Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf cornet » tirs 6. okt 2020 14:50

Jeg har en Jukebox - en Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981 - som faktisk spiller udmærket, men kun (Mono) da den ene højttalerkanal ikke virker - den siger tuck -tuck - tuck (højt) hele tiden, når jeg skruer op for den, og slår over på stereo.
Hvis et af jer kvikke hoveder, der er i dette forum har et forslag til, hvad der kan være galt, vil jeg være taknemmelig for et godt råd.
Evt. også et forslag til hvem der - til pensionistpris - kan reparerer den her i Nordjylland. :p

NB: Hvis der nogen i dette forum, der også har en jukebox og evt. mangler originale "titel-labels" til jeres box. Så har en side som kan printe dem, så de er lige til at klippe/skære ud. Denne side sender jeg gerne gratis pr. mail for interesserede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
cornet
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2020
Lokalitet: Hirtshals

Re: Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. okt 2020 17:16

Hej Cornet!

Velkommen til dette forum. Jeg synes, at det er en umanerlig flot Jukebox, som du viser billede af :thumbsup: .

Jeg ved ,at der er (få) brugere her på forum, som har godt greb om Jukeboxe - og skal vi så ikke håbe, at en eller flere af disse melder sig. Der kan jo også være ting galt med den, som er mere universelle - og som andre herinde også ville kunne hjælpe med.

Pøj-pøj med den... :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf tctla » tirs 6. okt 2020 23:48

Hej,

Du kan jo lige kigge inden i, og se om din forstærker er model Nr.: 52280-A ?
Så er det nemlig til at finde diagrammet på nettet, og derfra er det kun slave-arbejde.
Da jeg lever af dette slave-arbejde, og det er min eneste kilde til indkomst, kan jeg desværre ikke tilbyde dig en reparation til pensionist-pris.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf cornet » tors 8. okt 2020 00:24

Hej Torben - samt andre i dette forum.
Det er en model Nr.: 52 280-A – Jeg har fuld forståelse for, at du ikke kan gå rundt og reparerer folks gamle Hi-fi grej, og da jeg helt sikkert ikke har råd til at få lavet en tilbudsgående gennemgang af diagrammet på maskinen, vil jeg nøjes med at lade jukeboksen spille i mono.
Det er også OK - idet den mest bruges når vi har gæster. Der ligesom som jeg, godt kan lide lidt rødvin.
Så får de gamle numre med Gustav Winkler – Blue Boyes o.s.v. fuld gas i Jukeboxen.
Desuden er det også ved disse lejligheder, at min gamle B&o 1000 - der kan køre med 78 omdr. spiller gamle lakplader – Texas Gule Rose – Der sidder en vovse – I kongens klær´- Jeg har min hest jeg har min lasso.
Min årgang kan de her gamle teksten ”næsten” udenad.
Min svigersøn har kik på Jukeboxen – men jeg er jo ikke død endnu – men til den tid er det hans problem.

[b]Men skulle der alligevel være en person, der lige kan sige - at det lige er ”det” - der i vejen med maskinnen, og det er noget jeg selv lige kan ordne, så hører jeg det gerne.[/b]
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
cornet
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2020
Lokalitet: Hirtshals

Re: Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf tctla » man 12. okt 2020 19:03

Hej,

Beklager mit sene svar. Jeg har først fået øje på din bekræftelse af, at Jukeboksen indeholder forstærkeren 52280-A, som jeg forventede.
Min hjælp HER på siden er selvfølgelig altid U/B. Det er når jeg rent fysisk tager fat på et apparat, at det koster....
Altså, vi kan godt begynde helbredelsen, hvis du er op til det.
Den ENESTE fejl på en 52280-A, jeg har hørt om, der får den til at arte sig som du beskriver, er en defekt hybrid- eller tykfilm-chip i udgangs-forstærkeren.
Der er kun een pr. forstærker-print, så det er til at overskue, at finde den.
En brunlig eller til tider sort hybrid-chip, der er monteret med små komponenter og derefter dyppet i noget flydende goo, der hærder op til en hård overflade, der beskytter komponenterne indeni (...og gør det umuligt at udskifte defekte komponenter).
Alle ben er ført ud på den ene side, 7 eller 8 ialt. Den lille hybrid-chip er derefter monteret vinkelret på forstærkerens hovedprintplade lige foran drivertransistorerne Q11 & Q12.
Du kan ikke længere købe den originale hybrid-chip, men heldigvis findes der erstatninger:
https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... rcuit.html

Der er, som altid i vintage udstyr, selvfølgelig mulighed for løse forbindelser/dårlige lodninger. Især ved multistik og komponenter, der bliver en smule varme i drift. Tjek altså også forstærkerprintene (dem BEGGE) for dette når, du nu alligevel har åbnet forstærker-boksen.

Så vil jeg også lige tillade mig at sige, at det er min FORMODNING, at fejlen kan ligge i en defekt hybrid-chip.
Om den rent faktisk GØR det, er det HELT umulig at sige pr. langdistance konsultation.
Risikoen er din.

Mvh,

/Torben

Diagram med markering af hybrid-chip og markering af bestillingsnummeret for samme:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Jukebox- Rock-Ola 481 - Max 2 - årgang 1981

Indlægaf cornet » tirs 13. okt 2020 10:04

Hej Torben:
Nu har jeg fået lidt at "tygge" på - Jeg starter med at åbne dyret og se bebrejdende på mekanikken :-) og prøver at få mod til at skrue dækslet af indtil forstærkeren.
Men først i næste uge, da jeg lige nu passer børnebørn m/hund - Jeg holder dig orienteret.
Tak for din venlige deltagelse.
MVh Flemming
cornet
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2020
Lokalitet: Hirtshals


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 95 gæster