Delphon GS 65TT med SME3009 og Stanton 681 eee pickup.
Højttalerne var hjemmelavede mini voigt-horn med Isophon 6" bredbåndshøjttalere.

Pengene til dette "kostbare" anlæg havde jeg tjent som papirsamler og suppleret med indtægten fra en møntsamling, jeg solgte.
Som jeg husker det, så spillede det ganske godt, men manglede noget diskant og bassen buldrede noget i mit lille værelse på 6 kvadratmeter.
Delphon'en har jeg stadig stående, men den er ikke særlig pæn længere og SME-armen er flyttet over på et andet værk.
Sansui'en blev hurtigt skiftet ud til en AU 555, og så har der været mindst 20-30 andre forstærkere siden, måske flere endda, da jeg har kørt med elektronisk delefilter og flere forstærkere i omkring 40 år.
Højttalerne havde jeg heller ikke ret længe, de blev løbende udskiftet med forskellige andre hornkontruktioner og er nu (indtil videre) endt med JBL 4560 horn, JBL 4333, Pioneer HPM-100 og mange flere.
Brugeravatar
Legore
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 03 sep 2012
Geografisk sted: Kolding
Lokalitet: Kolding

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf his067 » søn 12. jul 2020 22:04

Mit første anlæg var en Beomaster 900, Lenco L75 med Shure M75 pickup og et sæt High Fidelity gulvhorn med Richard Allan New Golden Eight Super. Der gik ikke meget tid før jeg overtalte min mor til at bytte med hendes To-R S15. To-Ren lød bare bedre end Beomasteren.
Lencoen havde jeg købt for penge sparet sammen ved at arbejde i lageret i Johannes Fog i Lyngby.

Det var faktisk et rigtigt godt anlæg (tror jeg nok....det er jo mange år siden).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Helikon » søn 12. jul 2020 22:06

Første stereoanlæg blev grundlagt i 1981-1982 og var rester fra den radio og tv butik min far måtte sælge i 1979.
Det bestod af en Sanyo GXL 7015 UM cassette reciever, knapper, kontakter og reguleringer gik bare lækkert husker jeg. Til gengæld husker jeg ikke hvad der blev af den.
Højttalerne var ITT 2 vejs i ægte egefiner, jaja det var fint. Diskanterne holdt ikke i længden så der kom et par Motorola "pizza" horn i - de ku klare mosten hehe. De blev for øvrigt stillet ud på "Finderiet" sidste år, så de spiller måske hos en anden dreng på 13-14 år nu.
Senere fik jeg en JVC QL-A2 (også en rest) jeg har den endnu. Der var standardmonteret en JVC Z1s pu på den som på et tidspunkt blev udskiftet med en Stanton et-eller-andet-almindeligt fra Audioscan tror jeg det var.
Senere da jeg vel var ca. 15 år byggede jeg et par 3 vejs af noget fineret spånplade jeg fik af en der var på en fabrik hvor de lavede kontor møbler, de var med 10" bas og 1,5" dome fra Jamo, diskanten var en anden, nok en SEAS, men i hvart fald en dome med metal net over. De var ikke helt fuldfede men de var rimeligt store, vel ca. 75 i højden og nok ca. 45-50 i både bredde og dybde. Filtret tror jeg kom fra samme Jamo som basser og mellemtoner. Jeg fik dem fra en gut der var lidt yngre, han hed Jan P og han havde en masse spændende hifi stumper og dimser. De rejste desværre og tog alle de fede ting med - pokkers osse. Alt det her sker mellem 1981 og 1985.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Almarx » søn 12. jul 2020 22:48

Dengang i halvfjerdserne boede jeg i Kbh. et kollektiv på Platanvej 9 og ovre på Falkoneralle var der en lille radiomand med brugte ting. Jeg købte en brugt B&O - BEOMASTER de LUXE 609 og en brugt Philips 212, men lidt større højtalere skulle der til. Jeg vovede mig ind i en løsdelsforretning inde i byen på Farimagsgade og de vidste lige, at jeg skulle have en stor bredbåndsenhed, et delefilter og diskant gange to. Da jeg spurgte om hvordan kabinetterne skulle være, sagde han bare "så store som muligt" og det blev de, - en hel spånplade. Det spillede musik, selv om jeg godt nok kiggede lidt på min kammerats nye Scan-Dyna A25, men jeg var rigtig tilfreds og når jeg tænker lidt over det, kunne det godt være med idag, med lidt fintuning. :cool1:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Fredmarantz » søn 12. jul 2020 23:46

for mit vedkommende:

1971 - konfirmationsgave ( efter varmt ønske): en Philips 4404 stereobåndoptager med indbyggede højttalere.

Dette varede ikke længe - jeg anskaffede mig en Philips 4408 stereobåndoptager - med højttalere i låget og disse kunne separeres så man bedre kunne høre stereo-virkningen.

Senere et par philips højttalere med vipbar front af typen Philips GL-124 ( vistnok "lånt" af mine forældre.)

En Dual 1214 blev tilkøbt - købt i Tyskland.

B&O beomaster 1100 blev købt - samtidig anskaffede jeg et par hjemmebyggede Seas med 2 x 8" bas samt 1 tweeter (det har nok været en H087 + 2 x 25 TV-EW - det var noget, der kunne noget.....)

B&O udskiftet til....Pioneer SA-8100 integreret forstærker - og herefter lugter det umiskendeligt af bedre Hifi....

Et par Marantz 9G (samme fysiske størrelse som JBL 4333) samt et Marantz 250 + 3300 forstærkersæt blev indkøbt i 1976 og så er det gået slaw i slaw - mest med Marantz/JBL- kombination lige siden....

4408 - samt Dual 1214 har jeg endnu - 4408 håber jeg at kunne få op at køre engang i mit pensionistliv....

det hele (minus konfirmationsgaven) er finansieret af et opvaskerjob på Hotel Eyde i Herning :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf ST-lab » søn 12. jul 2020 23:59

Scandyna 2400 receiver (som i starten blev benyttet til mobilt diskotek. Den er faktisk vendt tilbage til mig efter mange år)
Scandyna A?? (de var vist en 40 - 60 watt for at matche radioen)
Philips GA212 pladespiller - den var god til at blive i rillen når der blev danset heftigt, men den gyngede som et skib i havsnød med wow til følge.
Sony TC-350 tape deck, blev fuldstændig slidt op i kapstanlejet. Erstattet af en Tandberg 9000X
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf spuncut » man 13. jul 2020 00:48

The Fisher T 500, dog uden det fine trækabinet:
fisher-500-t-1.jpg

Studio Box 50 eller var det 70 :Tanke: Her er et billede af Studiobox 70 lånt fra en anden tråd her på forummet. Det var vidst kæden All-Radio der solgte dem:
studiobox.jpg

Pladespilleren var, ligesom highfives, en Akai AP003, som vi jo allerede har et billede af. Pick-Uppen var selvfølgelig den forfærdelige FF15XE. Da jeg kom i lære ved nabovirksomheden til Ortofon og jeg fandt ud af at der foregik stalddørssalg af pick-upper til rimelige penge, blev der hurtigt udskiftet til MC20. Step-up'en var hjemmelavet og bestod af 4 parallel-koblede jordet basis-trin med en stor Frako-lyt i indgangen og 4 AA-batterier som strømforsyning. Herefter kunne man jo ligefrem høre hvad der var i rillerne. :lol:

Spolebåndoptager skulle man jo ha'. Det var en Philips N4504. Noget ægte 70'er hollandsk plastic, men den spillede faktisk ganske udmærket:
Pilips N4504.jpg

Der var også en topbetjent Akai-kasette-spille, AKAI CS-34D:
AKAI CS-34D.jpg


MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af spuncut man 13. jul 2020 01:09, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf ralphandersen » man 13. jul 2020 00:56

CEC halvautomatisk pladespiller (Jeg kan ikke huske modellen) med OM10 pickup. Først med en (fed) Hitachi ghettoblaster hvor højttalerne kunne tages af, så man kunne høre stereo. Senere med en Luxman L230. Min far hjalp mig med at bygge, (dvs han byggede) et par basreflekskabinetter fra HI-Fi og Elektroniks højttalerbyggebog til et sæt Coral Flat 8, som jeg købte i Audioscan på Østerbro i julen 84.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf larsne » man 13. jul 2020 11:14

Det var omkring 1992 og jeg var lige konfirmeret, pengene skulle bruges på lyd og jeg gik naivt ind i den nærmeste fona og brændte ca. 3600 kr af på et aiwa plastic anlæg.

Mine kammerat havde en forkærlighed for Denon og Cerwin Vega, men jeg havde slet ikke penge til den slags udstyr.

Ærgerligt der ikke var nogen med forstand på det i min omgangskreds som kunne have hjulpet med at sammensætte et brugt anlæg af en rimelig kvalitet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Elektronik » man 13. jul 2020 12:28

Mit første anlæg var foræringer fra min gamle fader. ;)
Et sæt Carlsson OA-2212 højtalere og et Sansui forstærker AU-xxxx (kan ikke lige huske nummeret) :Skor:
Samt et B&O spolebåndoptager Type 606V :Gammel:
Dog ingen pladespiller, for de dur ikke til højt musik. (Bas woblen) Er jo lidt hørehæmmet og skal høre musikken pænt HØJT. ;)
Den gamle var flink til at optage LP'erne over på spolebånd til mig. :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf KenRas » man 13. jul 2020 13:57

Det første grej jeg anskaffede var et sæt Scan Dyna 15 eller 25 watt, købt for nogle af mine konfirmationspenge. Efter folkeskolen som 17 årig købte jeg en Akai GX-210D for de første penge jeg tjente. Jeg tror jeg må have haft en gammel B&O radio, da jeg boede hjemme brugt med Akai'en og Højttalerne. Inden da, i årene efter min konfirmation havde jeg trukket højttaler ledninger hen over loftet til de "gamles" B&O anlæg. Så det var besværligt hver 20'ende minut at skulle rende ind i stuen og vende pladen :p

Da jeg kom i lære som elektronik-mekaniker (konstabel-elev) i flyvevåbenet, byggede vi i forbindelse med værkstedslære en 2 x 25 Watt forstærker med 2N3055 i udgangen, som jeg brugte i nogle år. Den har jeg desværre ikke mere, hvilket ærgrer mig den dag i dag :(

Senere kom der mere til, så da jeg var 21 og flyttet hjemmefra bestod mit anlæg af følgende:

Akai AM-2650 forstærker
Akai GX-210D spole
ERA MK6 med SME3009 + Empire 1000
Sharp RT-3838 kasette
Sound Dynamics 60 W højttalere
Larsen & Hedholt tuner (byggesæt)

Egentlig et meget fedt anlæg dengang :Thumpsup: I dag har jeg stadig de 3 øverste i listen.

Akai AM-2650.jpg


Akai GX-210D.jpg


ERA.jpg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Tonni » man 13. jul 2020 17:05

Mit første stereoanlæg var:
Beomaster 800 (901 m indbyggede højttalere).
Et sæt Beovox P30, som jeg dog utrolig hurtigt blev træt af!
Og en Philips cassette, jeg ikke længere kan huske navnet på.

P30'erne blev skiftet til et sæt Voigt mini horn, med Fostex FE164.
De var, på alle områder, væsentlig mere musikalske og engagerende.
Hornene fandt jeg til storskrald, med et par smadrede Phillips 3800 enheder i. Og da Fostex kostede under 300 for sættet... - Jeg har dem endnu, sammen med 800'eren, som kun blev produceret i et år, fra svjh nov.1972 og frem.

Derefter købte jeg en Akai GXC-570, som da jeg byggede en J.H.Linsley Hood klasse A, blev brugt som pre, mens Beomasteren blev reduceret til tuner.

Senere var jeg så heldig at finde en Thorens Td-166 med en smadret tonearm, til et par hundrede. Den blev udstyret med en SME 3009 Ser.II og en Goldring G-920 Igc. Og Beomasteren måtte også agere RIAA.

Så blev trangen til noget bedre, igen, for stor.
Et sæt SuperAcousta/Fostex lignende horn, udstyret med Lowther PM6Mk.I anskaffet. Og en SET-2A3 bygget, ud fra resterne af en B&o Dirigent 609K (i den lodrette udgave fra et klunset TV). Og det blev klart at Fostex og Linsley Hood var fortid. Ligeså at Linsley Hood og lowther ikke passede sammen. - Men værst af alt, at Beomaster/Akai var, håbløst meget, en flaskehals.
Noget måtte gøres...

Så da Elektor lavede et SRPP projekt (Er vi fremme i 1987-88?) byggede jeg en fuglerede af riaa'en, og en katodefølger med ECC82. Hermed vil jeg sige, jeg var fremme ved mit første rigtige HiFi anlæg.

SET 2A3, Lowther Super Acousta (med een PM6 pr side), Muck up af Elektor RIAA, med mods, Thorens Td-166/SME 3009 Ser.II/G920 Igc, Akai GXC-570D... Ja det var sgi ikke så ringe.

Hornene (både Lowther og Voigt) har jeg endnu, sammen med et sæt SuperACE. Samme med SRPP RIAA delen, Beomasteren, og Linsley Hood'en. GXC-570D byttede jeg senere til en Revox D-36, og SME'en havnede mange år senere hos Louis.

Meget er sket siden, og det vil være både for omfattende, og uden for emnet...
Men en sjov rejse har det været!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf bjerager » man 13. jul 2020 20:20

Mitsubishi z20 3 i et anlæg - med lodretstående pladespiller. Det lød ikke så ringe endda, men højtalerne var noget lort
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Den första stereoanläggningen som du hade...

Indlægaf Fensten » tirs 14. jul 2020 10:05

Nøøj, der er nogle af jer som startede ud med fint gear.

Det gjorde jeg ikke ;)

Første anlæg var et Sanyo midi anlæg.

I de tidlige halvfemsere blev Sanyo anlægget skiftet et rigtigt HI-FI system.

En folkeskolekammerat havde et fritidsjob i Hifiklubben og overtalte mig til at kigge ind.

Jeg kom hjem med et NAD/Dali setup ganske vellydende og et kæmpe skridt opad stigen.

Forstærker NAD 312
CD NAD (Kan ikke huske modellen)
Tuner NAD (Kan ikke huske modellen)

Højtalere Dali 104

Anlægget blev givet væk i 2007/08 til en kollega, da fruen ville have et klaver, så hun kunne spille for og med vores små børn. Men små børn tager frygteligt meget tid og energi. Så hverken børn eller voksne havde særlig gavn af klaveret. Hvorfor det fik en ny ejer i 2017. Dermed var vejen banet for nye drømmerier.

I øjeblikket er nyder jeg oplevelserne på Sansui/Jbl hylden og det fortsætter nok sådan et stykke tid endnu.

Med Vintage Hilsen,


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 99 gæster